Najning av bromsok fram

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Är det ok med så kallade saxsprintar eller R-sprintar på varje bult och sedan najtråd mellan? Hittade några R-sprintar men de var rätt feta så då borra man ju sönder bulten :confused:
Finns det nån som kan rekommendera nån bra lösning som går igenom besiktningar?
Lägg gärna in nån bild :hihi

Bromsoket bak ska också najas antar jag, eller?

R1der skrev:
Är det ok med så kallade saxsprintar eller R-sprintar på varje bult och sedan najtråd mellan? Hittade några R-sprintar men de var rätt feta så då borra man ju sönder bulten :confused:
Finns det nån som kan rekommendera nån bra lösning som går igenom besiktningar?
Lägg gärna in nån bild :hihi

Bromsoket bak ska också najas antar jag, eller?

Det ska vara godkänt med sprintar används ganska flitigt av ERF teamen.

Det finns små Rsprintar om du bara letar ordentligt. Ska se om jag hittar länken.

Och ja bakoket skall också najas

mig veterligen är även oljepåfyllningen ok med sprint, vet dock inte om det gäller pluggen.

Nr:18 skrev:
Inte ok med sprint i pluggen enligt Lodnert

nej tänkte väl det, låter vettigt, inget man har bråttom med heller så.

Snabbe_jag skrev:
Det ska vara godkänt med sprintar används ganska flitigt av ERF teamen.

Det finns små Rsprintar om du bara letar ordentligt. Ska se om jag hittar länken.

Och ja bakoket skall också najas

Ok, det låter bra, hittar du länken så är jag tacksam :Bugar

En grej till, jag köpte min hoj från Norge förra helgen och jag tyckte det var skumt att inte inte bultarna för oken var najjade. Han hade tävlat med den på Karlskoga nu i somras, slank hojjen genom besiktningen då eller vad tror ni?

Last edited:
nej det gjorde den nog inte, killen (jenten?)du köpte hojen är nog trött på att köpa 5000 borr och borra bultar, bytte nog till oborrade innan du köpte.
skit samma, skadar inte att byta bultar, så ofta som vi skruvar av och på oken så blir det en viss material uttröttning, nja, kör man med momentnyckel så ska dom nog hålla urlänge men varför inte.
R1der skrev:
Ok, det låter bra, hittar du länken så är jag tacksam :Bugar

En grej till, jag köpte min hoj från Norge förra helgen och jag tyckte det var skumt att inte inte bultarna för oken var najjade. Han hade tävlat med den på Karlskoga nu i somras, slank hojjen genom besiktningen då eller vad tror ni?

Last edited:
R1der skrev:
...jag köpte min hoj från Norge förra helgen och jag tyckte det var skumt att inte inte bultarna för oken var najjade. Han hade tävlat med den på Karlskoga nu i somras, slank hojjen genom besiktningen då eller vad tror ni?

Det är mycket som är skumt med Norge. Norrmän och deras hojar är ett kapitel för sig.

Det mesta som är fuffens slinker igenom på besiktingen, frågan är vem som vinner och vem som förlorar på det? Jag vågar påstå att ALLA förlorar på att fuska med säkerhetsdetaljer, det är som att skenförsäkra. Det är inte bara den som fuskar som förlorar i sanningens stund utan även alla andra runt omkring. T ex går en del av de pengar jag betalar i skatt bl a till att bekosta röntgenplåtar tagna på den person som kört omkull på en fläck orsakad av att någon annan fuskat med najningen av ett oljefilter.

Den hojen jag hämtade från Norge var så regelvidrig att det bara stank om den och ändå hade den gått igenom besiktingen och körts i flera tävlingar.

Teddy skrev:
Det är mycket som är skumt med Norge. Norrmän och deras hojar är ett kapitel för sig.

Det mesta som är fuffens slinker igenom på besiktingen, frågan är vem som vinner och vem som förlorar på det? Jag vågar påstå att ALLA förlorar på att fuska med säkerhetsdetaljer, det är som att skenförsäkra. Det är inte bara den som fuskar som förlorar i sanningens stund utan även alla andra runt omkring. T ex går en del av de pengar jag betalar i skatt bl a till att bekosta röntgenplåtar tagna på den person som kört omkull på en fläck orsakad av att någon annan fuskat med najningen av ett oljefilter.

Den hojen jag hämtade från Norge var så regelvidrig att det bara stank om den och ändå hade den gått igenom besiktingen och körts i flera tävlingar.

Japp, stämmer bra att det att det drabbar ju alla om nåt händer pga att hojjen inte är riktigt tillfixad och oftast allra mest en själv. Verkligen onödigt!
Jag kanske ställde frågan fel när jag syftade på att om hojjen går igenom besiktningen så är den godkänd ur säkerhetssynpunkt. Jag trodde kanske att det som gick igenom där är lika med hög säkerhet men så är kanske inte fallet då.
Jag tänkte fixa oken både för min egen och andras säkerhet, det var det som var min tanke med min fråga från första början.
Tänkte gå igenom allt på den nu i vinter nämnligen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8