nakenhoj - kläder

bike2022

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2021
Hoj
--
Hej,
ska ta mc kort till våren, om allt går vägen så har jag kort till sommaren 2022. Troligtvis blir det isf en nakenhoj ex kavasaki Z - Yamaha MT etc.

Jag sitter nu och kollar kläder och utr. Men är en djungel..
Skulle vilja ha lite inspiration och tips på vad som passar dessa hojar, vad använder ni? Väl medveten om att alla är olika och man kör givetvis i det man trivs bäst i. Men om vi tänker vad som passar dessa hojar om man ska köra landsväg, till och från jobbet ( kort avstånd genom stan), och vanlig stadskörning. Budgeten ligger väl på runt 20000:- totalt. tänker att jag börjar med ett grundställ typ 2 delat skinnställ, och fyller på efterhand med allvädersställ mm. vettigt?

Hjälm jag tittar på är Shoei GT Air2 ?
2 delat skinnställ, erfarenheter? Vilka märken gäller? vill ha bra grejer!
stövlar? märke?
handskar
ryggplatta märke?

Tips och tankar vad gäller skydd och kläder för en nybörjare.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Själv har jag ett helställ i de flesta fall men även tyg finns i garderoben. Nöjeskör mer än pendlar och helställ känns bra. Haft delat men jag finner helställ bekvämare konstigt nog.

Det är ett Lindstrands helställ respektive knox urbane pro jacka och Lindstrands Lizard byxa. Då knoxjackan är i nät så kompletteras den med för väderleken lämplig jacka.

På fötterna oavsett ställ sitter Sidi Mag-1 och händerna knox handroid. Testat bägge skarpt mot asfalten och de är riktigt bra grejer.

Ryggskyddet är ett dainese Manis.

Bröstskydd började jag med för 10-talet år sedan. Även det kommer från Knox, ett chestguard.

På skallen en Shoei NXR.

Sen ett par år har jag också en airbagväst. En hit-air rs1. Den är alltid på och räddat mig från fraktur minst en gång.

Att ha en budget på 20 för utrustning är en bra summa som du får bra grejer för skulle jag säga. Sannolikheten att du kan få viss rabatt hos handlaren vid komplett kit när du handlar är nog god. Mitt rekord är 25% rabatt när jag shoppat hel uppsättning vid ett och samma tillfälle men det var andra gången jag gjorde det på en månad hos den handlaren.

Försök hitta kläder som också passar vid annat än du först tänker. Du kanske tror att du kommer pendla med en MT07 men sen finner att grus är din passion eller blir banknarkare eller långresenär. Man har efter några år nog shoppat mer kläder än man behöver. Jag har hållit på i över 20 år och villhöver ständigt ny utrustning och/eller ny hoj.

Litet snabbt mina tankar. Kör snyggt och ha kul!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla begmarknaden. Skinnställ finns massor. Hjälm köper du ny.

Klokt tänkt att komplettera efterhand! Kör du mycket kommer du att upptäcka att ett bra allvädersställ gör att du kör mer eller mindre opåverkad av vädret, men det kostar att köpa nytt. Ett regnställ utanpå skinnstället är väl så bra för daglig jobbpendling.

Sedan är det du som skall ha grejorna, inte hojen. Du kommer med mycket stor sannolikhet att byta hoj senare och då är allroundgrejor mycket värda.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ok, först min käpphäst, se till att det är "level 2"-skydd i axlar, armbågar, knän, rygg. Höft är oftast level 1 men det finns 2.
IXS och RST känns prisvärda och redovisar vad det är för skydd.
Alla stora namn är tillräckligt bra, Alpinestars, Spidi, Dainese Held m fl. Se till att det sitter bra och att dragkedja mellan byxa o jacka är rejäl.
Samma med stövlar, level 2 är bäst, om du hittar andra så kolla vad som inte är "2".
Handskar samma sak.
Hjälm, nu kommer nya krav från årsskiftet, så du kan nog fynda årets modeller. Googla sharp helmet test så hittar du oberoende provresultat.
Kolla Blocket och Facebook, säljsnofta nästan nya grejer billigt.
Var noga med passformen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tänker lite tvärtom ang ställ. Köp hellre ett BRA allvädersställ först och komplettera med skinnställ senare. Med bra menar jag ett som har laminerad Gore-tex/membran och mycket ventilation direkt in på kroppen (de billigare allvädersställen har ofta bara ventilation in till membranet men inte genom det så du blir fortfarande kokt). Rukka och Klim är bra grejer. Köp begagnat.

