Navigeringsappar

För första gången har jag upplevt att min gps inte fungerar.
När jag skulle starta på morgonen, precis utanför Kaliningrads gräns, då funkade inte mottagningen, noll satelliter.
Tyckte det var så intressant att jag fipplade, startade om, plockade ur o i batteriet, men nej.
Började till slut att köra, och efter några kilometer så poppade en och annan satellit upp lite försiktigt, och försvann.
Så höll det på ganska många kilometer innan allting blev normalt, och dom kom så sakta tillbaka.
Gissar att Kaliningrad är ganska militärt idag, och har min teori om att någon störde trafiken.
Riktigt mysko i alla fall, och intressant upplevelse.
Ska kika på hur loggen ser ut när jag kommer hem.
Ryssland har minst en stor störsändare i Kaliningrad som stör ut GPSer i södra Sverige (och baltikum). Den brukar gå igång på morgonen för att peaka under lunch-15 tiden.
Har hållit på sen kriget drog igång.
Tror det var denna anläggning som pekades ut som skyldig:
 
För första gången har jag upplevt att min gps inte fungerar.
När jag skulle starta på morgonen, precis utanför Kaliningrads gräns, då funkade inte mottagningen, noll satelliter.
Tyckte det var så intressant att jag fipplade, startade om, plockade ur o i batteriet, men nej.
Började till slut att köra, och efter några kilometer så poppade en och annan satellit upp lite försiktigt, och försvann.
Så höll det på ganska många kilometer innan allting blev normalt, och dom kom så sakta tillbaka.
Gissar att Kaliningrad är ganska militärt idag, och har min teori om att någon störde trafiken.
Riktigt mysko i alla fall, och intressant upplevelse.
Ska kika på hur loggen ser ut när jag kommer hem.

Var det samma på både Gaminen och mobilens GPS, var bägge döda? Kan en mobil positionera med nåt annat än GPS signal?
 
Var det samma på både Gaminen och mobilens GPS, var bägge döda? Kan en mobil positionera med nåt annat än GPS signal?
Mobiler brukar ha stöd för GPS, Glonass och Galileo. Men störsändare sabbar nog alla tre
 
Vete fan om ryssarna har satt störsändare på Garmins synkning, idag jävlades både Connect och Explore så GPS:en fick paras ihop igen. Efter detta kom det ett mail som tackade för att jag registret min Garmin, dock har ju min Garmin registrerats då jag köpte den för tre eller fyra år sen.

Blir mer och mer övertygad om att för landsvägskörning är en skärm som speglar telefonen smidigare och bättre.
 
Japp, mobilens navigering var också ur funktion.

Det är därför jag ät gammeldags och vill ha en papperskarta dom backup. Dom epa-åkande ungarna som körde Överkalix till Sundsvall tidigare i sommar tyckte jag var konstig då jag skickade med kartan från ena packväskan då dom skulle åka.

Nu är väl lnte risken stor att störsändaren i Kaliningrad skulle drabba dom men det räcker ju med att telefonen lägger av eller bara cigguttaget eller laddplutten slutar funka så är det kört.
 
Det är därför jag ät gammeldags och vill ha en papperskarta dom backup. Dom epa-åkande ungarna som körde Överkalix till Sundsvall tidigare i sommar tyckte jag var konstig då jag skickade med kartan från ena packväskan då dom skulle åka.

Nu är väl lnte risken stor att störsändaren i Kaliningrad skulle drabba dom men det räcker ju med att telefonen lägger av eller bara cigguttaget eller laddplutten slutar funka så är det kört.
Jag har också alltid en papperskarta med när åker på semester.
Tycker den är bra när sitter på morgonen och planerar körning sen skriver jag ut riktkurs med olika orter där jag tänker köra.
 
För första gången har jag upplevt att min gps inte fungerar.
När jag skulle starta på morgonen, precis utanför Kaliningrads gräns, då funkade inte mottagningen, noll satelliter.
Tyckte det var så intressant att jag fipplade, startade om, plockade ur o i batteriet, men nej.
Började till slut att köra, och efter några kilometer så poppade en och annan satellit upp lite försiktigt, och försvann.
Så höll det på ganska många kilometer innan allting blev normalt, och dom kom så sakta tillbaka.
Gissar att Kaliningrad är ganska militärt idag, och har min teori om att någon störde trafiken.
Riktigt mysko i alla fall, och intressant upplevelse.
Ska kika på hur loggen ser ut när jag kommer hem.
Yes, det används störsändare i Königsberg (den stad som ryzzarna felaktigt kallar Kaliningrad). Påverkar sjötrafik och flyg väldigt mycket, och såklart även vi vanliga medborgare. Finns en hel del på nätet om detta, t ex nicket auonsson på X/Bluesky som har nördat ner sig i frågan. Och det är vi andra glada för, att han nördat ned sig alltså. :) Han finns alltså både på X (fd Twitter) och på Bluesky.


Något man kan fundera på är att man från officiellt svenskt håll är väldigt luddiga när det frågan kommer upp. Man säger lite tandlöst 'det verkar komma störningar' men man vill inte peka med hela handen. Man kallar inte upp ryska ambassadören till UD för möte. Inte officiellt, alltså. Men kanske informellt? Säkerligen av taktiska skäl, man inte vill skylta med sina förmågor "berätta inte allt du vet för då får motståndaren veta hur mycket du vet".

Kriget är här. Fast inte med vanliga vapen utan med andra metoder.

Det här inlägget blev lite off topic, men ändå on topic, eftersom tråden handlar om navigering på mc.
 
En del fordonstillverkare kompletterar sina GPS-mottagare med olika varianter av accelerometrar för att med "död räkning" hålla reda på var man är. Moderna motorcyklar har oftast en 6-axlig IMU för att hjälpa antisladd, antispinn och liknande. Samma typ av sensorer kan registrera rörelser i olika ledder och med beräkning av förfluten tid så kan man positionera sig. Det kräver förstås att man vet var man börjar och helst att man över tid får en korrigering eftersom man har toleranser på mätvärdena.

Ett annat problem med att GPS-signaler störs ut är att det är vanligt att tidssignalen från GNSS används för att korrigera aktuell tid i elektroniska system som inte är hårt anslutna till nätet. Man bygger systemen med halvkrattiga kristaller och oscillatorer och räknar med att få en indikation på vad som är "rätt" tid tillräckligt ofta. Får man inte det kan den interna klockan ge en massa spännande indikationer som man helst är utan.

Apropå urspårningar!
 
Något man kan fundera på är att man från officiellt svenskt håll är väldigt luddiga när det frågan kommer upp. Man säger lite tandlöst 'det verkar komma störningar' men man vill inte peka med hela handen. Man kallar inte upp ryska ambassadören till UD för möte. Inte officiellt, alltså. Men kanske informellt? Säkerligen av taktiska skäl, man inte vill skylta med sina förmågor "berätta inte allt du vet för då får motståndaren veta hur mycket du vet".
Det komplicerar en smula att inget av navigationssystemen har något tjänsteavtal med Sverige (åtminstone såvitt jag vet). Det betyder att man kan gnälla om otillåten radiotrafik men om sändaren befinner sig på annan nations mark så blir det hyfsat tandlöst.
 
Sedan vet man att det inte hjälper och Ryssland nekar förstås till att ha med saken att göra.

Mått och steg vidtas förstås för att parera. Civil trafik får dock återgå till äldre metoder.
Det jävliga är att man inte bara stör positioneringssystemen, man skickar ut falska signaler vilket gör att vissa system tror att de har stabil signal men de är på fel ställe. Ännu farligare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Sedan vet man att det inte hjälper och Ryssland nekar förstås till att ha med saken att göra.
Så är det förstås. Men rent symboliskt kan det ha ett värde att vara tydligare mot Ryssland. Det skulle kunna inskärpa att Det Är Allvar Nu! hos vissa i vår befolkning som fortfarande tror att man kan komma överens med den gode, glade men ack så missförstådde ryssen.
(Det där sista var ironi, ifall någon missade det.)

Fast om vill jag ändra på den saken får jag nog börja på UD. Kanske bli minister rentav? ;)

Nog om detta.

On topic:
Jag använder Beeline, TomTom Rider och MyRouteApp. Men det har jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, så det skriver jag inte en gång till! :)
 
Last edited:
Vilken app som stödjer android auto anser ni vara bäst om man själv vill planera en rutt? Jag använder nu TopoGPS appen och brukar skapa ett spår som jag ibland lyckas få över till GPS:en, dock stödjer inte TopoGPS android auto annars hade nog den appen tillsammans med Google maps räckte till för mitt navigerande i alla fall på asfaltväg och troligtvis till även till gruskörningar.
 
En sida för den som söker branta backar - egentligen avsedd för cyklister, men det mesta med asfalt borde vara ok för mc (vid planering så gå in på street view i början av backen o titta på evt. skyltning)
 
Det är därför jag ät gammeldags och vill ha en papperskarta dom backup. Dom epa-åkande ungarna som körde Överkalix till Sundsvall tidigare i sommar tyckte jag var konstig då jag skickade med kartan från ena packväskan då dom skulle åka.

Nu är väl lnte risken stor att störsändaren i Kaliningrad skulle drabba dom men det räcker ju med att telefonen lägger av eller bara cigguttaget eller laddplutten slutar funka så är det kört.
Ja, backup bör man ha.
Men jag har både TopoGPS i telefonen, och OpenStreetMap i min Garmin, så två kartor i beredskap, det bör räcka tänker jag.
 
Ja, backup bör man ha.
Men jag har både TopoGPS i telefonen, och OpenStreetMap i min Garmin, så två kartor i beredskap, det bör räcka tänker jag.
Kör också det konceptet oftast. Känns bra. Men OpenStreetMap. Det var intressant. Är den bra? Har du en Zumo?
 
Ja, backup bör man ha.
Men jag har både TopoGPS i telefonen, och OpenStreetMap i min Garmin, så två kartor i beredskap, det bör räcka tänker jag.

Ja det ska ju väl mycket till om både telefonen och GPS lägger av samtidigt. Har man skärm blir det ju smidigt men annars får man ju på gammeldags vis stanna och kolla kartan fast i telefon. Jag körde hen en BMW 650GS åt en kompis från Piteå och tog småvägar och då fick man kolla Google maps i telefon och memorera och kolla vägskyltar var man skulle svänga som man gjorde förr på pappkartans tid.

Har inte fått skärmen än men den ska vara i Malmö nu så frågan är väl nu hur länge den ska ligga där, tycker ofta att importpaket blir liggandes länge innan dom kommer vidare.


Testade att ladda ner OsmAnd och Stegra IO apparna men OsmAnd verkar ju överjävligt tjorvig då verkar ju Stegra appen vara ganska smidig och är ju fint att man kan välja olika typer av körning och att den visar grus i % och det verkar också funka att importera GPX-spår enkelt. Dock har jag inte begripit på hur man ska göra om man vill välja delmål för att på så sätt kunna styra appen i dess vägval.

Har inte kört igång demo versionerna då det känns onödigt innan jag har en skärm på hojen så man får testa i skarpt läge. Testade även ladda ner TomTom Go men måste man tydligen starta upp demo versionen för att alls kunna testa den.
 
Kör också det konceptet oftast. Känns bra. Men OpenStreetMap. Det var intressant. Är den bra? Har du en Zumo?
Ja, helt suverän och väldigt detaljrik.
Jag har en 276Cx, men den fungerar till alla Garmin (tror jag).
Och fint att man kan ladda ner en uppdaterad version för det område man ska resa i, så har man det nyaste på ett enkelt sätt.
 
Ja, helt suverän och väldigt detaljrik.
Jag har en 276Cx, men den fungerar till alla Garmin (tror jag).
Och fint att man kan ladda ner en uppdaterad version för det område man ska resa i, så har man det nyaste på ett enkelt sätt.

Japp, kör också OSM på Garminnavigatorerna, i synnerhet terrängkartorna.


Med vänlig hälsning,
 
Japp, kör också OSM på Garminnavigatorerna, i synnerhet terrängkartorna.


Med vänlig hälsning,
Jag kör Open Street Map och Open Topo Map i min Montana 700i, använder mest OTM för gruskörning. Verkar ju finnas olika OSM kartor, har jag missat nån terrängkarta eller är det den som är Open Topo Map?
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top