Nåt speciellt att tänka på vid förgasarrengöring

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Första radfyran jag skruvar i och det är ju lite skillnad mot en och två cylindrar saker. Normalt sett hade jag nöjt mig och skruvat tillbaka förgasarna men i detta fall vill jag helst inte behöva lossa dom igen så jag frågar om det är nåt speciellt att tänka på som jag glömt.

Har roat mig med att lossa förgasarna på min GSX750ES, hojen startade och gick på alla fyra efter lite nötande på starten men gick som väntat dåligt men detta vad ni med i beräkningen eftersom den stått några år. Gummina till insug och luftburk vad I alla fall hyfsat mjuka så det gick i alla fall hyfsat att få loss bryggan nästan utan svordomar.

Har skruvat isär det mesta till förgasarna membranet till trottlarna är hela så det var ju bra och försökt rengöra så gott det går då tre av fyra lågfartsmunstycken var totalt igensatta och det var skit i två av flottörventilerna vad man kunde se men på det stora hela ser förgasarna hyfsat rena ut.

Har rengjort med tryckluft, bensin, kardeler från koppartråd i de kanaler jag kommer åt, sen tänkte jag även testa att trottlarna lyfter med hjälp av dammsugaren och fylla upp förgasarna innan montering så jag vet att flottörerna håller tätt. Nåt annat som bör göras innan jag monterar ihop det hela igen?

Lite bilder på eländet


 
Kolla gummina en extra gång, så att det inte finns någon spricka där den kan ta tjuvluft. Även om de verkar mjuka och okej, så kan det finns sprickor. Kan bli skumma fel som kommer och går. Har haft just detta på både min Z1 900 och Z1000J.
 
Kolla att gasspjällen öppnar fullt, samt att de står lika.
 
Ska läsa på hur man kolla flottörnivån hur det ska mätas för det hade jag tänkt göra det innan jag monterar ihop det hela. En fråga ändras flottörnivån nånsin om man nu inte medvetet är och ändrar den?

Gummina ska kollas innan montering, hade gärna monterat öppna filter med tanke på vad jag tänkt att göra med hojen men det lär ju vara att bara be om problem att ta bort luftburken, enda fördelen är väl att förgasarna skulle vara lättare att få dit.
 
Har skruvat isär det mesta till förgasarna membranet till trottlarna är hela så det var ju bra och försökt rengöra så gott det går då tre av fyra lågfartsmunstycken var totalt igensatta och det var skit i två av flottörventilerna vad man kunde se men på det stora hela ser förgasarna hyfsat rena ut.

Har rengjort med tryckluft, bensin, kardeler från koppartråd i de kanaler jag kommer åt, sen tänkte jag även testa att trottlarna lyfter med hjälp av dammsugaren och fylla upp förgasarna innan montering så jag vet att flottörerna håller tätt.
Med lågfartsmunstycken, menar du de bortskruvbara (inte huvudmunstycken) eller de fast monterade som sticker ned i flottörhuset? Ivfsh, båda typerna lär "kardelas" rena.

Diafragmamembranen kollar du genom att trycka upp dem manuellt och sen släppa dem. Kolla så att "fördröjningen" vid släppet är lika mellan de fyra. Det skall inte vara ett snabbtt KLAPP utan ett mer långsamt klopp. Håller du upp membranen mot ljuskälla kan du se ifall det finns sprickor i gummit där tygarmeringen är synlig.
 
Jag menar de bortskruvade munstyckena, det fast monterade "rören" har också körts igenom men en kardel. Ska kolla membranet mot ljus, då jag hållit på med Hondans förgasare och KLR:en ( bägge hojarna hade stått ett tag ungefär som den jag håller på med nu) skapade jag vakuum med en damsugare för att se att trottlarna lyfte då man vred på spjällen. Kanske onödigt åt testa på detta sätt?
 
skapade jag vakuum med en damsugare för att se att trottlarna lyfte då man vred på spjällen. Kanske onödigt åt testa på detta sätt?
Har du kalibrerat dammsugaren att efterlikna insugsvakumet så att det inte säger PLOPP när de går sönder som ett uppblåst tuggummi? ? :hihi
Men... de går att reparera med Casco's geggamoja som förr hette Liquisole men bytt namn till Rubberfix. Appliceras väldigt tunt och härdar av luftens fuktighet som tar ett dygn.
 
Skärmklipp.JPG
Flottören får inte tynga ner nålen när du mäter. Jag brukar luta bryggan så pass att den inte vilar på nålen.

Edit: Sen brukar jag ersätta dom Japanska skruvarna med Insex. Mycket lättare att handskas med när man inte har de rätta mejslarna. :)
 
Var det inte några små oringar på spjällhusaxlarna på de förgasarna?? Eller var det på Mikunina kanske... Kommer inte ihåg det riktigt nu.
 
Då jag läst i boken (har den bara som pdf, måste skriva ut den) fattar jag att man ska mäta flottörhöjden precis då flottören tar i nålen. Flottörhöjden ska vara 22.4 plus minus 1 mm.

Sitter Mikuni BS32SS på hojen enligt boken, om nu nån skulle ligga på en lämplig förgasarbrygga till vettiga pengar med tex Mikuni RS förgasare så kunde det vara intressant.
 
Har du kalibrerat dammsugaren att efterlikna insugsvakumet så att det inte säger PLOPP när de går sönder som ett uppblåst tuggummi? ? :hihi
Men... de går att reparera med Casco's geggamoja som förr hette Liquisole men bytt namn till Rubberfix. Appliceras väldigt tunt och härdar av luftens fuktighet som tar ett dygn.
Liquisole finns i frysen, hade tur och köpte en tub precis innan det blev Rubberfix, provade rubberfix på ett pas sulor och det verkar OK men som allt annat så blir det väl sämre när det ska bli bättre för miljön.
Ett tips (i allafall med Liquisole) är att röra ut det med en aning kemisk bensin från apoteket, då kan man lägga på det med en liten pensel och det flyter ut fint.
 
Då jag testat med dammsugaren så här jag tagit det väldigt lugnt och hållit munstycket en bit ifrån förgasaren och låtit det svika, känns ut som att nån ska vara försiktig med dammsugaren skapar nog betydligt mer vakuum än motorn ;)
 
Jag tror på att byta till nya membran ( visserligen dyrt ), men av erfarenhet så var membranen på min Z1000 hela men väldigt sladdriga ( nästan 40 år gamla ). De nya jag monterade var betydligt mer stabila. Hojen betedde sig väldigt inkonsekvent och gick aldrig riktigt bra innan jag bytte dem. Visserligen så gjorde jag alla ovan nämnda åtgärder också. Men det totala slutresultatet blev att den går mycket bättre. Nästan perfekt! :)
 
Jag skulle trots allt när grejorna ändå är loss köra med ultraljudstvätt för mitt egna lugn i sinnet. Jo, en vän har MC-verkstad och får ofta göra detta med folks förknasare trots allt i rengöring som gjorts tidigare. I all välmening från mig då jag själv nog skulle ha det gnagande i huvudet om jag inte gjort det ?
 
Då jag testat med dammsugaren så här jag tagit det väldigt lugnt och hållit munstycket en bit ifrån förgasaren och låtit det svika, känns ut som att nån ska vara försiktig med dammsugaren skapar nog betydligt mer vakuum än motorn ;)
En 750 cc fyrcylindrig vacumpump på 10.000 rpm har nog inte mindre kapacitet än en genomsnittlig dammsugare.
 
Huruvida den fyrcylindrig Suzuki dammsugaren har mer kapacitet än Alto dammsugaren i garaget vet jag inte men blir det inte fyra parallella 187,5 cc dammsugare man har att göra med?

I vilket fall som helst så återmonterades bryggan utan allt för många svordommar men jag fick värma två av insugsgummina. Lät den stå och fylla upp förgasarna en stund och sen full choke och hojen startade direkt och gick jämt och fint då den fått gå sig lite varm.

Nu är det bara resten kvar, justera ventiler, synka förgasarna, total genomgång av bromsar och gå igenom framgaffeln.
 
För fyra år sedan jagade jag ett fel som sedermera visade sig vara otäta oringar på sätena till flottörventilerna. Byt dom så slipper du slita ditt hår med det.
 
Så du har skaffat dig en till hoj? :) sweet!
Ska du återställa eller göra om hojen?
1983, besiktar du den i år är det sista gången någonsin om jag tolkat regeln rätt.
 
O ringar och packningar, som skrivits om ovan.
Jag skulle själv på ren rutin byta ut alla små o-ringar av gummi runt olika munstycken osv.
På andra bilden ser flottörhuspackningarna gäggiga ut. Kan tom vara så att han i Karlstad, vad heter stället nu igen, har nya fräscha till just de förgasarna. Vet när jag pratade med honom sist att han hade några fräscha reservdelar till min gamla förgasare àla ´84. Går även att tillverka egna packningar såklart.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top