Nödvändigt oljebyte?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag kan tänka mig att det finns liknande trådar, men jag hittade inget matnyttigt.
Jag gjorde 100-milaservice på min hoj för snart ett år sedan.
Därefter har jag kört c:a 150 mil. Sedan var säsongen slut. Nu har den stått i en varm lägenhet sedan dess.
Det känns som att det snart är dags att plocka fram hojen igen.
Till min fråga:
Är det nödvändigt att byta olja samt filter innan jag drar igång den? Jag vet inte, men det känns litet onödigt med tanke på att den inte gått så värst långt sedan det senaste olje- och filterbytet.

Tacksam för svar.

Nä... om du skulle ha varit super pedant skulle du bytt oljan när du parkerat i höstas. Men olja som har gått så lite är ingen frätande super bomb som förstör din motor. Du kan lungt åka vidare till nästa service tillfälle.

Vill du vara onödigt snäll mot din hoj så byt olja i höst istället.

Mats

Nä... om du skulle ha varit super pedant skulle du bytt oljan när du parkerat i höstas. Men olja som har gått så lite är ingen frätande super bomb som förstör din motor. Du kan lungt åka vidare till nästa service tillfälle.

Vill du vara onödigt snäll mot din hoj så byt olja i höst istället.

Mats

Tackar för svar!
Skall följa ditt råd.

Jag rekomenderar annars ett byte mitt i sommaren när den har gått 600, ett till byte (600 mil senare) innan du ställer bort den

Aha. Du är optimistisk i din milräkning. :) Det inte ens säkert att jag kommer att lyckas snurra ihop 500 mil under denna säsong. Men jag ska försöka. Annars är nästa service vid 750 mil (har gått c:a 250 mil nu). Men ett oljebyte för mycket är bättre än ett för lite.
Tack ska du ha för ditt svar!

En anledning att de e helt oki att byta olja lite oftare som inte många tänker på, speciellt när motorn är ny.
De finns en hel del bearbetningsspån och partiklar som ligger kvar i motorn efter montering (JA även i japps motorer, de e inte perfekta i tillverkning å montering) å sjöljs med oljan ner i tråget. Alltså INTE de föroreningar som kommer in å finns i den trycksatta kanalerna.
Och all skit följer inte med vid 100-mila servicen.

Så att byta lite oftare i början ser jag inget fel i iaf om man VILL var lite extra petnoga.

Om de inte va så jävla dyrt skulle de vara intressant å göra en undersökning av olja man byter ex. vis per 250 mil för att se hur pass mycke mindre partiklar de blir per de 250 milena...

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back