Naxos eller Karpathos, ever been?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Dags att boka lite värme nu och stående veckan på Kreta skulle behöva en kompis :tummenupp

Nån som har varit på Naxos eller Karpathos och vill dela med sig? Har ni andra erfarenheter av Greklands Ö'ar vore det kul att veta så man kan "jämföra" lite åsikter.

Karpathos är bra. Det blev ett besök för några år sedan. Inte så mycket party, vilket ju är skönt att slippa. OK stränder, surfar man så funkar det. Karg natur. Trevligt folk generellt. Flygplatsen var stor som en ordinär villa med gaterna ute på plattan.

Ska själv till Skiathos, vilket tydligen ska vara rätt nice :mammamia

Var på naxos -06. Hamnade på ett familjehotell i en liten by på norra delen av ön i närheten av nån ofärdig vingudsstaty. Trevligt och lugnt. Hyr hoj och kolla hela ön, det gjorde jag och tjejen. Rekommenderas starkt.

mykonos som är "bögön" naxos är fint. packa lätt och runt lite mellan öarna. Har varit på paros, anti paros, santorini, och en liten skit ö som ja fan inte kan minnas namnet på, men är sjukt vackert där. Liten fiskeö med sjukt fina stränder, ser typ lika lågnt under vattnet som över.

Edit: Koufinissa heter den lilla ön

Last edited:
Naxos...är inte det ett gayparadis?

Nix, det är Mykonos. Det fick jag erfara den hårda vägen :gnissla

Zakynthos är också ok, fin stad och lagom stor ö med roliga vägar att sladda omkring på. Men fortfarande Greklands inhemska mat tyvärr :zpy

Men fortfarande Greklands inhemska mat tyvärr :zpy

Vaere för fel på grekisk mat nurå? (förutom att det är mycket fisk)

Jag tycker grekiskt käk är bra rent generellt, visst kan man hitta enskilda rätter man inte tycker om, men det kan man i alla länder.

Zakynthos är kul, jävligt mycket engelsmän, inget fel på dom förutom att dom är bleka fula och tror dom kan kröka bättre än en.

En natt du aldrig glömmer?

Precis, svårt att förtränga sånt vet du :D

Guw, de håriga jävla grekerna är ju totalt sämst på att laga mat. Känner en del greker men här i Sverige lagar de skaplig mat men inte på plats där borta. Smakar knappt nåt och de har liksom ingen spännande maträtt som är sådär gudomligt god som alla länder oftast har en rätt av.
Sverige har ju raggmunken till exempel :gnissla

Smakar knappt nåt och de har liksom ingen spännande maträtt som är sådär gudomligt god som alla länder oftast har en rätt av.
Sverige har ju raggmunken till exempel :gnissla

Allt får/lammkött där är ju bra, det beror till största delen på att dom inte försöker döda all naturlig smak med kryddor som tillexempel indier gör.

Sen äter jag knappt fisk här hemma, men i grekland gör jag det.

Friterad fetaost är mer ett tillbehör, salladerna är underbara, och det torkade köttet når nästan samma höjd som en god parmaskinka.

Moussaka kan vara allt ifrån dålig till rent undernbar, beroende på den som har tillagat den.

Men jag vet ju inte vad du jämför med.

Grekisk mat är ju riktigt god! Turistfällor serverar dock alltid skräp.

Åker du till Naxos finns en del surfing på sydsidan och en badvik på nordsidan med stora vågor om vinden legat på, tror det hette apollon eller nåt sånt. Sen bjuder hamnstaden på en tevlig solnedgång. Finns ett marmorbrott i bergen om jag inte minns fel och vägarna är klassiskt snirkliga. Sen kan jag verkligen rekommendera en tur till Amorgos! Finns ett riktigt coolt kloster där och en riktigt grym badvik. Hög mysfaktor där!

Men jag vet ju inte vad du jämför med.

Min egen matlagning förvisso, kanske därför det alltid smakar skit där nere :D Och som sagt så är tursitfällorna totalt oätbara men inte ens på den lilla bykrogen långt ifrån turismen brukar det smaka något vidare.
Får måste man tex låta koka in med andra smaker för att det ska bli gott, men inte då.
Indiernas mat har jag inte testat, de är så smutsiga så jag skulle aldrig sätta min fot där.

Naxos e najs - har inte varit på Karpatos. Brottet där de tar ut Naxosmarmorn ser ballt ut, man har sågat? ut gigantiska kuber i bergssidan. Den är finfin och används till statyer.

Hyr hoj och åk runt. Jag tipsar om grekisk husman: Stifado - köttgryta med lök, soutsuokakia - köttbullar i tomatsås, moussaka självklart med en grekisk sallad till förrätt. Färsk grillad fish of-the-day, kan vara hur bra som helst.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg