Nåt teknik-freak som vet vad detta är?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tydligen ska man strömsätta en viss plastfilm som därefter lyser. Skulle vara kanon att få tag på det, ska dock inte bygga mätartavlor som syns på bilden.
Vart kan man få tag på det?

P1105_143603.jpg

P1105_143612.jpg

Om jag inte missminner mig så är tekniken snarlik polymerbaserade solceller. Alltså såna som ger el vid belösning. De är ineffektiva, men tros kunna bli mkt billiga att tillverka i framtiden, vilket ger stora möjligheter. Exempelvis skulle dukarna på segelbåtar kunna tillverkas med en sån polymer.

Jaja, men vart får jag tag på skiten då :) Hjälpte en kille med att försöka ta fram en driver till en skärm på plastfilm som skulle ersätta lcd mm, en stockholmskille som för övrigt sökte patentet men tack vare KTH's hungriga professorer får ingen ta del av det inom några år. Synd, för konceptet var riktigt läckert men alldeles för kostsamt för en privatperson att fortsätta ta fram och när det söktes sponsorer så roffade de åt sig av det hela :( Men när jag såg det här så fick jag flashbacks och vill fortsätta ett litet projekt och detta vore perfekt för ändamålet. För tillfället duger det med bara av/på utan möjlighet till rörliga kristaller och allt sånt. Drar det mycket kräm?

Det ser faktiskt ut som min gamla casio, med backlight... Det måste ju bygga på samma teknik, men casio har ju haft det i säkert tio år nu....

Och jag vet att i klockan drar det nästan ingen kräm alls, lyste och lyste och lyste... Och lyste upp rummet tillräckligt för att se om man behövde det...

Skulle vara coolt med en jacka i det materialet.. hehe....
:hihi

Inte för att jag har något vettigt o tillföra men satan va ballt material

"there´s no end to the possibilities"

Denna firman har s.k. EL-film: http://www.kve.se/ Tryck på opto & sensorer till vänster och tryck sedan på EL-film. Jag har mailat dem för några månader sedan ang. pris mm, men jag har inte fått svar än...

lahi skrev:
Denna firman har s.k. EL-film: http://www.kve.se/ Tryck på opto & sensorer till vänster och tryck sedan på EL-film. Jag har mailat dem för några månader sedan ang. pris mm, men jag har inte fått svar än...

Jag fick kontakt med ovanstående firma för ngt år sedan. Jag ringde dom och fick kontakt med en ganska dryg snubbe, men han fixade gratis prylar till mig till skolprojektet jag då höll på med. Jag har två filmer kvar hemma med drivenheter för 5 st AA batterier.(dock jobbigt att fixa ihop 5 batterier, jag hade en liten dosa från elfa som tog 4 batterier, lite trix och det funkade med 5). Alltså, det handlar bara om att få rätt spänning för att den skall lysa, jag är lite småberusad nu så jag orkar inte kolla upp det. :fyllisar

Om ni vill leta lite mer efter det så heter det inte bara EL-film utan Elektroluminiscerande film (stavning?)... Finns ngt företag till som har sådant. Bl.a. Seiko gör sådan film och det finns att få i väldigt stora ark. Är det viktigt så säg till så skall jag leta upp mer info.

Det som är fint med EL-filmen är att du kan klippa ut önskad form så länge du inte pajar kopplingssidan(sitter i en ände av mojängen). Ljusstyrkan varierar beroende på hur mkt yta som skall lysa, så ju mer du klipper ju mer lyser det. Originalfärgen(som lyser mest) har en "blå-fisk" turkos färg. Man kan klä dom med vanligt färgfilter, typ Lee eller vilka som. Dock tar filterna mkt att ljusstyrkan, beroende på filter.

Jävligt ballt material att leka med. :banana

Last edited:
Josafan skrev:
Jag fick kontakt med ovanstående firma för ngt år sedan. Jag ringde dom och fick kontakt med en ganska dryg snubbe, men han fixade gratis prylar till mig till skolprojektet jag då höll på med. Jag har två filmer kvar hemma med drivenheter för 5 st AA batterier.(dock jobbigt att fixa ihop 5 batterier, jag hade en liten dosa från elfa som tog 4 batterier, lite trix och det funkade med 5). Alltså, det handlar bara om att få rätt spänning för att den skall lysa, jag är lite småberusad nu så jag orkar inte kolla upp det. :fyllisar

Om ni vill leta lite mer efter det så heter det inte bara EL-film utan Elektroluminiscerande film (stavning?)... Finns ngt företag till som har sådant. Bl.a. Seiko gör sådan film och det finns att få i väldigt stora ark. Är det viktigt så säg till så skall jag leta upp mer info.

Det som är fint med EL-filmen är att du kan klippa ut önskad form så länge du inte pajar kopplingssidan(sitter i en ände av mojängen). Ljusstyrkan varierar beroende på hur mkt yta som skall lysa, så ju mer du klipper ju mer lyser det. Originalfärgen(som lyser mest) har en "blå-fisk" turkos färg. Man kan klä dom med vanligt färgfilter, typ Lee eller vilka som. Dock tar filterna mkt att ljusstyrkan, beroende på filter.

Jävligt ballt material att leka med. :banana

Ja det är viktigt :) Du får gärna leta reda på all info du kan få tag på, vore kanon :tummenupp Ska söka lite under morgondagen på ämnet och se vart jag kan beställa det ifrån. Huvudsaken är att det inte drar för mycket ström och gärna att man kan driva det med 12v från början.

Är du säker på att det är samma? Finns det ingen som jag slipper bygga en spänningsomvandlare från 30 till 12 volt? Ska ringa en säljare på elfa imorrn och kolla upp detta, är det samma som det som casio gör tex så är det ju skitbra för de priserna!

Dee_cati skrev:
Är du säker på att det är samma? Finns det ingen som jag slipper bygga en spänningsomvandlare från 30 till 12 volt? Ska ringa en säljare på elfa imorrn och kolla upp detta, är det samma som det som casio gör tex så är det ju skitbra för de priserna!

Det där som fanns på Elfa ser helt rätt ut, väldigt lika mina. Jag rekommenderar den "vita" eftersom den ger mest ljusstyrka(är inte vitt ljus, snarare turkost).

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back