Nackdel med 4växlat?

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Tänkte ev. köpa mig en 450 sx och kitta till motard. Undrar om för och nackdelarna med en tätstegad crosslåda istället för den käcka sexväxlade...:yoparty

Duke Gollum skrev:
2530628 Tänkte ev. köpa mig en 450 sx och kitta till motard. Undrar om för och nackdelarna med en tätstegad crosslåda istället för den käcka sexväxlade...:yoparty

Om du ska rejsa med den så finns det nog inga nackdelar. Men jag har inte åkt motard på bana så jag kanske har fel...

Om du ska åka gata får du räkna med begränsad hastighet alternativt djäkligt hög etta.

På crossbanan använder jag på vissa banor bara 3 växlar(2,3 och 4) på min 250F. Femman behövs ibland men aldrig ettan! På en 450 skulle det nog räcka gott med 3 växlar.

Two stroke man skrev:
....Om du ska åka gata får du räkna med begränsad hastighet alternativt djäkligt hög etta.....
Det är precis detta som är (kan vara) problemet på bana också, svårt att få till utväxlingen. Blir ofta en kompromiss mellan hög etta (risk för kärringstopp) och varvstoppet på rakorna. Allt helt beronde på bana givetvis.

Sen finns det ju dom i SM som klarar sig bra med fyrpet så.....

Man får väl i värsta fall klyva motorn och kasta i lite mera växlar då om så är fallet.

6 växlar ska det vara eller minst 5 i allafall, min är det 4 påsar på men ska bli 6 för jag hittar ingen bra drevning som funkar optimalt, kompromiss är inget skoj

Håller med Terminator , Minst 5 växlar.

Fixx här på sh kan intyga att varvstoppsregulatorn använts flitigt på hans 4-växlade YZF 426 supermotard :D

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back