naken vs R hoj längre sträckor

Är det bara jag som tycker att det inte är så stor skillnad på kåp och nakenhojar. Om man ska komma undan fartvinden så måste man ju ändå ligga slickad längs tanken även på sporthojar med kåpa, annars får man ju all fartvind i övre bröstet och huvudet ändå

Jag hade en R6a förut. Tyckte det blev uddlöst utan fartvinden :p känns som man är mer aktiv och har roligare i fartvinden. För jag kör oftast kanske en 10-15 min motorväg när ja väl kör motorväg som tur är. Och brukar inte köra över 180..mph! JK, kmh :hihi Körde 180+ hem från Elmia förra året till Sthlm. Jag hade sån jävlig träningsverk i ljumskarna och nacken dagen efter att jag trodde jag hade tränat som fan och varit på en metal konsert! :näsblod Jag har nämligen inga kåpor vid knäna som styr undan vinden så jag behöver pressa knäna mot tanken i högre farter, annars flyger dom ut. Men det är inga problem ett kort tag, men från Elmia-Sthlm med bara 1 tankstopp som paus var det rena gympasset x10! :brynad

Men som sagt tidigare, vem FAN gillar motorväg? :yoparty

på bilden ser man lite vad jag menade med att knäna trycks ut i farter vid 180+

ducati-848-streetfighter-street-triple-1.jpg

Last edited:
Är det bara jag som tycker att det inte är så stor skillnad på kåp och nakenhojar. Om man ska komma undan fartvinden så måste man ju ändå ligga slickad längs tanken även på sporthojar med kåpa, annars får man ju all fartvind i övre bröstet och huvudet ändå

Dubble bubble? :tummenupp

Körde ett tag med kåpglaset borta från min hoj, blev en väldig fartvindsskillnad. Kan ju ha blivit konstiga vindar iom att glaset var borta som inte har sin motsvarighet på en nakenhoj, men efter det väljer jag kåphoj framför naket

I lagliga hastigheter är det liten/ingen skillnad i bekvämlighet mellan r-hoj/naket när det kommer till blåst.
Vid 200+ är det riktigt bekvämt att krypa under en liten kåpa ;)

(personlig "bekvämlighetsgrens" går någon stans runt 140, ev. lite lägre om det är långt att åka)

Tycker lite lika dant på min tjockmotard, om skall jag ligga och nöta 160km/h eller mer så kryper man ju ihop. Två viktiga saker: 1. Häng inte i styret "efter hojen", använd rygg och magmuskler för att få till din sittställning (är faktiskt mumma för dem som lider av ryggvärk - du blir starkare). 2. Se till att köpa en hjälm som inte "lyfter", bra aerodynamik på hjälmen är skitviktigt.

Körde naket I norge 200mil+ helt ok, som många andra påpekar, så är det väll inte optimalt i 130km/h+ men det funkar det med imho. Däremot är det riktigt jävla skoj på lite kruviga vägar.

Körde 20 mil motorväg med en CB seven fifty en gång.
Svor att aldrig skaffa en naken.
Hoj alltså. :tuttar

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...