Navigeringsappar

För första gången har jag upplevt att min gps inte fungerar.
När jag skulle starta på morgonen, precis utanför Kaliningrads gräns, då funkade inte mottagningen, noll satelliter.
Tyckte det var så intressant att jag fipplade, startade om, plockade ur o i batteriet, men nej.
Började till slut att köra, och efter några kilometer så poppade en och annan satellit upp lite försiktigt, och försvann.
Så höll det på ganska många kilometer innan allting blev normalt, och dom kom så sakta tillbaka.
Gissar att Kaliningrad är ganska militärt idag, och har min teori om att någon störde trafiken.
Riktigt mysko i alla fall, och intressant upplevelse.
Ska kika på hur loggen ser ut när jag kommer hem.
Ryssland har minst en stor störsändare i Kaliningrad som stör ut GPSer i södra Sverige (och baltikum). Den brukar gå igång på morgonen för att peaka under lunch-15 tiden.
Har hållit på sen kriget drog igång.
Tror det var denna anläggning som pekades ut som skyldig:

När jag skulle starta på morgonen, precis utanför Kaliningrads gräns, då funkade inte mottagningen, noll satelliter.
Tyckte det var så intressant att jag fipplade, startade om, plockade ur o i batteriet, men nej.
Började till slut att köra, och efter några kilometer så poppade en och annan satellit upp lite försiktigt, och försvann.
Så höll det på ganska många kilometer innan allting blev normalt, och dom kom så sakta tillbaka.
Gissar att Kaliningrad är ganska militärt idag, och har min teori om att någon störde trafiken.

Var det samma på både Gaminen och mobilens GPS, var bägge döda? Kan en mobil positionera med nåt annat än GPS signal?

Vete fan om ryssarna har satt störsändare på Garmins synkning, idag jävlades både Connect och Explore så GPS:en fick paras ihop igen. Efter detta kom det ett mail som tackade för att jag registret min Garmin, dock har ju min Garmin registrerats då jag köpte den för tre eller fyra år sen.

Blir mer och mer övertygad om att för landsvägskörning är en skärm som speglar telefonen smidigare och bättre.

Japp, mobilens navigering var också ur funktion.

Det är därför jag ät gammeldags och vill ha en papperskarta dom backup. Dom epa-åkande ungarna som körde Överkalix till Sundsvall tidigare i sommar tyckte jag var konstig då jag skickade med kartan från ena packväskan då dom skulle åka.

Nu är väl lnte risken stor att störsändaren i Kaliningrad skulle drabba dom men det räcker ju med att telefonen lägger av eller bara cigguttaget eller laddplutten slutar funka så är det kört.

Det är därför jag ät gammeldags och vill ha en papperskarta dom backup. Dom epa-åkande ungarna som körde Överkalix till Sundsvall tidigare i sommar tyckte jag var konstig då jag skickade med kartan från ena packväskan då dom skulle åka.

Nu är väl lnte risken stor att störsändaren i Kaliningrad skulle drabba dom men det räcker ju med att telefonen lägger av eller bara cigguttaget eller laddplutten slutar funka så är det kört.
Jag har också alltid en papperskarta med när åker på semester.
Tycker den är bra när sitter på morgonen och planerar körning sen skriver jag ut riktkurs med olika orter där jag tänker köra.

Yes, det används störsändare i Königsberg (den stad som ryzzarna felaktigt kallar Kaliningrad). Påverkar sjötrafik och flyg väldigt mycket, och såklart även vi vanliga medborgare. Finns en hel del på nätet om detta, t ex nicket auonsson på X/Bluesky som har nördat ner sig i frågan. Och det är vi andra glada för, att han nördat ned sig alltså. :) Han finns alltså både på X (fd Twitter) och på Bluesky.

Något man kan fundera på är att man från officiellt svenskt håll är väldigt luddiga när det frågan kommer upp. Man säger lite tandlöst 'det verkar komma störningar' men man vill inte peka med hela handen. Man kallar inte upp ryska ambassadören till UD för möte. Inte officiellt, alltså. Men kanske informellt? Säkerligen av taktiska skäl, man inte vill skylta med sina förmågor "berätta inte allt du vet för då får motståndaren veta hur mycket du vet".

Kriget är här. Fast inte med vanliga vapen utan med andra metoder.

Det här inlägget blev lite off topic, men ändå on topic, eftersom tråden handlar om navigering på mc.

En del fordonstillverkare kompletterar sina GPS-mottagare med olika varianter av accelerometrar för att med "död räkning" hålla reda på var man är. Moderna motorcyklar har oftast en 6-axlig IMU för att hjälpa antisladd, antispinn och liknande. Samma typ av sensorer kan registrera rörelser i olika ledder och med beräkning av förfluten tid så kan man positionera sig. Det kräver förstås att man vet var man börjar och helst att man över tid får en korrigering eftersom man har toleranser på mätvärdena.

Ett annat problem med att GPS-signaler störs ut är att det är vanligt att tidssignalen från GNSS används för att korrigera aktuell tid i elektroniska system som inte är hårt anslutna till nätet. Man bygger systemen med halvkrattiga kristaller och oscillatorer och räknar med att få en indikation på vad som är "rätt" tid tillräckligt ofta. Får man inte det kan den interna klockan ge en massa spännande indikationer som man helst är utan.

Apropå urspårningar!

Något man kan fundera på är att man från officiellt svenskt håll är väldigt luddiga när det frågan kommer upp. Man säger lite tandlöst 'det verkar komma störningar' men man vill inte peka med hela handen. Man kallar inte upp ryska ambassadören till UD för möte. Inte officiellt, alltså. Men kanske informellt? Säkerligen av taktiska skäl, man inte vill skylta med sina förmågor "berätta inte allt du vet för då får motståndaren veta hur mycket du vet".
Det komplicerar en smula att inget av navigationssystemen har något tjänsteavtal med Sverige (åtminstone såvitt jag vet). Det betyder att man kan gnälla om otillåten radiotrafik men om sändaren befinner sig på annan nations mark så blir det hyfsat tandlöst.

Sedan vet man att det inte hjälper och Ryssland nekar förstås till att ha med saken att göra.

Mått och steg vidtas förstås för att parera. Civil trafik får dock återgå till äldre metoder.
Det jävliga är att man inte bara stör positioneringssystemen, man skickar ut falska signaler vilket gör att vissa system tror att de har stabil signal men de är på fel ställe. Ännu farligare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sedan vet man att det inte hjälper och Ryssland nekar förstås till att ha med saken att göra.
Så är det förstås. Men rent symboliskt kan det ha ett värde att vara tydligare mot Ryssland. Det skulle kunna inskärpa att Det Är Allvar Nu! hos vissa i vår befolkning som fortfarande tror att man kan komma överens med den gode, glade men ack så missförstådde ryssen.
(Det där sista var ironi, ifall någon missade det.)

Fast om vill jag ändra på den saken får jag nog börja på UD. Kanske bli minister rentav? ;)

Nog om detta.

On topic:
Jag använder Beeline, TomTom Rider och MyRouteApp. Men det har jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, så det skriver jag inte en gång till! :)

Last edited:
Vilken app som stödjer android auto anser ni vara bäst om man själv vill planera en rutt? Jag använder nu TopoGPS appen och brukar skapa ett spår som jag ibland lyckas få över till GPS:en, dock stödjer inte TopoGPS android auto annars hade nog den appen tillsammans med Google maps räckte till för mitt navigerande i alla fall på asfaltväg och troligtvis till även till gruskörningar.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka