Nåt nytt : Sportscooters ?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
satt och surfade runt lite random och kom över en nyhet att BMW börjat satsa på scooters från 2012, i sortimentet hittade jag följande: http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/in...0sport_2012/c600sport_overview.html&notrack=1

en "sportscooter" på 600cc (60hk på 250kg är väl iof inga superprestanda)

i min mening är det bara tonårstjejer, moppefuckon, adidaskrigare och.. ja.. det har inte varit så coolt att vara vuxen och åka scooter heltenkelt.

men den här är ju en riktig game-changer tycker jag, riktigt ball faktiskt, skulle jag lätt kunna tänka mig som pendlaralternativ!
är det bara jag som levt under en sten eller har denna typ av hoj funnits tidigare? mc-scootrar vet jag snurrar runt men inget med nån "R" stämpel direkt?
hur är dom att köra?

Nja, får man köra hoj väljer man nog det men för somliga kan det där kanske vara nåt att fara till och från jobbet med. Piaggio MP3 blev ju populär som pendlarfordon men det var förstås för att folk slapp ta A-kort för en MP3.
Jag har själv en Piaggio Vespa som är bra att ta fram när det dels är för varmt och köra runt i full mundering och dels för att man ska bara köra korta sträckor. Fick jag välja mellan en BMW scooter och en mc så väljer jag en mc, det är liksom mer produkt för pengarna, 107.000 kr för en scooter tycker jag är för dyrt. Den var inte särskilt snygg heller, inget jag skulle sälja mina fordon för och springa dit i högsta hugg för att köpa.

Finns en hondascooter som är sportigare med om jag inte minns fel. Var med i något test av scootrar i MC-folket.
Den hade större hjul, mer effekt och ingen step in. Men såg mer ut som en sporthoj, och så där...

Och skulle jag ta en scooter för pendling hade det banne mig blivit en BMW C1, ska man ta det för bekvämlighet kan man lika gärna gå hela vägen. ;)

Jepp. Det är nog du som levt under en sten. Scooter är väl bland det trendigaste som finns nu. Kolla länderna runt medelhavet där åker de flesta affärsmän och unga män med en trendig scooter. Den trenden har även nått hit, framför allt i storstäderna. Honda Yamaha, Aprilia har även de sportigare scootrar

Storscooter har juh funnits ett tag, men det är ett relativt nytt fenomen här i Svea. Yamma har juh sålt sin T-max ett tag, sen har juh Suzuki sålt Burgman i några år också, kanske inte så jättesportig men den klassar iaf in som Maxi-scooter.
Rör man sig nedåt på planeten så är det ett betydligt vanligare med maxi-scoots. Kan det kanske vara den svenska säkerhetsnojan som hindrar den stora massan från att färdas på två hjul utan skinställ och ringbrynja?

Personligen hade jag kunnat tänka mig en maxi-scoot som pendlingsfordon om det inte var så att ekonomin satte stopp för 3fordon i vagnsparken. Hade varit skönt att slippa byta om när man kom till jobbet, och att köra motard i skjorta o "finbrallor" är väl sådär lockande... även om jag inte drar mig för att köra i tisha och jeans :p

Finns en hondascooter som är sportigare med om jag inte minns fel. Var med i något test av scootrar i MC-folket.
Den hade större hjul, mer effekt och ingen step in. Men såg mer ut som en sporthoj, och så där...

Du tänker på honda Integran va? Scootern alltså, inte bilen...

EDIT:
I Japan är det riktigt poppis med stylad och trimmad Maxiscooter btw, några smakprov
main[1].jpg
036_scooterImage2.jpg

Last edited:
Jag körde den där BMW-scootern förra veckan. Den gör 180 och rör ok på sig upp till 140 (mer provade jag inte)
Man kan alltså få ganska bra fart på den, tillräckligt för att bilisterna skall undra vad det var som flög förbi.

MEN.... Jag känner mig fan inte helt bekväm i 140 på en scooter. Känns som att sitta på en pall och köra.
Ingen kontakt med moppen öht.

I de där hastigheterna vill man helt klart ha MC-ställ på sig, och då kan man ju lika gärna köra "riktig" MC?

Jepp. Det är nog du som levt under en sten. Scooter är väl bland det trendigaste som finns nu. Kolla länderna runt medelhavet där åker de flesta affärsmän och unga män med en trendig scooter. Den trenden har även nått hit, framför allt i storstäderna. Honda Yamaha, Aprilia har även de sportigare scootrar

fast är inte det mest moppar och 125or ? det är ju för en vuxen helt ointressant.. den här från BMW är ju en "riktig" MC.

och jo jag har sett tex burgman scootrar (finns tom några här i göteborg) men dom är ju hejdlöst osportiga..

att det är stort i japan vet jag med men tycker dom flesta mc-scootrar därifrån mest liknar liggande goldwings.. :tungan

ed: ja 107papp va väl salt håller jag med om ,men det är ju BMW, nästa år kostar den hälften ;)

fast är inte det mest moppar och 125or ? det är ju för en vuxen helt ointressant.. den här från BMW är ju en "riktig" MC.

och jo jag har sett tex burgman scootrar (finns tom några här i göteborg) men dom är ju hejdlöst osportiga..

att det är stort i japan vet jag med men tycker dom flesta mc-scootrar därifrån mest liknar liggande goldwings.. :tungan

ed: ja 107papp va väl salt håller jag med om ,men det är ju BMW, nästa år kostar den hälften ;)

Med lite vilja kan man få en t-max att bli riktigt sportig

:p

Nope! de mindre scootrarna är väldigt poppis 125-300 cc, ännu mer än maxi-scootrarna och det är vuxna som köper och kör dom. Gärna glida runt i stan i några häftiga märkeskläder

Ja, Sven. Du har nog missat något! :) TMax kom till Sverige 2001. Jag körde TMax i 8 år innan jag sålde den vidare.

Suzuki Burgman, Honda Silverwing m fl nog lite mer "tv-soffa" om man får uttrycka sig så utan att någon tar illa upp. Medan TMax är rätt så sportig för att vara en scooter. Inga problem att hänga med konventionella hojar på en krokig väg på landet. BMW - vet inte, har inte provat. Men den verkar rätt pigg.

Talar vi sedan Gileras och Aprilias största modeller så rör det som om 850 cc och runt 75 hästar.

Jag har en bekant på TMax som brukar göra sina hojpolare lite halvknäckta när han ligger som ett frimärke i backspeglarna på deras s k sporthojar. De blir inte av med honom... På en krokig väg alltså. Bra chassie och bromsar, mao.

På snabba (= raka) vägar är det förstås skillnad på scooterns 45-50-60 hk och en "vanlig" hoj med effekt på över 100 hk eller mer.

EDIT: min gamla 02:a med drygt 40 hk (med helsystem från Leo Vince, stålomspunnen bromsslang, rensad bak) gjorde 160 "äkta" km/t. Lite mer på mätaren. Helt lugn och stabil i toppfart. Bara att gasa.

Last edited:
skummat igenom tråden , reagera lite på att ni(vi) som kör "riktig" hoj tycker det verkar ok å klota på en scooter i gabardinbyxor å lågdojjer , men tar på full lädermundering å ryggskydd när ni sätter er på den "riktiga" hojjen :va

ser lika ofta scooterpiloter på motorvägen i 120+ som "hårda" "Dragstar åkare" i tisha å flipflops :va

"Slipper byta om när jag kommer till jobbet" .... åk i kostym/jobbarkläder på din RR hoj då ... å inbilla dig att det är en scooter :rolleyes: :D

skummat igenom tråden , reagera lite på att ni(vi) som kör "riktig" hoj tycker det verkar ok å klota på en scooter i gabardinbyxor å lågdojjer , men tar på full lädermundering å ryggskydd när ni sätter er på den "riktiga" hojjen :va

ser lika ofta scooterpiloter på motorvägen i 120+ som "hårda" "Dragstar åkare" i tisha å flipflops :va

"Slipper byta om när jag kommer till jobbet" .... åk i kostym/jobbarkläder på din RR hoj då ... å inbilla dig att det är en scooter :rolleyes: :D

Antar att det där var riktat till mig då ingen annan skrivit något sånt i tråden... och du verkar uppenbarligen missat vad jag skrev, jag har inga problem att åka utan full skydsmundering på MC!... vad jag menade var att det inte var speciellt bekvämt i kontorsklädseln bara, och så ser man ut som ett mähä också :rolleyes:

Jo, det var nog integran de testade...

Och det där är fan inte smakprover, det är bristpåsmakprover. :zpy

om du tyckte det där var smaklöst, då ska jag fan fota när jag är i Tokyo nästa månad så får du se på hur illa det kan bli som värst :p

....tycker det verkar ok å klota på en scooter i gabardinbyxor å lågdojjer , men tar på full lädermundering å ryggskydd när ni sätter er på den "riktiga" hojjen
Jag har kört scooter till/från jobbet i c:a 10 år, så jag har hunnit testa lite olika varianter. Skall man åka till jobbet i kavaj och lågskor och skall dra på sig mc-kläder utanpå morgon och kväll så är det ganska jobbigt, och man riskerar att vara skrynklig när man kommer fram.

Visst, man kan dra en allvädersbyxa utanpå, men det blir inte särskilt bra. Mc-stövel för kontorsbruk är svåra att hitta. Jackor däremot finns som är långa nog.

Så säkerheten blir därmed inte helt bra, förstås. Men var och en får göra sina val. Vill man köra tvåhjuling till jobbet i kostym, och utan att få prickiga byxben när det är vått ute, så är det nog scooter som gäller. Något som tusentals central- och sydeuropéer redan har upptäckt.

Lite OT, sorry TS! :)

Last edited:
om du tyckte det där var smaklöst, då ska jag fan fota när jag är i Tokyo nästa månad så får du se på hur illa det kan bli som värst :p

Har redan sett hur japsarna stylar sina saker. Med det i åtanke är ju de där inte nåt att orda om, sant. :)

Sportig scooter ? Jag förstår inte ..
Vad är det som är sportigt med den där ? :va

Men det är klart, är fiat coupe en "sportbil" så antar jag väl även att det ovannämnda kan vara en "sportscooter" . ::hihi

fiat_coupe1.JPG
fiat_coupe2.JPG

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...