Navigator till bilen - vilken ska man köpa?

Är du medlem i SMC? Kolla detta erbjudande om du är intresserad av en TomTom Rider.

5 procent rabatt på TomTom Riders navigeringssystem för mc och snöskoter. SMC-kund får ett par Polaroid polariserande solglasögon, värde 1 195 kronor, på köpet. Uppge SMC medlemsnummer vid beställning per tel: 08-522 063 00 eller via mejl. Mer information finns på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=155

// Ullis

Synd bara att det där är snordyrt. Du får en Tomtom Rider för under runt 4000 på andra ställen. Hos more4less tex: http://www.more4less.se/product_info.php?cPath=56_58&products_id=305 (ok, de har inga på lager för tillfället men det är bara ett exempel) :)

Är inte en begagnad handdator från blocket och ett ful-software något alternativ? Jag tycker att det verkar vara snyggare, men jag vet inte fördel/nackdel med dom.
Kartfunktionen är viktig ibland, men för det mesta hittar man utan, men den där varningsfunktionen för hastighetskameror är underbar!

Edit: Kom gärna med tips!

Nej, det låter inget vidare. Menar du att man inte gör det med Mio 710?

:confused:
Grejen är att om man har en destination inlagd och väljer att ta upp menyn för att spara aktuell position INNAN man nått destinationen så *vips* hoppar markören till destinationen och visar en ring på kartan där det står "LÅS".
Sparar man nu (som jag gjorde) så sparar man destinationens position, inge' bra.
Om man därmot trycker bort LÅS genom att trycka på den så hoppar markören tillbaka till aktuell position (som du vill spara) och då går allt bra.
Saknar dock ett enkelt sätt att bara "Spara P-plats", nu måste man lägga till en ny POI och det tar några sekunder extra. Men det går, inget snack om det.

Är inte en begagnad handdator från blocket och ett ful-software något alternativ? Jag tycker att det verkar vara snyggare, men jag vet inte fördel/nackdel med dom.
Kartfunktionen är viktig ibland, men för det mesta hittar man utan, men den där varningsfunktionen för hastighetskameror är underbar!

Det finns en liten mojäng att köpa som ENBART varnar för alla kameror. Finns bla på VAG i Örebro som de står och försöker pracka på varenda jävel vid reservdelsdisken. Inte speciellt dyr, jävligt liten och fyller bara en funktion.
Och nej, jag har vare sig namn eller produktlänk om den men nu vet du att det finns iaf.

Det finns en liten mojäng att köpa som ENBART varnar för alla kameror. Finns bla på VAG i Örebro som de står och försöker pracka på varenda jävel vid reservdelsdisken. Inte speciellt dyr, jävligt liten och fyller bara en funktion.
Och nej, jag har vare sig namn eller produktlänk om den men nu vet du att det finns iaf.

Jo, jag har också noterat det. Tror att det är Bert Karlsson som lanserar en variant riktigt hårt.

Jag skulle dock vilja ha en navigator, men den får gärna vara platt, snygg och lättmonterad (och lättdemonterbar varje dag). Sedan gör det ju inget om man kan byta mellan olika programvaror som i en dator på den. Känns som att den går att uppdatera mer än en svart plastlåda utan display eller dyl.

Någon som har erfarenhet av handdator och gps?

Grejen är att om man har en destination inlagd och väljer att ta upp menyn för att spara aktuell position INNAN man nått destinationen så *vips* hoppar markören till destinationen och visar en ring på kartan där det står "LÅS".
Sparar man nu (som jag gjorde) så sparar man destinationens position, inge' bra.
Om man därmot trycker bort LÅS genom att trycka på den så hoppar markören tillbaka till aktuell position (som du vill spara) och då går allt bra.
Saknar dock ett enkelt sätt att bara "Spara P-plats", nu måste man lägga till en ny POI och det tar några sekunder extra. Men det går, inget snack om det.
Ok, tror jag förstår. Du använder en Mio 710?

Det blev en Garmin Nüvi 350 med kartor över "västeuropa". Ska bli intressant att testa den nästa vecka när jag flyger till Italien och ska försöka leta mig fram till några okända adresser.

Tomtom föll på att grafiken ser så tafflig ut jämfört med övriga. Mio har fått taskiga omdömen för dålig pedagogik och har så mycket funktioner som jag tycker är tramsiga.

Det blev en Garmin Nüvi 350 med kartor över "västeuropa". Ska bli intressant att testa den nästa vecka när jag flyger till Italien och ska försöka leta mig fram till några okända adresser.

Tomtom föll på att grafiken ser så tafflig ut jämfört med övriga. Mio har fått taskiga omdömen för dålig pedagogik och har så mycket funktioner som jag tycker är tramsiga.

Jag köpte också en sån häromdagen, mest för att det var den billigaste med västeuropa inlagt. Jag ska också flyga till Italien och kolla på MotoGP. Den hittade inte på gatan hotellet ligger på, men däremot byn (ligger på vischan). Banan hittade jag inte heller på, fast det finns ingen riktig adress till den, bara en beskrivning vilken avfart man ska svänga av på sen följa pilarna, den avfarten har jag lagt in nu. Berätta sen om du hittar tillbaka till flygplatsen hur det gick.

