Navigator till bilen - vilken ska man köpa?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Utbudet är så enormt och skillnaderna omöjliga (för mig) att begripa. Vore finemang om någon med egen erfarenhet kunde berätta om för- och nackdelar med olika modeller och/eller fabrikat.

Jag vill ha en med kartor över västeuropa och som går att mata in med en adress för att få röststyrda köranvisningar.

Självklart för så lite pengar som möjligt. :tungan

Navman känns lite mer påkostad och är säkerligen det också. TomTom är extremt lättanvänd, till och med en gubbe över 35 kan hantera den.
Jag har en liten och smidig TomTom i firmabilen och det även en Navman i en annan firmabil men jag gillar tomtomen mest. 2900:- med Nordenkarta, ytterligare 400:- med europa har jag för mig.

Lånar tråden lite.

Är någon av dessa portabla? Skulle själv vilja ha en som man kan flytta mellan bilen & hojen.

// Guldfisken

Lånar tråden lite.

Är någon av dessa portabla? Skulle själv vilja ha en som man kan flytta mellan bilen & hojen.

// Guldfisken

Den jag har i bilen är portabel ja. Men det fanns även en modell avsedd för just hojbruk då den var fukt-säker och utrustad med annan skärm etc. Men som sagt, den jag har fungerar perfekt på hojen då den är väldigt liten och smidig. Det är den mest sålda modellen (nyaste versionen) och kostar från 2500:- och uppåt 3000:-.

Lånar tråden lite.

// Guldfisken

Ja. TomTom Rider, Garmins Zümo och Garmins GPSMAP 60Csx är alla portabla OCH vattentäta. (Viktigt vid hojkörning)

Jag har ingen erfarenhet av TOMTOM'en eller Zümon men GPSMAP'en funkar fint förutom den lite för lilla skärmen. Jag skall dock åka och kolla på Zümon nagon dag i veckan och kan återkomma i ärendet. Zümon har dessutom en massa fiffiga funkioner som ingen av de andra har. Dessutom så har den specialutformade knappar för att användas med handskar.

Utbudet är så enormt och skillnaderna omöjliga (för mig) att begripa. Vore finemang om någon med egen erfarenhet kunde berätta om för- och nackdelar med olika modeller och/eller fabrikat.

Jag vill ha en med kartor över västeuropa och som går att mata in med en adress för att få röststyrda köranvisningar.

Självklart för så lite pengar som möjligt. :tungan

Om du bara skall ha den i bilen skulle jag valt en av de större Garmin Streetpilot-modellerna alt en av de två största Nüvi-modellerna.

Last edited:
Har kollat några olika, är också på gång att köpa en.
TomTom Go 710 eller Mio C710 ligger bra till.
Har även kollat Tom Tom Rider för att kunna ha på hojen, har dock inte kunnat få fram info om det finns högtalare på Rider eller om det bara är blåtandshandsfree.

Vore bättre med högtalare än handsfree'n i bilen. Nå'n som vetom det är högtalare på Rider :confused:

Navman funkar fint men de verkar inte ha blåtand på sina modeller, Tom Tom one har blåtand men inte som funkar ihop med telefonen, bara för överföring av data.

Garmin Zümo verkar mycket bra men priset är vesäntligt högre än Rider

Har en MIO C710 och den funkar bra när man väl lärt sig hur man ska spara POI... :rolleyes:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2583111&postcount=48

Den har hela Europa inlagd och uppdateras gratis i ett år (om jag minns rätt). Varnar även för fartkameror som man också kan hämta ner uppdaterade positioner för samt lägga in egna om man vill, den visar trafikinformation och räknar om rutten om man så vill, kan visa bilder från SD-kort om du har digitalkamera, spelar mp3 och som grädde på the moooooose så funkar den kanon som bluetooth handsfree! Faktiskt den bästa pryl jag köpt ever!

Well. Zumon har faktiskt pekskärm med feta blaffor till knappar. Praktiskt när man kör med handskar. Den har även inbyggd MP3-spelare och jag tror tom att den kommer med radio vad det lider.

Edit: Själv använder jag en Garmin 60SCx. Funkar utmärkt både i bilen, på hojjen, i skogen och i kajaken....

Last edited:
Har en tom tom i firmabilen (ambulans) och den ska vara bast i test..hursom gillar jag den...

Det är lätt att bli lurad på specarna. Se till att inte få någon med en gammal gps-modul då dessa suger jämfört med dom nya.

Köpte nyligen en Garmin Nuvi 360T. Riktigt smidig och gedigen.
Jag gillade inte kvalitetskänslan i Tomtom, Navman och Mio. De känns mycket plastigare än Garmins modeller. Alla modeller gör säkert sitt jobb bra, men mitt krav på en kompakt modell gjorde 360:n till en vinnare.

Garmin Nüvi 310 har jag och är mycket nöjd.
Hade en Sony tidigare och den var riktigt risig. För tung för sitt fäste så den skakade som fan när man körde, stor, klumpig, kartan var plottrig och ful.

Jag gillar inte TomTom heller, de är alldeles för stora och klumpiga.
Tacka vet jag de tunnare modellerna som Garmin har.

De kör just nu en kampanj med radioreklam för tomtom. Tydligen ska man kunna få med en massa tillbehör (eller nåt) om man köper en nu i dagarna.
Kanske värt att kolla upp..

Är du medlem i SMC? Kolla detta erbjudande om du är intresserad av en TomTom Rider.

5 procent rabatt på TomTom Riders navigeringssystem för mc och snöskoter. SMC-kund får ett par Polaroid polariserande solglasögon, värde 1 195 kronor, på köpet. Uppge SMC medlemsnummer vid beställning per tel: 08-522 063 00 eller via mejl. Mer information finns på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=155

// Ullis

Jag köpte en Garmin Nuvi 360 och är jättenöjd med den. Skulle jag rekomendera en lite dyrare gps skulle jag rekomendera nuvi 360 eller 660 (660 i första hand). Liten rolig grej, jag räknade att jag kör in nästan 5h/vecka med gps:n eftersom jag slipper sitta och snurra 15-20min varje gång jag ska hitta en kund eller ett hotell (jobbar som resande säljare/marknadsförare över hela sverige).

Rider har inte högtalare .. lite surt i bilen men det går att leva med. Har ju främst köpt den för hojen iaf så ..

Synd, då blir det ingen Rider för mig. Köper en navigator mest för bilen, om den funkar på hojen så blir det en bonus.

Borde ju funka med en blåtandshandfree på en TomTom go 710 eller en mio c710 så man kan få vägledningen i hjälmen :confused:

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...