Det jag hade köpt nytt är hjälm, ryggskydd, stövlar och handskar, pga passform och att vara säker på aty det är oskadade prylar. Av dessa hade jag satsat mest på bra stövlar, tex från tyska Daytona, då fot/fotledsskador är bland de svåraste skadorna att läka (många blir aldrig helt bra). Även de billigaste hjälmarna ger fullgott skydd, men kan om man vill betala extra för bekvämlighetsfunktioner. Själv kör jag Shoei NXR och är mycket nöjd. GT Air är också bra, även om jag tyckte den var lite tung. Fokusera på ryggskydd med bra ventilation. Handskar har aldrig haft några väldigt dyra men har gått bra när jag klotat ändå.
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
Jag har precis gjort den resan med körkort och skaffa prylar för första gången.
Ett allvädersställ med bra ventilation kommer nog att ha ett bredare användningsområde än skinn, vilket är bra när man är ny och inte vet säkert vart ens nya intresse leder en.
Modeller, material och passform kan vara ganska olika, så det gäller att prova några olika varianter och snacka med bra personal i affären. Därmed inte sagt att man ska köpa det dyraste och finaste. Risken är ändå stor att du vill ha något annat framöver. Jag avråder från att köpa online.
Jag har en Shoei GT air II och är nöjd med den, men även där måste man prova sig fram.
Lycka till!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Håller med ovanstående i frågan om bra personal. En bra säljare som har en bra dag är en fröjd att få hjälp av. En säljare som är människokännare och gillar sitt jobb är på rätt plats.

Med säljyrke själv hoppas jag att mina kunder kommer åter av andra anledningar än bra pris på kundkorgen.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Jag köpte ett fint 2-delat skinnställ begagnat för typ 2000kr.
Bra när man vet att man ska gasa satan.

Sen köpte jag kevlar-jeans och kevlar-hoodie på xlmoto för typ 1000kr.
Asskönt när det är varmt och man tänker hålla gällande hastighet.

Fina beggade Alpinestars stövlar+handskar för 1000kr.

Ny hjälm såklart.
Och ett nytt ryggskydd för 700kr.

Totalt drygt 6000kr
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ok, först min käpphäst, se till att det är "level 2"-skydd i axlar, armbågar, knän, rygg. Höft är oftast level 1 men det finns 2.
IXS och RST känns prisvärda och redovisar vad det är för skydd.
Alla stora namn är tillräckligt bra, Alpinestars, Spidi, Dainese Held m fl. Se till att det sitter bra och att dragkedja mellan byxa o jacka är rejäl.
Samma med stövlar, level 2 är bäst, om du hittar andra så kolla vad som inte är "2".
Handskar samma sak.
Hjälm, nu kommer nya krav från årsskiftet, så du kan nog fynda årets modeller. Googla sharp helmet test så hittar du oberoende provresultat.
Kolla Blocket och Facebook, säljsnofta nästan nya grejer billigt.
Var noga med passformen.
Din post fick mig att dra tummen ur och beställa d30-skydd till mitt tygställ. Level2.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
köp ett begagnat skinnställ, komplettera med ett allvädersställ för pendling och gråa dagar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Din post fick mig att dra tummen ur och beställa d30-skydd till mitt tygställ. Level2.
Det är en liten kostnad för att reducera anslagsenergin med ytterliga 10-12kN eller vad det nu blir.
Jag har D2O i textilstället och är nöjd med hur de känns, tyvärr är benen lite vida, men det är ju inte skyddets fel.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är en liten kostnad för att reducera anslagsenergin med ytterliga 10-12kN eller vad det nu blir.
Jag har D2O i textilstället och är nöjd med hur de känns, tyvärr är benen lite vida, men det är ju inte skyddets fel.
Nu får man bara se om de får plats i jackan och byxorna. Olika märken, men Knox var dyrare bara för axel och armbågsskydd än Klim var för knä, höft, axel och armbågsskydd så valet var lätt.