Jag köpte också en sån häromdagen, mest för att det var den billigaste med västeuropa inlagt. Jag ska också flyga till Italien och kolla på MotoGP. Den hittade inte på gatan hotellet ligger på, men däremot byn (ligger på vischan). Banan hittade jag inte heller på, fast det finns ingen riktig adress till den, bara en beskrivning vilken avfart man ska svänga av på sen följa pilarna, den avfarten har jag lagt in nu. Berätta sen om du hittar tillbaka till flygplatsen hur det gick.
Låter ju inte så bra det där att den inte hittade gatan som hotellet låg på eller adressen till banan. Det är ju just sådana detaljer som är viktiga. Att välja rätt motorväg eller "hitta" på densamma är ju inte så svårt. Blir tveksam till mitt köp nu och undrar om jag ska lämna tillbaks den medans den ännu är oanvänd. Vad är det nu för "gadget" som en del men inte alla navigatorer har som ska göra dem mer noggranna...? Kanske en Sony vore bättre?

:va

Låter ju inte så bra det där att den inte hittade gatan som hotellet låg på eller adressen till banan. Det är ju just sådana detaljer som är viktiga. Att välja rätt motorväg eller "hitta" på densamma är ju inte så svårt. Blir tveksam till mitt köp nu och undrar om jag ska lämna tillbaks den medans den ännu är oanvänd. Vad är det nu för "gadget" som en del men inte alla navigatorer har som ska göra dem mer noggranna...? Kanske en Sony vore bättre?

:va

Alltså banan hade jag ingen adress till heller, hade jag haft det hade den nog gått att hitta. Hotellet vi ska bo på ligger nog på en väldigt liten gata i en liten by så jag är inte förvånad att den inte fanns med.

I GPS:en så finns inte alla nummer på gatorna, finns inte nummret som man skrivit in är det inte säkert att den hittar gatan, ändra nummer så kan det fungera.

Min syster kille köpte nydligen en handdator (ny) och tankade ned route 66 från nätet.

Totala kostnaden för handdator,gpsmottagare och program (tanka ned gratis) blev 1900kr.

Jag har kört med den både i Sverige och Spanien och måste säga det fungerade skitbra. Min far köpte en i samma veva fast det var en som enbart var navigator med den kostade 8000-9000kr men tycker inte den var så mycket bättre att köra med.

Tycker dock att man alltid ska kunna ha en karta att komplitera med

I GPS:en så finns inte alla nummer på gatorna, finns inte nummret som man skrivit in är det inte säkert att den hittar gatan, ändra nummer så kan det fungera.
Eller helt enkelt strunta i numret. Är man väl på rätt gata kan man ju hitta rätt nummer såvida man har fyllt fyra år.

Barnslig förtjusning beskriver för övrigt rätt bra hur det kändes att se/höra navigatorn inkopplad för första gången igår.

:tummenupp

Ska bli intressant att se om den lyckas ledsaga oss från Milano via Venedig, Cortina, Innsbruck och Celle hem till Stockholm de närmaste dagarna och hitta de nu inlagda adresserna till B&B´s osv.

Last edited:
Har en MIO C710 och den funkar bra när man väl lärt sig hur man ska spara POI... :rolleyes:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2583111&postcount=48

Den har hela Europa inlagd och uppdateras gratis i ett år (om jag minns rätt). Varnar även för fartkameror som man också kan hämta ner uppdaterade positioner för samt lägga in egna om man vill, den visar trafikinformation och räknar om rutten om man så vill, kan visa bilder från SD-kort om du har digitalkamera, spelar mp3 och som grädde på the moooooose så funkar den kanon som bluetooth handsfree! Faktiskt den bästa pryl jag köpt ever!

WORD som kidsen sa för några år sen. Mycket bra och prisvärd mojäng. :tummenupp

Eller helt enkelt strunta i numret. Är man väl på rätt gata kan man ju hitta rätt nummer såvida man har fyllt fyra år.

Barnslig förtjusning beskriver för övrigt rätt bra hur det kändes att se/höra navigatorn inkopplad för första gången igår.

:tummenupp

Ska bli intressant att se om den lyckas ledsaga oss från Milano via Venedig, Cortina, Innsbruck och Celle hem till Stockholm de närmaste dagarna och hitta de nu inlagda adresserna till B&B´s osv.

En kompis köpte också en Nüvi 350 nån vecka innan mig och reggade sig på sidan, nu har han fått City Navigator V9 på CD hem i brevlådan, det är 8 som är inlagd nu.

Håller med om att det är kul med tanten som pratar, jag hade alltid vägbeskrivning om jag skulle hem till kompisar, äta hamburgare osv. i början.

En kompis köpte också en Nüvi 350 nån vecka innan mig och reggade sig på sidan, nu har han fått City Navigator V9 på CD hem i brevlådan, det är 8 som är inlagd nu.

Håller med om att det är kul med tanten som pratar, jag hade alltid vägbeskrivning om jag skulle hem till kompisar, äta hamburgare osv. i början.
Tack för tips. Ska registrera mig och uppgradera. För övrigt fungerade navigatorn perfekt under resan genom Italien, Alperna, Tyskland och hem. Det var många obskyra adresser som jag aldrig hade hittat till med en vanlig karta. Faktum är att vi inte hade klarat oss utan navigatorn. En kväll var den dessutom ovärderlig hjälp när vi behövde hitta ett hotell. På några sekunder dök en lista över lokala förslag upp, med tel.nummer och allt. Suveränt. Tyvärr var den lite svår att använda när vi promenerade i Venedig. Men när batterierna tog slut och vi gick vilse blev det snabbt uppenbart att den ändå var till stor hjälp.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg