NAD eller DENON

Jag tar lakritssnören lätt i ett blindtest. Sluta skoja.

Nej! Kabeln spelar ingen roll för ljudet/bilden... Om man vill vara besservisser och petnoga: använd 2,5mm3 kabel till högtalarna! Signalkablarna kan vara vanliga "lakritssnören".
Detta gäller oavsett om det är en 2999kr Boobastik-stereo eller svindyra märkesgrejer! :tummenupp

Ja om vi pratar om fåfänga...då är även kabeln viktig... :D

Angående kablar så finns det iaf en tumregel som säger att kabeln får betydelse vid överföring av analog signal men dock inte vid digital signal.
Jag själv (och andra) har märkt skillnad vid blindtest på olika analoga signalkablar i alla fall.
Sen så slog jag faktiskt till och köpte ett par lite dyrare kablar att ha mellan cdn och förstärkaren och tycker faktiskt att det låter bättre än med lakritssnören :)
Inbillning eller inte låter jag vara osagt, men man ska inte underskatta placeboeffekten ;)

Sen spelar även kontaktkvalitet, lödningar och skärmning roll i en kabel så även om jag tycker hela kabeltjosan är rätt mycket hittepo så finns det rätt mycket att ta hänsyn på innan man säger att standardkabeln är lika bra som en lite dyrare.

Ja självklart pratar jag om analoga kablar. De som påstår annat har ganska okänslig hörsel eller utrustning som inte faller mig i smaken. Gjort massvis med blindtester som sagt. Det går inte att tala emot dessa tester.
Sedan om alla är lika känslig som mig är ju en annan sak.

Digitala ser jag rent tekniskt inte vad det skulle göra för skillnad så längde det är kablar som sådant.
However jag har inte testat blindtester med detta så kanske inte skall uttala mig.

Angående kablar så finns det iaf en tumregel som säger att kabeln får betydelse vid överföring av analog signal men dock inte vid digital signal.
Jag själv (och andra) har märkt skillnad vid blindtest på olika analoga signalkablar i alla fall.
Sen så slog jag faktiskt till och köpte ett par lite dyrare kablar att ha mellan cdn och förstärkaren och tycker faktiskt att det låter bättre än med lakritssnören :)
Inbillning eller inte låter jag vara osagt, men man ska inte underskatta placeboeffekten ;)

Absolut. Sedan är ju silver bästa ledaren och den är svår att få att inte oxidera och det kan bli rätt dyra lösningar...
Som ett exempel helge.

Sedan är jag själv anti priskablar. Jag kan uppskatta en billigt classe kabel exempelvis. Eftersom jag köper och lånar in allt möjligt och kör blindtest så kan jag ju inte argumentera mot mig själv. However det är ofta lakritssnnören inte duger för mina öron.

Sen spelar även kontaktkvalitet, lödningar och skärmning roll i en kabel så även om jag tycker hela kabeltjosan är rätt mycket hittepo så finns det rätt mycket att ta hänsyn på innan man säger att standardkabeln är lika bra som en lite dyrare.

Signalkablarna kan vara vanliga "lakritssnören".
Detta gäller oavsett om det är en 2999kr Boobastik-stereo eller svindyra märkesgrejer! :tummenupp

Jag tror du blandar ihop termerna lite nu. Signalkablar, typ RCA, har stora skillnader i kvalitet. Digitalt däremot (typ HDMI) är skit samma, antingen kommer signalen fram eller så gör den det inte.

Det enda raka råd jag kan ge TS är att provlyssna stärkarna. Det är lite som att köpa hoj :) Man kan välja ut några som man gillar på pappret och utefter recensioner, men det är ändå körupplevelsen som ska vara en avgörande faktor. Jag hade bestämt mig för en Marantz-reciever förra hösten och drog till en välsorterad butik för att provlyssna och köpa den. 2 timmar senare åker jag därifrån med en HK, eftersom jag helt enkelt inte kunde bortse från att jag upplevde ljudet som varmare, mycket köttigare och mer kontrollerat i den än i Marantzen som jag upplevde som lite skramlig vid högre volym (jämfört med HK:n alltså).

Jag sket i Iphonetjofräset och alla andra fina finesser, eftersom jag prioriterar ljudet högst och finesserna en bit ner på skalan. Nu har jag ändå datorn inkopplad permanent på recievern och kan då köra Spotify till den ifall jag skulle vara sugen på att lyssna på musik med sämre ljud (än CD som jag föredrar).

Så knalla till HiFi-klubben och lyssna och välj ut vilken av förstärkarna du gillar. Knalla sedan till någon i närheten som har tex Marantz, HK och Onkyo och lyssna på dem. Ett tips kan vara att förvarna om att du tänker komma så att de kan se till att ha grejor inkopplade som du är intresserad av.
Se för fan till att köpa grejorna i den butik där du provlyssnar dem sedan, och inte göra en fuling och köpa dem på nätet!

