Nattjobb förödande!

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
Har jobbat natt i 3 år det har funkat rätt så bra,men nu det senaste halvåret har jag haft problem att sova,sover kanske 4-5 timmar efter jag har jobbat,är alltid skit slut,kanske vänder det snart så att man kan sova bättre,eller så bör man nog börja jobba dag,men pengarna är ju goa. :trött

Har testat det där med skift arbete.. Inte min grej alls..
Efter nattveckan var jag helt i koma..
Sen tyckte jag det sociala livet blev sämre när jag testade skiftjobb..
Visst hade jag mer fritid.. När alla andra jobbade..

Så som eus säger.. Finns mer än pengar här i livet..

Jag jobbade natt i ett par år innan jag fick mina sömnproblem... Då var det bara att bita i det sura äpplet och släppa taget om pengarna och skaffa en annan utbildning...Gick väl ner en sisådär 5000 kr i lön i ett svep... :död

Men det är det värt!! Betänk att forskarna menar på att nattjobbare lever 15 (!) år kortare än en vanlig arbetare! Och att bröstcancern bland kvinnor ökar med 40% om man jobbar heltid natt!!

Em74 skrev:
Jag jobbade natt i ett par år innan jag fick mina sömnproblem... Då var det bara att bita i det sura äpplet och släppa taget om pengarna och skaffa en annan utbildning...Gick väl ner en sisådär 5000 kr i lön i ett svep... :död

Men det är det värt!! Betänk att forskarna menar på att nattjobbare lever 15 (!) år kortare än en vanlig arbetare! Och att bröstcancern bland kvinnor ökar med 40% om man jobbar heltid natt!!
15 år kortare att åka hoj :( det är nog hög tid att se sig om efter ett annat jobb,har också hört om sjukdommar som kan drabba nattjobbare,läskigt :skrämd

Mirran skrev:
15 år kortare att åka hoj :( det är nog hög tid att se sig om efter ett annat jobb,har också hört om sjukdommar som kan drabba nattjobbare,läskigt :skrämd

För att inte tala om alla magproblem som drabbar nattarbetare..var och varannan går ju på Losec...... :(

Har jobbat natt tidigare och då i ca 8 månader innan jag tröttnade. Kunde inte sova ordentligt, kunde inte göra toalettbesök på normala tider, man åt 3 gånger per natt (jobbade 12-timmars skift) och man satte sig och körde hem 6 mil klockan 7 på morgonen. Efter att ha varit nära att somna framför ratten flertalet gånger så omvärderade jag min lönespec och kom fram till att jag vill leva ett tag till så jag började jobba dag igen. Men det tog ca en månad innan jag kom tillbaka till den normala dygnsrytmen, sen var det lugnt.
Nattjobb suger, iaf om det är heltid natt :(

Ääähh... va ni gnäller! :pannkyss

Har gått natt själv o det var tamefasen bästa jag gjort, 6,5h arbetstid och tjänar bra med kosing. Sen att man är ledig hela dagarna gör ju inte saken sämre...

Läste om nattjobbare nånstans förut och då menades det att kroppen fattar ändå inte om du sover på nätterna lr förmiddagen, det gäller bara att ha en bra rytm på det hela. Det är väl där kruxet ligger för de flesta som får problem, att de inte kan ha en normal dygnsrytm med sömn/mat/vaken.

Nu blir det helgjobb för mig, massa pengar på bara 3 dagars arbete... nackdelen med det är väl att man inte får toksupa på lördan för man börjar 10 på sönda. HOJ HELA VECKAN!! :banana

Ja och för något år sedan så var det livsfarligt att äta potatis,chips,dricka mjölk, osv. Man ska inte tro på all forskning. Men visst är det slitsamt för kroppen att jobba natt men inte fan lever man 15 år kortare för det! Bullshit!

Har prexis gjort mitt sista nattskift...jobbat ständig natt sen hösten '98, men nu tvingar dom oss att jobba 2 skift (fm/em)...SUCK!! HATAR eftermiddag...

Men visst fan är det slitsamt med nattjobb i längden, men det funkar bra om man äter normala tider, frukost på morron när man kommer hem, lätt lunch vid ca 13.30 när man klivit upp och sen kvällsmat och nån frukt,mm på natten.

...men viktigast, att få sova i en följd på dagen...

Jag har sedan tre år tillbaks jobbat ständig natt (mån - fre), att det skulle slita på kroppen mer än ett dagsjobb skiljer nog från person till person, jag tycker personligen att jag mår mkt bättre när jag får jobba natt och skulle inte kunna tänka mig något annat.

Natt jobb är perfekt då hinner man med skolan på dagen. vila kan man göra på helgerna :)

inte cancer igen !!! får man cancer av allt nu mera???
men de där med 15 år har jag i alla fall hört men att man har större risk för bröstcancer tja man får ju cancer av mobilen och mjölken med så varför inte.

deit: ändrat från kanser till cancer....bättre :confused:

Em74 skrev:

Last edited:
:) mmmm har själv jobba natt mer än 4 år hmmm tror om jag sak räkna allt så har jag nog jobbar natt i närmare 9 med olika yrken.
Men sömn ja jag sover 5 och det räcker bra för mej, men är det så att du känner att du har svårt att sova så försök hitta ett bra sätt att soman in på....typ nån musik eller kanske insomningstabbleter (dock inte beroendeframkallande) finns bra sånna på hälsobutiker och ävven apoteket har jag för mej, ta dom ett tag vet att de har hjälpt kolegor till mej i alla fall......och när du är ledig ta och slöa en dag nån gång då och då ex ligga i sängen och läsa hella dan, sova kolla på film och dylig. Det kan också hjälpa till att vila upp sig.......... :rolleyes: mmmmm hua låter som en alvetare :)
Men det är mina tipps om du känner dig slö och trött.......men dom säger ju att efter tre år är det vanligt med sömn problem........själv hade jag nog en sån vända i våras då jag sov 2-3 timmar per dygn....oj vad jag jobba extra då :lol

Mirran skrev:
Har jobbat natt i 3 år det har funkat rätt så bra,men nu det senaste halvåret har jag haft problem att sova,sover kanske 4-5 timmar efter jag har jobbat,är alltid skit slut,kanske vänder det snart så att man kan sova bättre,eller så bör man nog börja jobba dag,men pengarna är ju goa. :trött

kan säga så här jobbar du ett år som natt arbetare eller mer tar det dej ca ett år att komma in i dagsrytmen igen :tummenupp så du slapp lindrigt undan med bara en månad.......Men näääääääääääää nattjobb är bra det för oss som är hobby vampyrer ;) :lol

Dee_cati skrev:
Har jobbat natt tidigare och då i ca 8 månader innan jag tröttnade. Kunde inte sova ordentligt, kunde inte göra toalettbesök på normala tider, man åt 3 gånger per natt (jobbade 12-timmars skift) och man satte sig och körde hem 6 mil klockan 7 på morgonen. Efter att ha varit nära att somna framför ratten flertalet gånger så omvärderade jag min lönespec och kom fram till att jag vill leva ett tag till så jag började jobba dag igen. Men det tog ca en månad innan jag kom tillbaka till den normala dygnsrytmen, sen var det lugnt.
Nattjobb suger, iaf om det är heltid natt :(

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...