naken vs R hoj längre sträckor

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
hade en k2 gsxr1000 i fjol, och har nu funderingar att köpa en kawa z750, yamaha fz-8 el liknande, kommer jag bli missnöjd? hur är dessa nakna att köra längre sträckor på?

Jag tokångrade mitt val att köra naket istället för kåpor. Jag börjar grina redan på motorvägspåfarten

Jag tyckte inte att det var några problem att åka längre sträckor på en nakenhoj när jag hade det. Nu kan jag inte jämföra med en kåphoj, då jag inte åkt längre sträckor på en sån.

Men, jag gjorde ett par svängar på 40-50 mil förra sommaren på min ER6 och hade inga problem med det.

Beror på din körstil, lider inte nämnvärt... upp till 180-200 funkar det bra... sedan börjar det bli jobbigt.
Gillar du att blåsa på över 200 långa sträckor = kåphoj... till o från jobbet, bus o lek o fika turer... o touring m.m.
Funkar klockrent med naken hoj.... körde 2000 mil förra året med min Tuono.... varav en vända till Assen i Holland...

Haft naket & så länge jag tänker köra lite längre sträcker kommer jag inte byta tbx till kåplöst .

Jag kör mellan trelleborg och Göteborg med jämna mellanrum......Jag bytte från naken (CB600)till ZX10R och byter inte tibax till naket.:smasha Vill man undvika att koncentrera sig på att klamra sig fast vid styret i transporthastigheter runt 130 så e kåpor i särklass bäst.

Ligger man däremot och fiser i 90-100kmh så har du fördelen med sittställningen på naket såklart och får inte tillräkligt med fartvind i bröstet för att sitta bekvämt på kåphojen ..... iaf på Ninjan.:rolleyes:

Lycka till med ditt val :)

Att gå ner från kåphoj till naket och i kubik har jag svårt att se att du skall bli nöjd med...
Skulle jag enbart åka från och till jobbet samt någon kortare vända så kanske jag skulle fundera på en nakenhoj men absolut inte annars.

Vid ganska hög marschfart så är kåphoj mkt bättre och även bränslesnålare.

Åkt både fläsk-motard, SuperDuke och sporthojar..

Allt är en fråga om hastighetsanpassning. Motard så sitter man som ett segel och farter över 110 blir påtagliga. SuperDuken är mer attack och klarar runt 130 utan att man ens tänker på farten. Upp till 160 tyckte jag det var ok, 180-200 är direkt jobbigt för nacke/axlar.

På sporthoj kommer man ju undan vinden, men längre sträckor under 180 så får man ju mkt vikt i armarna istället vilket för mig är ännu värre. Mage/Rygg håller ju kroppen när man kör aktivt, men på transportsträckan blir det inte riktigt så för mig iaf och då blir det jobbigt för armarna/händerna.

Så frågan är väl du menar långtur på 70/90-vägar, eller autobahn timme efter timme efter timme?

Eh, jag får intrycket av att jag är den enda som ligger under 140 km/h när man kör +femtiomilatur, är jag ensam om det eller? :va
Det är ju dessutom skittråkigt att köra motorväg under en längre sträcka ändå?

Just den sporthojen du tidigare haft är ju dessutom förvånansvärt bekväm att åka längre sträckor på i motorvägsfart. Så risken är att du inte kommer uppskatta den upprätta sittställningen du får på nakenhojen tillräckligt mycket för att det ska uppväga "vinden i bröstet-känslan". Jag tycker allt över 120 knyck är jobbigt på kåplöst, men känner samtidigt folk som inte tycker det är något att gnälla över upp till 180 km/h. Olika bakar och smaker du vet...

Det är helt klart ett visst "tillbaka till naturen / back to basic inslag" med att köra nakenhoj.Antingen gillar man det eller ej.Å andra sidan så förstår jag inte varför man kör hoj om man inte tycker om fartvind, turbulens och blåst.Vill man sedan ha bort den värsta oron i högre fart på en nakenhoj så är ju en liten och rätt inställd vindavvisare ett nog så positivt tillbehör.Om hojen sedan har helkåpa eller ej i turbulensen från en lastbil med släp spelar nog inte den minsta roll.Där fladdrar vi alla omkring på en mc som alkoholiserade insekter. :)

Minns när jag hade en Honda CB 750 80 talare som jag gjorde om till en naken hoj. Fick nackskador i 130 km/h :mad:
Sålde bort den efter 3 veckor och köper aldrig en naken hoj igen :D

Man sover naket och kör påklätt. Eller.. åtminstone med någon form av skylande kåpa

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti