Nåt som får en att slockna?

Någon som nämnt träning?...gör du dig själv utmattad o slut vill kroppen automatiskt "läka" Iofs lär du vara pigg direkt efteråt men så fort du slappnar av o sitter/ligger ner tror jag du somnar lättare

Prova hit och prova dit.

Sömntabletter är receptbelagda, behöver man dom så får man dom på recept.

Fast dummast var nog "Ta en öl"

Snubben har problem och du råder honom att ta till flaskan, vad fan skulle det hjälpa?

Det finns flera här på forumet som löser sina problem med en bläcka, några av dom tre-fyra kvällar i veckan, och dessutom känner dom sig alltid manad att skriva det i olika trådar, "tjejen och jag har bråkat, så nu tar jag mig en bläcka".

Dessutom ska dom alltid "belöna" sig med en öl/grogg/singelmalt vad dom än har lyckats slutföra "Jag skottade snö, så nu sitter jag här med en öl" eller "Jag har tvättat i dag, så nu är jag värd en Wiskey"
Det är inget sunt beteende, det är ett förstadium till alkoholism.

Att föreslå någon som uppenbarligen har såna problem i sitt liv att dom inte kan sova att dricka alkohol är ju verkligen en lösning.

Precis som föregående talare nämnde så är det bästa receptet att sysselsätta kroppen så du får sova av trötthet. Ut och spring, gå till gymmet, gräv i rabatten eller gör vad du vill. Har du hjärtesorg är det ju tråkigt men den går inte över för att du sitter hemma och gräver ner dej i det.

Testade också sömntabletter vid en tuff period i livet och man var fan nästan tröttare dagen efter än om man låtit bli dem!

Jo, ska han gräva i rabatten i detta vädret så blir han garanterat trött ;)
Nejmen det är sant som dom säger, gå upp i tid, aktivera dig under dagen, och lyssna på radio eller kolla på någon booring talk show när du går och lägger dig så sussar du gott sen:)

Prova hit och prova dit.

Sömntabletter är receptbelagda, behöver man dom så får man dom på recept.

Fast dummast var nog "Ta en öl"

Snubben har problem och du råder honom att ta till flaskan, vad fan skulle det hjälpa?

Det finns flera här på forumet som löser sina problem med en bläcka, några av dom tre-fyra kvällar i veckan, och dessutom känner dom sig alltid manad att skriva det i olika trådar, "tjejen och jag har bråkat, så nu tar jag mig en bläcka".

Dessutom ska dom alltid "belöna" sig med en öl/grogg/singelmalt vad dom än har lyckats slutföra "Jag skottade snö, så nu sitter jag här med en öl" eller "Jag har tvättat i dag, så nu är jag värd en Wiskey"
Det är inget sunt beteende, det är ett förstadium till alkoholism.

Att föreslå någon som uppenbarligen har såna problem i sitt liv att dom inte kan sova att dricka alkohol är ju verkligen en lösning.

Bra skrivit :Bugar Inte så bra å ta till flaskan i såna här perioder, blir ju bara värre längre fram:gnissla

Btw måste berömma din avatar:D

Last edited:
Nu vet jag ju inte alls vad som hänt.. och jag kanske inte alltid har vart den som skulle kunna levt upp till det, men nu vet jag att med lite tid och ansträngning går det:
Mind over matter, försök resonera så logiskt det går och bara sluta oroa dig.

Nu vet jag ju inte alls vad som hänt.. och jag kanske inte alltid har vart den som skulle kunna levt upp till det, men nu vet jag att med lite tid och ansträngning går det:
Mind over matter, försök resonera så logiskt det går och bara sluta oroa dig.

Det där var bland det vettigaste jag läst idag på SH!:tummenupp

Nu behöver fan ja nåt, nästan så man tar till pillrena nu.
Gick upp tidigt och har spelat hockey ett par timmar, dessutom ätit ordentligt o inte ens en gnutta coca cola eller dylikt efter 19.
Ändå inte trött nog att somna.

Det där var bland det vettigaste jag läst idag på SH!:tummenupp

tack tack:) dock ska jag säga att jag har svårt som fan att sova själv, men det har nog inte med att göra att jag är orolig, mer att jag har en konstig dygnsrytm:tungan

Själv har jag lyckats vara vaken nästan hela dagen och somnade nu strax efter tolv. Nu har jag som vanligt sovit klart 03:00. Nu är det bara tre timmar tills jag kan somna igen och då däckar jag verkligen så att ingenting får upp mig innan elva tolv.

Ööh, morsan har lite sömnproblem. Så fick hon sånna här receptbelagda tabletter. Nån sa att man blev väldigt "seg" av detta i ett par dagar efter. Hon gjorde som så, eftersom hon blev seg... att hon delade tabletten på mitten istället. Du slocknar av det också kan jag lova, men bi-effekterna verkar bli lindrigare.

Inget manande från min sida att få dig att bli piller missbrukare. Men om inte en lösning funkar så provar man en annan.

Håller med GuW om att man ska vara väldigt försiktigt med alkohol när man är nere.

Angående träning så räcker det med en rejäl promenad läste jag. För bästa effektivitet på sömnen ca. 6h före man går isäng. När tankarna snurrar så brukar jag tycka att en ensam lång promenad utan mobil är mycket bra, helst i naturen. Vet inte varför men man får perspektiv på problemen. Är tankarna mycket tunga tycker jag inte man ska utesluta att söka hjälp, dessutom inte vara så ensam. Säg ärligt till polarna exakt hur tungt det är, oftast får man mer förståelse när man säger rakt ut hur man mår än när man förutsätter att de vet.

Många läkare skriver ut t ex Imovane om man har sömnrubbningar.
Såvitt jag förstår är det för att kroppen måste återhämta sig någon gång för att man inte ska må ännu sämre. Det kan hjälpa även längre fram, även efter bara någon enstaka natt av kemiskt behjlälpt sömn då du förhoppningsvis fått tillbaka rytmen något.
Varför inte ringa till VC eller upplysningen och höra vad de säger?
Krävs knappast mer än ett snabbt besök på VC för att ha det klart, sen kanske du sover bra en natt, vilket kan styra upp ganska mycket av problemen.
Lycka till hur du än gör!
Och skippa drickat, speciellt ihop med sömnmedicin.

Jag har en lång tråd om sömnproblem härinne nånstans. Mina problem är inte helt lika TS då jag haft problem så länge jag kan minnas medans det här handlar om nåt som uppstått nu pga yttre faktorer. Det som fick ordning på mig var KBT, botar inte själva grundproblemet men nu kan jag leva med sömnstörningarna och får hyffsade sömntider. Det är kanske inte till nån hjälp i det här fallet och nån typ av kemisk sömnhjälp skulle kanske vara bra under en kort period. Mina erfarenheter av medicinering och självmedicinering:

Träning och kost: Att man äter hyffsat och rör lite på sig är viktigt för att man ska ha nån chans att slappna av när man ska sova. Jag tränade rätt hårt men såg dock inte att det påverkade hur mycket jag sov överhuvudtaget, däremot kände jag mig piggare på dagarna trots att jag bara sov 2-3 timmar per natt.

Alkohol: Det dummaste man kan göra. Man mår skit på dagarna och att kombinera sömn- och alkoholproblem låter väl inte som nån höjdare. Håll dej borta från spriten, punkt.

Yoga, avslappningsövningar och annat flum: Kan säkert hjälpa om det är ens kopp te, men är det inte det kommer du bara å känna dig fånig.

Tabletter: Tror det är vad du behöver. Finns receptfria men de hjälper bara om du har lindriga besvär och har väl placeboeffekten som främsta egenskap. Finns tabletter som knockar dej men dom tycker jag du ska undvika, dels för att de inte ger dej nån naturlig insomning och för att på sikt måste du sluta och då kommer du bara ha svårare att somna (du vänjer dej av med att somna själv). Immovane däremot tror jag skulle vara perfekt. Det är inget som slår dej på käften å sänker dej direkt, men de hjälper dej att somna och är inte svåra att sluta med.

Men: Gå till vårdcentralen, företagshälsan eller nåt och få det utskrivet på recept. Seriöst.

Jo, som jag sade

Tror vi är med.
All luck, hör av dig i annat fall.

Men: Gå till vårdcentralen, företagshälsan eller nåt och få det utskriTabletter: Tror det är vad du behöver. Finns receptfria men de hjälper bara om du har lindriga besvär och har väl placeboeffekten som främsta egenskap. Finns tabletter som knockar dej men dom tycker jag du ska undvika, dels för att de inte ger dej nån naturlig insomning och för att på sikt måste du sluta och då kommer du bara ha svårare att somna (du vänjer dej av med att somna själv). Immovane däremot tror jag skulle vara perfekt. Det är inget som slår dej på käften å sänker dej direkt, men de hjälper dej att somna och är inte svåra att sluta med. vet på recept. Seriöst.[/QUOTE]
nget har funka tpå mig, me Imovane söver mig iaf. det är dessutom en dos såvitt jag vet så, värt att testa.
<hör av dig annars

Last edited:
KBT är skiten.
Då får ni snacka igenom grejen ordentligt och du kan få en avdramatiserad bild av sömn.

Finns massa tips beroende på vad som egentligen är orsaken. Både mentala och praktiska tips.

Det viktigaste är nog att inse att man har problemet och att, när det är som värst, inte göra det större än det är.

Sömnstörningar är svårbehandlat och farmakologisk behandling är bara en tillfällig lösning. Grunden till sömnstörningen bör åtgärdas, i detta fall verkar dock cheystrul vara orsaken och det är förhoppningsvis tillfälligt. Besök närmsta vårdcentral och prata med en läkare och förklara precis hur det ligger till....

Mycket av problemet ligger i den stora individuella variationen och placeboeffekten. Finns folk som sover kanon på saker jag kan käka som godis och där finns folk som kan käka läkemedel som räcker för att söva en elefant....

Lergigan är ett exempel på en snäll tablett då den ursprungligen utvecklades som antihistamin mot allergi. Ni som är lite äldre kommer kanske ihåg hur dåsig man blev av allergitabletterna på 80-talet. Därifrån finns det elakare tabletter i olika former upp till sova som ett klubbat spädbarn i 15h...

Googla fram någon avhandling i skatterätt. Du kommer slockna på två sekunder, med den uppenbara nackdelen att du riskerar slå plytet i tangentbordet och vakna med "QWERTY" ingraverat i pannan förvisso.

öl e ju faan kungen, o mår du dåligt daan efter så e de ingen ide o lägga ner, bara o forsätta. Se till o inte sova på jobbet :tungan

Finns folk som sover kanon på saker jag kan käka som godis och där finns folk som kan käka läkemedel som räcker för att söva en elefant....

Lergigan är ett exempel på en snäll tablett då den ursprungligen utvecklades som antihistamin mot allergi. Ni som är lite äldre kommer kanske ihåg hur dåsig man blev av allergitabletterna på 80-talet. Därifrån finns det elakare tabletter i olika former upp till sova som ett klubbat spädbarn i 15h...

Det finns en sak som släcker mig som en strömbrytare.

En receptfri åksjuketablett.

Jag fick knas på balansen för några år sedan, och efter det hade jag lätt för att bli åksjuk, inte en helt lyckad kombination då jag åkte kartäsare i rally.

Så jag stegade in på apoteket och bad om en åksjuketablett, fick en ask och gick hem.

Nästa rallytävling började jag känna av åksjukan, så jag tog en tablett.
När rallyt var över och vi satt och väntade på prisutdelning somnade jag, jag väcktes till prisutdelningen och höll mig vaken genom den, men somnade så fort vi satte oss i bilen för att åka hem, sov hela vägen hem, stapplade in och sommnade i soffan, sov hela dagen, vaknade till och såg att klockan var 8 så jag klädde av mig och gick i säng, vaknade halv ett dan därpå.

Jag gjorde ett försök till med den tabletten, med samma resultat.

Efter det övergick jag till åksjuketugummin, enda biverkningen med dom är att man domnar bort i munnen.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan