Nåt speciellt att tänka på vid förgasarrengöring

Så du har skaffat dig en till hoj? :) sweet!
Ska du återställa eller göra om hojen?
1983, besiktar du den i år är det sista gången någonsin om jag tolkat regeln rätt.

Jo den blev ett inpulsköp i August men den har stått hos svågern nästan 70 mil bort till i julas då den hämtades hem, tanken är att bygga nåt åt classic racer hållet med inspiration av Suzukis XR69 men det kommer ju bli nåt eget då ramen inte är så lika ramen på XR69:an. Blir ingen byggande denna vinter utan det får blir nästa vinter målet är att få den besiktningsbar denna vinter och göra sista besiktningen till våren sommaren.

O ringar och packningar, som skrivits om ovan.
Jag skulle själv på ren rutin byta ut alla små o-ringar av gummi runt olika munstycken osv.
På andra bilden ser flottörhuspackningarna gäggiga ut. Kan tom vara så att han i Karlstad, vad heter stället nu igen, har nya fräscha till just de förgasarna. Vet när jag pratade med honom sist att han hade några fräscha reservdelar till min gamla förgasare àla ´84. Går även att tillverka egna packningar såklart.


Som sagt hojen är nu ihopskruvad med endast rengjorda förgasare och peppar peppar så verkar den gå bra (i garaget) och håller tätt. Min tanke är att få hojen i skick för att besikta den i vår sommar och sen köra lite och se så den verkar vara någorlunda okej. Kommer nog att beställa delar till bromsarna från han i Kalstad, ringde honom igår och han verkade trevlig och kunnig. Blev tal bla tal om "anti dive" men han tycke att den fått oförtjänt dåligt rykte pga av bristande service och underhåll av gaffeln. Blir nog att beställa repsater om han har, men jag skulle ännu hellre hitta en beggad Mikuni RS brygga att stoppa dit.
 
Blev tal bla tal om "anti dive" men han tycke att den fått oförtjänt dåligt rykte pga av bristande service och underhåll av gaffeln.
Just det ja. Fick ett ryck häromsistens att pumpa rent i antidiven. Den går ju på bromsvätskan. Om jag fattar rätt. 4st nipplar blir det totalt därfram. Luftas i bestämd ordning enl manual. Det som kom ut ur antidivens nipplar var inge kul!:skrämd
Ungefär som jag fattat det, så vid hård inbromsning blir det högt bromsvätsketryck i antidiven, som går in i gaffeln och ökar trycket därinne, och på så vis hindrar "dykning".
 
Just det ja. Fick ett ryck häromsistens att pumpa rent i antidiven. Den går ju på bromsvätskan. Om jag fattar rätt. 4st nipplar blir det totalt därfram. Luftas i bestämd ordning enl manual. Det som kom ut ur antidivens nipplar var inge kul!:skrämd
Ungefär som jag fattat det, så vid hård inbromsning blir det högt bromsvätsketryck i antidiven, som går in i gaffeln och ökar trycket därinne, och på så vis hindrar "dykning".

Han i Karlstad så att man ska pumpa rent anti diven med brakeclean. Om jag fattade det rätt så skulle bägge kretsarna rengöras, både kretsen för bromsolja och kretsen för gaffeloljan. Han sa också att det intd ginns delar till anti diven så han rekommenderade att bara skölja ur den inte ta isär nåt. Jag trodde att anti diven far dynamisk att dämpningen ökar mer och mer ju hårdare man bromsar men han sa att den är på och av att ventilen för gaffel oljan antingen är öppen eller stäng oavsett hur hårt man bromsar .
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top