Naja bakre bromsok + lite allmänt

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Hej!

Sitter och preppar min hoj inför säsongen och har kommit till najningen. Har najat det mesta och kom nu till det bakre oket. På CBR1000 -07 ser oket ut enligt bild - vad mer kan jag naja? "Fästbulten" är en platt insex och även om den skulle lossna så måste fälgen av innan oket kan demonteras/lossna.

Har förövrigt najat detta:

* Skruvar till främre ok
* Oljeplugg
* Oljefilter

Har läst igenom de flesta Rookie-guiderna men får inget riktigt grepp om vad som skall göras. Det som är ordnat hittills är:

* Najning
* Avledd tankurluftning, vevhusvent, överfyllningsskydd för kylarvätska
* Nya kåpor
* Stödet skall bort
* Tankfoam är på plats

Har jag glömt något när det gäller modifikation av hojen? Vad jag förstått så är det ok att köra med orginalstrålkastaren kvar (ej av glas)?

vh
//RMT
 

Bifogat

  • DSC00196 (Medium).JPG
    DSC00196 (Medium).JPG
    75.1 KB · Visningar: 477
Ska du köra med orginalkåpa med lyse i ? Jag hade tagit ur lyset och tejpat för hålet istället.

Oket ser likadant ut på min cbr 600. Bra fråga hur man skall göra där för den främre bulten går ju ej att borra i. Najning av endast den bakre bulten har blivit godkänd två ggr på besiktning på en annan hoj som jag vet iallafall.

Har själv inte bestämt hur jag ska göra på min riktigt än.

Har du bytt till kylvätska utan glykol?
 
Last edited:
Du kan ju alltid naja oljepåfyllningen också, är många som gör det, inklusive mig själv.

"Låsning av muttrar, skruvar.
Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med
låstråd. Låstråden ska vara rostfri, gödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare
än 0,7 mm."



Har du fixat de 2 pluggade hålen i båten på 25mm diameter?

Säkrat kedjelås?

Annars står allt här i kapitel 3:

http://www.svemo.se/file_out.php?id=1711
 
snygg och korrekt utförd najning, men att låsa bulten som håller i beläggen måste du inte, men det skadar ju inte heller.
Det du måste låsa är bultarna som håller fast oket.
alltså de två svart som syns (1½) i bild.
 
Last edited:
snygg och korrekt utförd najning, men att låsa bulten som håller i beläggen måste du inte, men det skadar ju inte heller.
Det du måste låsa är bultarna som håller fast oket.
alltså de två svart som syns (1½) i bild.

men hur skulle du göra med den främre, finns inget att borra i ju. Byta bult?
 
flugan har rätt, klart det går, många eller bra borr. :tummenupp
 
snygg och korrekt utförd najning, men att låsa bulten som håller i beläggen måste du inte, men det skadar ju inte heller.
Det du måste låsa är bultarna som håller fast oket.
alltså de två svart som syns (1½) i bild.


Tackar :tungan Tränar fortfarande och hoppas att de andra blir lika bra.

Då najar jag vidare imorgon.

* oljepåfyllning
* fästbult till bakre oket - idén jag hade var att planslipa ena hörnet och borra till centrum - borde gå men det får vi se.

Kylarvätskan skall bytas till vatten+pumpsmörjning. Hålen i båten är inte gjorda än..

Ang strålkastaren så vet jag inte riktigt än. Den ger ju lite stadga åt kåporna och funktionen på lyset existerar inte efter krashen.

Dum fråga men måste man ha slangklämmor på slangen mellan bromsvätskebehållaren och bromspumpen? Min nya slang sitter stenhårt och dessutom så hålls den ju på plats av behållaren.

Fyll på fyll på..

Du kan ju alltid naja oljepåfyllningen också, är många som gör det, inklusive mig själv.

Säkrat kedjelås?

Det gäller väl bara om man ej har nitlås? Nitade ihop min nya kedja bl.a. för att slippa detta.
 
Last edited:
Oket ser likadant ut på min cbr 600. Bra fråga hur man skall göra där för den främre bulten går ju ej att borra i. Najning av endast den bakre bulten har blivit godkänd två ggr på besiktning på en annan hoj som jag vet iallafall.

Om jag kommer ihåg att ta en bild på mitt ok imorgon så lägger jag upp den sen. :tummenupp
 
Vart köper man "gummipluttar" till dom hålen??

Kolla på din lokal skrot.

Till luftbrukar på volvo 740 (säkert fler) stitter uppe bak i motorutrymet tror de e på förare sidan. Där sitter gummiplatta som passar perf.
När ja leta hitta ja två olika och båda passa perfekt. Tror tom pluggarna möjliggör lite större hål än va som krävs. :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top