Nazistracing

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Fick denna osannolika bild skickad till mig av en kompis som är mycket intresserad av svensk RR/GP-historia. Återkommer med mer info.
 

Bifogat

  • nazistracing.jpg
    nazistracing.jpg
    118 KB · Visningar: 2,222
Vem är svensken på bilden?

Rolf Gülich körde ju i Tyskland under den tiden, har ju hört han själv berätta när han pratade med Hitler för att få ut pengar! :yoparty Tuff gubbe! +90 år och kör fortfarande!
Men om det är han på bilden vet jag ju förstås inte...:confused:
 
Last edited:
Det är Gunnar Kahlen (tror jag) Grym Husqvarnaförare som tyvärr dog hjältedöden!
(Det finns en rolig historia kring den här bilden!!!!)
 
Vem är svensken på bilden?

Är inte säker men det kan vara Ragge Sundkvist. Fanns en hel del svenska fabriksförare på den tiden som reste runt och tävlade. Läste en historia om just Nazi-tyskland att alla gjorde Hitlerhälsningen utom just svensken som jag naturligtvis inte kommer ihåg namnet på men bilden ovan kan ju vara från just den historian.
 
Tre olika gissningar hittills så nu får NT komma med facit snart.
 
"Men det stora genombrottet med riktiga motorcyklar kom en sommardag 1935, då tog man hela Europa med häpnad. På Avusbanan i Berlin och TT-loppet där. De 250 000 åskådarna var säkra på att de tyska förarna med sina omskrivna kompressordrivna BMW-och DKW maskiner skulle ha en given seger att hämta. Men Husqvarnas Ragge Sundqvist hade andra planer. Med vid den fantastiska 173 km/timmen som medelfart vann han klart. Den triumf för tysk mororcykelteknik som de många officerarna i naziuniform vid målet väntade, uteblev alltså. Husqvarna vann sedan många stora segrar i GP-lopp och TT-lopp både här hemma och ute både i Europa och övriga världen.

En fjäder i hatten för företagets motorutvecklare blev det dock redan 1922, då segern i den 210 mil långa tävlingen Majpokalen togs på en Husqvarna. 1931 byggdes de första helt vid Husqvarna tillverkade racermaskinerna. Husqvarnas motorcyklar gav nu eko i hela världen, dom hade nu maskiner med smått sensationella viktfördelar. Deras Husqvarnamotor vägde 27 kilo och gav 40 hästkrafter mot exempelvis värste konkurrenten Nortons 48 kilo och 38 hästkrafter. Under årens lopp har Husqvarna skördat många framgångar med sina motorcyklar, men av tidsbrist hinner jag inte att skriva ner allt. Jag måste ändå nämna att 1982 ställde man upp i Paris-Dakar loppet, Husqvarna kom både 1-a, 2-a och 3-a med sina 2-takts motorer. Ingen 2-takts motor har överhuvudtaget fullföljt detta lopp varken förr eller senare."

Mer historia och foton: http://web.telia.com/~u33106502/hq/hq-hist10.htm#top
 
Segerhyllning. Ragge vann 1935 på Avusbanan och hyllades på det sätt tyskarna tyckte var bäst. Han ser inte direkt ut att uppskatta det hela!

Å andra sidan var ju nazisternas åsiker och beteende rätt accepterat över rätt stora delar av Europa, inkl Sverige, och även vissa delar av USA innan krigsutbrottet.

Det vi vet nu och vilka åsikter vi har om nazismen med facit i hand hade man ju inte då.

Jag tror säkert att dessa förare inte hade några problem med att köra i Tyskland innan kriget även om de inte sympatiserade med Hitlers idéer.
 
Å andra sidan var ju nazisternas åsiker och beteende rätt accepterat över rätt stora delar av Europa, inkl Sverige, och även vissa delar av USA innan krigsutbrottet.

Det vi vet nu och vilka åsikter vi har om nazismen med facit i hand hade man ju inte då.

Jag tror säkert att dessa förare inte hade några problem med att köra i Tyskland innan kriget även om de inte sympatiserade med Hitlers idéer.

Precis, ...1935 hyllades Hitler även av Churchill.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top