HiFi-klubben är gay...

Enbart sprättar som jobbar där.

Ang. vilken förstärkare så vet jag inte.. Själv kör jag Onkyo sedan många år och är väldigt nöjd. Just nu en 809.

alltsa lyssna till rad har ar som att singla slant.

du maste lyssna pa grejorna, jag tycker ocksa du skall lyssna pa hogtalarna du tankt dig ihop med forstarkaren. ta med egna skivor ocksa sa du kan prova grejorna med den musik du vanligtvis lyssnar pa.

det ar storre skillnad pa grejorna an du tror, har du inte gjort detta forut blir du overraskad. det finns ocksa en mojlighet du faktiskt koper billigare grejor

edit. angaende kablar sa markte jag en j-a skillnda pa rca kabeln som kom med cd spelaren och en 1500kr kabel jag kopte seperat en tid efter nar jag hade varit pa puben. kan mycket val vara placebo, men det va sa javla stor skillnad att jag tror inte det. detta var ca 10-12 ar sedan och var h-k 680 forstarkare med h-k cd spelare

Last edited:
HiFi-klubben är gay...

Enbart sprättar som jobbar där.

Ang. vilken förstärkare så vet jag inte.. Själv kör jag Onkyo sedan många år och är väldigt nöjd. Just nu en 809.

Den där 809:an verkar ju bra. Vet du om 609:an har samma funktioner? Behöver inte så mycket effekt.

Tackar..
Jag har vart på HiFi-klubben och lyssnat och tyckte Nad hade något skönare ljud, men så har Denon massa roliga funktioner som inte Nad har.
Sen kan man ju inte sticka under stolen med att Nad:spelaren är mycket mer stilren och snyggare.
Men jag ska nog ut i helgen och kolla upp Marantz och Onkyo lite mer.

Denon har sällan spelat bra i mina öron. Men det är ju högst personligt. Men gillar du nad ljudet så är säkert onkyo mer likt.

HK kan också tilltala dig då det är mkt kraft ur deras pjäser. personligen funkar dem ändå inte helt 100% för mig. klarhet och öppenhet saknas på dem generellt sätt när jag lyssnar.

NAD eller onkyo är mina favoriter då jag är lite kåt på basen även om marantzen spelar bättre vid mellanregistret.

Tackar..
Jag har vart på HiFi-klubben och lyssnat och tyckte Nad hade något skönare ljud, men så har Denon massa roliga funktioner som inte Nad har.
Sen kan man ju inte sticka under stolen med att Nad:spelaren är mycket mer stilren och snyggare.
Men jag ska nog ut i helgen och kolla upp Marantz och Onkyo lite mer.

Jävlar, nu blir det och försvara verkligheten...:fakta

Du nänmde svaret själv redan...placeboeffekt :) Skulle jag ha köpt en kabel för massa pengar så skulle även jag vilja att den "låter bättre"

Absolut. Sedan är ju silver bästa ledaren och den är svår att få att inte oxidera och det kan bli rätt dyra lösningar...
Som ett exempel helge.

Sedan är jag själv anti priskablar. Jag kan uppskatta en billigt classe kabel exempelvis. Eftersom jag köper och lånar in allt möjligt och kör blindtest så kan jag ju inte argumentera mot mig själv. However det är ofta lakritssnnören inte duger för mina öron.

Silver!? :D nu får du ta och medge att du är rejält ute och cyklar... Självklart kan man ta och tillverka en kabel som "förvränger" signalen, men då har man skapat ett filter och inte en kabel...

Nej,Kvalliteten på kontakter, lödningar, etc. har typ ingen betydelse. Sjävklart skall de vara rätt tillverkade, är kablarna det så fungerar/duger de!

Det lilla en signalkabel skall transportera, så duger en vanlig kabel till mer än väl!

Jag tror du blandar ihop termerna lite nu. Signalkablar, typ RCA, har stora skillnader i kvalitet. Digitalt däremot (typ HDMI) är skit samma, antingen kommer signalen fram eller så gör den det inte.

Helt rätt angående det digitala, men det är även skit samma gällande RCA kablar...

Jag har personligen mycket erfarenhet av audiokablar/teknik
Jag jobbar på YLE (Finlands motsvarighet till SVT/SR) och jag har byggt och planerat studior och INGENSTANS har vi använt någon exotisk kabel... Hur kommer det sig att man inte behöver någon "van den hul" kabel i en studio för 300 000€ där man bandar in musiken, men sedan behövs den plötsligt när man skall spela upp den hemma i en stereon:rolleyes:

Den där 809:an verkar ju bra. Vet du om 609:an har samma funktioner? Behöver inte så mycket effekt.

609 och 709 har inte pre out. De flesta i 800 serien har det.

