Navigeringsappar

Jag slumpar fram rutten i appen i telefonen och när den ser vettig ut trycker jag på start. Det jag vill ha är en rutt som undviker orter med tusentals invånare och det ska vara skillnad på fram- och återresa.
När jag hamnar ur kurs ser den inte sträckan jag precis åkt som "no go-zon".
Jag har inte provat att spara rutter som jag inte har kört.
Ok, så har jag inte använt Kurviger

Jag kör med en iPad mini i Quicklockfäste på den lilla "pinnen" bakom kåpan på Teneren. Laddar från USB-uttaget.
Jag kör mest grusvägar och stigar och då använder jag TopoGPS. När jag ska köra landsväg är det bara Google Maps. Har precis laddat ner Kurviger och har börjat kolla på den.

Vad jag har kisat mot mest är en sån här: https://www.thorkracing.com/produto/dmd-t665-nav-phone/

Det faller hittills av tre anledningar.

1. Vill inte trilla av, bryta något och sen behöva ta mig från var jag hamnat till motorcykeln för att ringa 112. Lösningen är såklart en extra telefon i fickan, men...
2. Den är för stor för att funka bra med vintage tweedkavaj, så inte opti när jag inte kör dvs skulle behöva extra sim. Vilket leder till...
3. Jag är för snål / behövet är för litet.

Edit: Men appen verkar bra. Tror jag. Utan att ha provat. Det var ju det som skulle vara poängen. :)
Ja appen är riktigt bra. Den kan man prova på sin vanliga telefon om man vill. DMD2 alltså. Kan man använda ihop med andra appar också om man vill maximera utbudet.

Ok, får ta mig en funderare. Det hade varit bra att inte ha telefonen på styret men lite klumpigt är det ju med en Power bank. Vad gäller strömmande ljud så funkar det kanon för min del med Cardons högtalare som är monterade i hjälmen. Använder skumproppar i öronen men det funkar bra med volymen nära max. 😉
Jag köpte en sån här:
https://www.elgiganten.se/product/m...ge-pro-8k-magnetic-qi2-powerbank-svart/866725 Den är inte jättestor bredvid en modern mobiltelefon. Kostade mindre häromdagen, men sånt varierar ju.

Hur funkar det med magneten på en icke iPhone? Har själv en Samsung som jag inte vet om den funkar med magnet. Verkar ju smidigt så den hålls på plats i fickan :).
Magneten håller ihop min S24 Ultra och banken, men jag fick den inte att ladda trådlöst. Funderade inte så mycket på det utan tog en 10 cm lång USB-sladd mellan dem.

Ok, får ta mig en funderare. Det hade varit bra att inte ha telefonen på styret men lite klumpigt är det ju med en Power bank. Vad gäller strömmande ljud så funkar det kanon för min del med Cardons högtalare som är monterade i hjälmen. Använder skumproppar i öronen men det funkar bra med volymen nära max.

Dra upp en 12V-kabel med dubbel USB till tankväskan. Då har du alltid fullt laddad telefon med allt vad det innebär och powerbank till Cardon när du behöver.

Telefonen trivs bra i tankväska. Vibrerar inte sönder, är tillgänglig, hel och ren. Kartfack så ser du navigation men mobiler (särskilt under laddning) och solljus är dålig kombo.

Varför inte skaffa en billig beg MC-gps och montera fast på hojen?
Mobilen kan du fortfarande använda för ruttplanering och sedan matar du bara in några waypoints i gps och kör efter den.

Alternativt har vägledningen i lurarna med valfri app…

Med vänlig hälsning,

Dra upp en 12V-kabel med dubbel USB till tankväskan. Då har du alltid fullt laddad telefon med allt vad det innebär och powerbank till Cardon när du behöver.

Telefonen trivs bra i tankväska. Vibrerar inte sönder, är tillgänglig, hel och ren. Kartfack så ser du navigation men mobiler (särskilt under laddning) och solljus är dålig kombo.

Varför inte skaffa en billig beg MC-gps och montera fast på hojen?
Mobilen kan du fortfarande använda för ruttplanering och sedan matar du bara in några waypoints i gps och kör efter den.

Alternativt har vägledningen i lurarna med valfri app…

Med vänlig hälsning,
Bra tips, dock använder jag inte tankväska utan har en sadelväska när jag inte har sidoväskor. 🙂 Jag har kört med navigering och telefonen i fickan några gånger men ibland kommer man till korsningar med flera avfarter nära varandra och då måste man kika på skärmen för att veta vilken av avfarterna man ska ta. Det är ju lite dålig tajming mellan avfart och kommando ibland. Annars blir det lätt fel vilket har varit fallet några gånger. Dock brukar det ju heta att man inte kör fel när man kör hoj, man tar bara en annan väg. 🙂

Back