Lär väl bli att byta i skinnställ också framöver kan jag tänka. Gäller bara att se till att det inte krymper i klädkammaren under vintern. ?
 

bike2022

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2021
Hoj
--
tack för mycket bra input från er alla! kul att höra vad folk kör med. jag kommer uppdatera tråden i takt med at jag gör inköp. hoppas folk fortsätter skriva och på så sätt får andra också nytta av tråden.. btw, nu lutar de ist åt en Ducati 950 Monster..
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag gick över från sport till nakenhoj, kör mkt bana så ska skinnställ (helställ) är givet, men guuud vad jag börjat uppskatta lite ledig klädsel om man ska ta en tur med ungarna eller tjejen, stranden, till affären...

Jag kör numera ofta i kevlarbyxor (utan hårda skydd men ska ändra på det), streethandskar, Alpinestars skor, och dainese sommarjacka alt tjock allvädersjacka. Inte alltför sällan på de riktigt varma dagarna i shorts, tisha, ryggskydd och gympadojor.

Ut på inspirerade turer blir ofta samma utrustning som på bana.

På bana uteslutande helställ, racehandskar och racestövlar.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Hörs väl på hojtypen vad du ska ha på dig; Nakenhoj…
dvs inget! ;-)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag brukar tänka tillbaka på barndomen.
När man sprang eller cyklade ikull i kortbyxor i kanske 10km/t och skrapade upp sig så in i helxxxe och mamma plockade grus ur såren i dagar efteråt.
Då är jag lättmotiverad att klä på mig inför varje tur.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag brukar tänka tillbaka på barndomen.
När man sprang eller cyklade ikull i kortbyxor i kanske 10km/t och skrapade upp sig så in i helxxxe och mamma plockade grus ur såren i dagar efteråt.
Då är jag lättmotiverad att klä på mig inför varje tur.

Påminner mig om killen som skrev att han blev påkörd bakifrån vid övergångsstället eller trafikljuset när han stod Still med hojen och aldrig någonsin skulle köra en meter utan skinnställ igen...

Undrar om han inte går över vägen utan skinnställ med ?

I ditt fall undrar jag om dina ungar inte får köra moppe en meter utan skinnställ? Har du på dig skinnställ när du cyklar idag?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Påminner mig om killen som skrev att han blev påkörd bakifrån vid övergångsstället eller trafikljuset när han stod Still med hojen och aldrig någonsin skulle köra en meter utan skinnställ igen...

Undrar om han inte går över vägen utan skinnställ med ?

I ditt fall undrar jag om dina ungar inte får köra moppe en meter utan skinnställ? Har du på dig skinnställ när du cyklar idag?
Du missade helt poängen, att om en sådan liten vurpa gjorde ont, hur känns det då i 70 eller mer utan skydd.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Du missade helt poängen, att om en sådan liten vurpa gjorde ont, hur känns det då i 70 eller mer utan skydd.
Är du fortfarande 10 år eller? ?

Att ta några lugna svalkande turer med hojen i shorts och tisha är bra mkt säkrare än allt jag och de flesta med mig sysslade med som 10-åringar, och även än idag faktiskt ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top