Najtråd?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Känner helt allvarligt inte en enda elare som nånsin använt nåt annat än avbitare.. Men vi kanske är lite skadade här uppe i norr:D
Förstår din poäng men när man bara najar ett par gånger om året och inte på daglig basis är en najtång att föredra.

Jag kan klippa i princip vilket kakel som helst med en vanlig hovtång men det tog ett par år innan man fick in snitsen ;)
 
Kan man få se ett par bilder på resultatet?
Självklart :)

najning.jpg
 
Är det där verkligen godkänt?

Mina erfarenheter från najning härstammar förvisso från flyget, men det där fyller väl absolut ingen funktion ur skruvlåsningshänsyn?

Det här är en bra trådlåsning:
bolt.JPG
 
Last edited:
Är det där verkligen godkänt?

Mina erfarenheter från najning härstammar förvisso från flyget, men det där fyller väl absolut ingen funktion ur skruvlåsningshänsyn?

I det utförandet är det inte godkänt nej. I bästa fall är det ett tecken på att man kommit ihåg att dra åt skruvarna men någon låsning ser det inte ut att vara på den bilden.
 
Såg smutt ut men känns lite som att köra kedjelås utan naj eller ytterligare säkerhet...

Ett förslag! göra samma sak fast med saxsprint:

din94-saxpinne-fzb.png

http://www.wiberger.se/templates/din94-saxpinne-fzb.htm

En saxsprint kan ju inte åka ur av misstag och går att spänna upp mer.

Man tjänar kanske inte mycket på det. Men då jag är ovan att naja känns det smidigare.

Personligen tycker jag att orange "ny silikon" borde duga.

Ser man att det kletar ut lite ny silikon från skruvarna lär man ju inte tappa i första taget. ibland duger ju det som komplement till kedjelås.

Nackdelen är väl då om man byter hjul så hinner inte silikonet torka kanske.



 
Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

En saxsprint kan ju inte åka ur av misstag och går att spänna upp mer.
R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.
 
Last edited:
Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.

Jag har lika dant fast ännu sämre. Har gått igenom utan anmärkning en så länge
 
Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.

ok smutt. Det är ju oavsett bättre än original. men huruvida det håller fast en skruv från att skruva upp sig i evighet om det är som på bilden vet jag ej.
 
Tråden ser lite slapp ut. Har du haft samma tråd hela tiden och fått en gokänd på alla besiktningarna?
Verkar smidiget att slippa snurra tåd varje gång.
Yes, samma tråd hela tiden och alltid godkänt på besiktningen.
Ser ju själv nu på bilden att det inte är bra så jag ska sätta dit nya innan nästa race. Har en idé på "tråd" som borde bli både starkare och bättre.
ok smutt. Det är ju oavsett bättre än original. men huruvida det håller fast en skruv från att skruva upp sig i evighet om det är som på bilden vet jag ej.
Om tråden är spänd som den ska vara så kan bultarna inte skruva upp sig.
 
Jag har gjort likadant på min hoj.

Själva najtråden fyller ingen större funktion mer än att hålla fast R-clipsen. Om bulten ska snurra krävs att R-clipset tas bort, då det annars tar stop mot godset i bromsoket och låser bulten på det sättet.

Dock ser mitt bromsok ej ut som på bilden ovan, men jag tror att clipset även tar imot om man snurrar bultarna på bilden.
 
Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.


Stefan Folkesson gjorde det på Assen 95.
Jag var på semester i Italien och han hade ingen mek med sig och glömde helt sonika det.
Efter det najade vi alltid hans bromsar, innan det kom med i reglementet.
Detta blev första gången han var med på Eurosport!!!
 
Yes, samma tråd hela tiden och alltid godkänt på besiktningen.
Ser ju själv nu på bilden att det inte är bra så jag ska sätta dit nya innan nästa race. Har en idé på "tråd" som borde bli både starkare och bättre.
Om tråden är spänd som den ska vara så kan bultarna inte skruva upp sig.

Ser inte på bilden men om du har tre genomgående hål i stället för bara ett så är det lättare att hitta en position för clipset som blir bra. Metoden i sig är ok men syftet måste ändå uppfyllas, att du blivit godkänd tidigare är inte värt något på nästa besiktning.
 
Ser inte på bilden men om du har tre genomgående hål i stället för bara ett så är det lättare att hitta en position för clipset som blir bra. Metoden i sig är ok men syftet måste ändå uppfyllas, att du blivit godkänd tidigare är inte värt något på nästa besiktning.
Jag körde med en vanlig skruvdragare när jag borrade hålen vilket gjorde att 1 hål fick räcka. Nästa gång blir det med pelarborr och betydligt fler hål.

Oroar mig inte direkt för besiktningen men ska fixa det :)
 
Från RR-reglementet:
3.1.3.3 "Bromsokens infästningsbultar fram och bak ska vara låsta"
3.1.15 "Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd."

Har kolla utan att hitta bultar färdiga med hål för att naja. Finns det någon firma i sverige som saluför detta ( gäller i mitt fall enbart bak) Jo. Har borrat förr men vill helst inte pilla med det igen hehe
 
Har kolla utan att hitta bultar färdiga med hål för att naja. Finns det någon firma i sverige som saluför detta ( gäller i mitt fall enbart bak) Jo. Har borrat förr men vill helst inte pilla med det igen hehe

Bactor MC har förborrade till salu:tummenupp
 
ISR har allt i bromsväg. Fort går det att få grejerna också.

Hamnar man i en situation där en korrekt dragen skruv inte sitter, hjälper det varken med tråd eller Loctite.
Tråd eller clips är till för att meken ska komma ihåg att dra ordentligt.

Tvärt om gäller också, man kan smeta fett på en skruv och dra ordentligt och den lossnar inte heller. Större andel av momentet går åt att faktiskt dra runt skruven, mindre friktionsförluster så den sitter bättre än en torr.
 
Back
Top