Det är den största skillnaden om du frågar mig som sätter ljudet i första rum.

BLINDTEST BLINDTEST OCH BLINDTEST. Försvarar du det?

Silver var ETT exempel helge. Googla och du skall finna.

Liten kul grej man kan fixa relativt billigt själv:
http://diyaudioprojects.com/Power/diySilver/

Jag kommer då ALDRIG vilja ha med dig och hifi att göra då du verkar helt sakna hörsel.
Det finns bra och billiga rca kablar också. MEN SÄLLAN DE TUNNA SMALA LAKRITSSNÖRENA som följer med.

Och hur ofta och dålig kan inte en produktion vara från en del studios då?
Finns ju en anledning att man samlar på sig referensskivor som är seriöst producerade.

Bara för att inte du hör skillnaden behöver ju inte betyda att inte andra gör det?!
Dags för hörapparat annars kanske?

Jävlar, nu blir det och försvara verkligheten...:fakta

Du nänmde svaret själv redan...placeboeffekt :) Skulle jag ha köpt en kabel för massa pengar så skulle även jag vilja att den "låter bättre"

Silver!? :D nu får du ta och medge att du är rejält ute och cyklar... Självklart kan man ta och tillverka en kabel som "förvränger" signalen, men då har man skapat ett filter och inte en kabel...

Nej,Kvalliteten på kontakter, lödningar, etc. har typ ingen betydelse. Sjävklart skall de vara rätt tillverkade, är kablarna det så fungerar/duger de!

Det lilla en signalkabel skall transportera, så duger en vanlig kabel till mer än väl!

Helt rätt angående det digitala, men det är även skit samma gällande RCA kablar...

Jag jobbar på YLE (Finlands motsvarighet till SVT/SR) och jag har byggt och planerat studior och INGENSTANS har vi använt någon exotisk kabel... Hur kommer det sig att man inte behöver någon "van den hul" kabel i en studio för 300 000€ där man bandar in musiken, men sedan behövs den plötsligt när man skall spela upp den hemma i en stereon:rolleyes:

Eh va? Jo, kvaliten på kontakterna spelar visst roll.

Låt mig ta ett par exempel: i replokalen har vi en stor basförstärkare dit min telekabel går från min effektpedal. Kontakten i ena änden av telekabeln är av tveksam art. Här snackar vi ljudförsämring som tillochmed trummisen hörde under tiden vi spelade och det svajade i volymen. Där vill jag påstå att kontaktens kvalitet spelar enorm roll.

En av våra gitarrister har en kabel med taskig skärm i, den skapar missljud när den råkar ligga i fel lägen och lägger man den för nära PA:t får man mycket intressanta effekter. Där vill jag påstå att kvaliten på skärmen spelar enorm roll.

För ett gäng år sen hade jag en RCA-kabel från Tara Labs med en kallödning i kontakten. Den försämrade signalöverföringen till den grad att det blev mätbara volymsvängningar i den kanalen. Där vill jag påstå att kvaliten på lödningen spelar enorm roll.

Nu kör inte vi med svindyra kablar i repan men nog väljer man bort de billiga Black-kablarna när man handlar för man vet att de håller extremt varierad kvalitet (alla ovan har varit av liknande lågbudgetmärke). Planet Waves med gjutna kontakter och Schultz med sina gängade stålkontakter funkar extremt bra.

Så, duger vilket skit som helst i studion? Tur att vi spelar in i Sverige, här har jag inte stött på nån seriöst studio som, om de inte tillverkar själva, åtminstone köper kvalitetskabel (har varit i en av SVT:s TV-studios, de kör inte heller på vad skit som helst bara för att spara pengar).

Det du trycker in i sterjion trycker den ut igen där.

Typ, det du hör i högtalarna skickar den ut där med.

Pre-out är förstegssignal ut, alltså som ska skickas till ett slutsteg. Det man hör i högtalarna är förstärkt signal och är inte alls samma sak - om man ska vara teknisk. :)

Om man t.ex. ska skicka till en aktiv sub så har den redan slutsteg, då vill man inte skicka en förstärkt signal dit för den ska förstärka själv och då kopplar man den på en pre-out. Eller om man har andra aktiva högtalare eller tycker att ens förstärkare är lite för klen och vill ha ett externt slutsteg.

Pre-out är förstegssignal ut, alltså som ska skickas till ett slutsteg. Det man hör i högtalarna är förstärkt signal och är inte alls samma sak - om man ska vara teknisk. :)

Om man t.ex. ska skicka till en aktiv sub så har den redan slutsteg, då vill man inte skicka en förstärkt signal dit för den ska förstärka själv och då kopplar man den på en pre-out. Eller om man har andra aktiva högtalare eller tycker att ens förstärkare är lite för klen och vill ha ett externt slutsteg.

Aja, nästan rakt är också rakt! :hihi

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!