Najning av kedjelås

andersbrink skrev:
Det finns gamla trådar som i detalj beskriver hur man monterar ett kedjelås på rätt sätt. Jag kör med kedjelås på mina två turbohojar, funkar 100.

Gyllene regel #1, använd samma monteringsverktyg som för nitning av en kedja, dvs för att pressa ihop kedjelåset - parallellt!

Gyllene regel #2, kan du montera kedjelåset med hjälp av en polygrip är kedjelåset utslitet och ska bytas.

Gyllene regel #3, försöker du montera kedjelåset med en polygrip och misslyckas men lyckas sen montera det genom att använda mothåll och hammare, är kedjelåset torsk och ska bytas.

Gyllene regel #4, envisas du/fuskar får du till slut ett hål i motorblocket.

Gyllene regel #5, skyll dig själv!

Gyllene regel #6, jag rular! :D

Gyllene regel #7, Bush är torsk!

Gyllene regel #8, snöstorm suger.

Gyllene regel #9 Men om man nu har verktyg för nitning varför använda ett kedjelås

Boris JR skrev:
Hur gör ni för att få kedjelåsen att ge med sig flera gånger per säsong?
Kedjelås har begränsad livslängd och bör bytas minst en gång under kedjans livslängd. Jag har aldrig drabbats av falerande kedjelås trots 14 tävlingssäsonger i varierande dicipliner....

Har inte tävlat i större utsträckning, men har heller aldrig haft problem.

andersbrink skrev:
Det finns gamla trådar som i detalj beskriver hur man monterar ett kedjelås på rätt sätt. Jag kör med kedjelås på mina två turbohojar, funkar 100.

Gyllene regel #1, använd samma monteringsverktyg som för nitning av en kedja, dvs för att pressa ihop kedjelåset - parallellt!

Gyllene regel #2, kan du montera kedjelåset med hjälp av en polygrip är kedjelåset utslitet och ska bytas.

Gyllene regel #3, försöker du montera kedjelåset med en polygrip och misslyckas men lyckas sen montera det genom att använda mothåll och hammare, är kedjelåset torsk och ska bytas.

Gyllene regel #4, envisas du/fuskar får du till slut ett hål i motorblocket.

Gyllene regel #5, skyll dig själv!

Gyllene regel #6, jag rular! :D

Gyllene regel #7, Bush är torsk!

Gyllene regel #8, snöstorm suger.

Du är en vis man Anders, tyvärr så vet jag inte vad som får dig att balla ur så totalt på pkt 8 efter en så fin svit i desju tidigare punkterna. Nåväl jag känner mig tvingad att för en gångs skull rätta dig.

Gyllene regel #8 snöstorm är underbart, efter snöstormen kan man åka skoter.(vilket jag ska göra nu :D )

andersbrink skrev:

Jag använder stl L rörtång..den är lite bred, så det är bara använda 2 distanser :tummenupp

kedje lås rockar fett o ni har spåra ur kedjelås tråden som vanligt :rolleyes:
han ville veta hur man gör på bästa sätt med ett kedje lås..inte att han skulle nita :)

2ono skrev:
Gyllene regel #9 Men om man nu har verktyg för nitning varför använda ett kedjelås

Ett kedjelås kan räcka (vara tajt vid inpressningen) uppemot 10 gånger om man har tur. Snålhet. Enkelhet. Snabbhet. Vana. Rätt monterat är det ju sen ingen skillnad (i styrka och säkerhet) på nitlås och clipslås. Trivs man (och behöver den extra säkerhetskänslan) med nitlås, kör med nitlås och plågas inte i onödan av ovissheten - "monterade jag clipslåset på rätt sätt?".

Jag gör aldrig fel så jag oroar mig aldrig - iaf inte förrän något händer. :D
:tummenupp

Alicia skrev:
Förmodligen säkrast att använda nitlås men under 2005 så använde vi kedjelås och jag kan inte komma ihåg att vi hade några problem med det.
Har jag för mig iallafall.

:7peta :hihi :7peta Jag har iof för mig att det var någon slags incident vid nån licenstagning eller hur det nu var :D :D :D

Mad Moose skrev:
:7peta :hihi :7peta Jag har iof för mig att det var någon slags incident vid nån licenstagning eller hur det nu var :D :D :D

Haha, frågan är vad som hände där ja... Men det var inte under tävlingssäsongen så det räknas inte :hihi

tobbe #11 skrev:
Ja gott folk, ni med kunskap om detta - hur göra? Eller ännu bättre - någon som kan visa med bild?

/Tobbe
jag har aldrig fattat detta med najning. hur fan najar man ett kedjelås?
bild nån?

andersbrink skrev:

Jag har ALDRIG använt nitlås.
Har ALDRIG haft ett kedkjelås som gått upp.
Ändå har jag kört nån enstaka meter i mitt liv.
Så rätt monterat; Dont worry - Be happy.

Så:

Gyllene regel #2,5, är man så in i he-te STARK i nävarna som Dr.Bike ;) så LYCKAS man med polygrip. Tillslut. Och genom att använda den inre delen av käftarna närmast leden. Annars är rörtång och två M6 muttrar, en över respektive stift faktiskt ett starkare verktyg än kedjeverktyget att pressa fast länkbrickan med. :mattias

andersbrink skrev:
Ett kedjelås kan räcka (vara tajt vid inpressningen) uppemot 10 gånger om man har tur. Snålhet. Enkelhet. Snabbhet. Vana. Rätt monterat är det ju sen ingen skillnad (i styrka och säkerhet) på nitlås och clipslås. Trivs man (och behöver den extra säkerhetskänslan) med nitlås, kör med nitlås och plågas inte i onödan av ovissheten - "monterade jag clipslåset på rätt sätt?".

Jag gör aldrig fel så jag oroar mig aldrig - iaf inte förrän något händer. :D
:tummenupp

Tror på din förmåga men inte på medelmekanikerns förmåga med polygrip eller rörtång (som jag :rolleyes: ) och det finns ju en anledning till varför det står i SVEMO reglerna att kedjelås ska va najjat och helst fastsatt med silikon eller liknande också.

När Kedjan lossnar är det alltid kedjelås med clips inblandade.

2ono skrev:
...

När Kedjan lossnar är det alltid kedjelås med clips inblandade.

Jag vet en i Supersport som tappade sin kedja på Falkenberg som var nitad.

Axxexs skrev:
Jag vet en i Supersport som tappade sin kedja på Falkenberg som var nitad.

Tror med rätt verktyg och bra produkt minimerar man problemet oavsett clips eller nit.
Tror ändå en rätt ditsatt nitat lås är att föredra, många fler verkar ha dåliga erfarenheter med clipslåset sannolikt pga felmontering.

Har själv en ny RK520 kedja som ska användas och den leverades med båda låsprinciperna så jag ska .........

Last edited:
tobbe #11 skrev:
Ja gott folk, ni med kunskap om detta - hur göra? Eller ännu bättre - någon som kan visa med bild?

/Tobbe
Är det ingen som kan svara på frågan istället skall själv köra med kedjelås.
Vad jag förstår skall den lösa länken man trär på och clipset najas ihop på
mitten när det är på plats.
Men jag förstår inte vad ståltråden gör för nytta :va

alfa skrev:
Är det ingen som kan svara på frågan istället skall själv köra med kedjelås.
Vad jag förstår skall den lösa länken man trär på och clipset najas ihop på
mitten när det är på plats.
Men jag förstår inte vad ståltråden gör för nytta :va

Tror den hindrar clipset att expandera och vandra.

Axxexs skrev:
Om man behöver byta kedja pga olika drevning för banorna. En viss drevning kräver kanske 114 länkar medans en annan 112 länkar tex. Sen om man vurpar och får kedjan väldigt grusig så är det lite lättare tvätta den ren om man tar av den.

Nej nej... du har däremot specat anledningen till att man inledningsvis på säsongen betäller 20 extra nitlås. Mycket bättre.

Jag har tappat ett par clips, men pressplattan har alltid suttit kvar, clipsen lossnar om pressplattan inte fjädrar mot clipset, vilket det ibland inte gör heller eftersom pressplattan sitter som f-n, om man däremot gör rent noga och anväder silicon samt låstråd så brukar det hålla rätt länge, vi körde ERF på detta vis utan problem, men nitat är bäst.

Någon som kan tipsa om bra nitverktyg som passar "alla" kedjor? Jag har hittat MotionPro Jumbo men vet inte vart jag kan köpa det. Kostar 140 USD.

http://motionpro.com/Docs/chaintools.html

chaintool_new.gif

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back