Nåt nytt behövs!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dvs, klart man ska kritisera om det är motiverat, men då får man också förklara varför, annars har man ju egentligen inte gjort något annat än att uttrycka allmänt gnäll.

Han klaga på tillgänglighet på mat, toaletter, parkering för handikappade och att man inte ser ett skit.

Ganska precist.

Dock får man inte som åskådare klaga på RR i Sverige, man ska bara tacksamt betala biljetten och åka hem.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Bra kalender, men när är det där racet för elhojar?

Racet verkar saknas i kalendern.
3-4 September på Gelleråsen enligt http://www.egrandprix.com/


Angående banornas och arrangemangens klass så beror det antagligen på att det inte finns intäkter nog att finansiera ett bättre arrangemang, och att en större investering antagligen inte skulle löna sig.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Racet verkar saknas i kalendern.
3-4 September på Gelleråsen enligt http://www.egrandprix.com/


Angående banornas och arrangemangens klass så beror det antagligen på att det inte finns intäkter nog att finansiera ett bättre arrangemang, och att en större investering antagligen inte skulle löna sig.


lite moment 22 då......finns inga pengar till platser så folk kan se och kommer alltså ej komma till race´n....och det kommer inga folk till race för det finns inga platser...

jag vet en lösning----dubbla priset för företagen och deras vip borde det komma in pengar.

jag vet att jag har hakat upp mig på detta med platser och vip...men motorsport idag är inte så publikfriande som arrangörerna tycks tro då ingen utan (återigen) vip kommer åt att se. motorsport i sverige är idag en klubb för inbördes beundran...
 

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
zx7r
Tack bearing, då e det alltså i samband med so, får försöka ta mej dit och leta upp kullen :)
 

snorky_81

z1000
Gick med
28 Jul 2010
Ort
stockholm, söder om söder
Hoj
Suzuki Bandit 1200s -05
Jag tycker som många andra har påstått, på andra trådar och sajter.
Om man bygger helt onödiga arenor för fotboll och hockey som ingen vet hur dom ska drivas, ingen som vet hur mycket dessa eg. kostar, ingen vet vilka som kommer spela där, vad polis kostar och vakter kostar under dessa pådrag osv osv osv... så skulle det vara mycket billigare att fixa en rejäl satsning på en stor rejäl bana med kapacitet och möjligheter även så sverige kunde komma med i motormässiga världstävlingar.

tycker helt enkelt att det satsas för lite på motorsport i sverige, och bara spottas ut pengar till massa sport som redan har det rätt gott om man jämför, dessutom betalar staten och kommunerna en hel del av dessa pengar till dessa sporter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han klaga på tillgänglighet på mat, toaletter, parkering för handikappade och att man inte ser ett skit.

Ganska precist.

Dock får man inte som åskådare klaga på RR i Sverige, man ska bara tacksamt betala biljetten och åka hem.

Jo, visst, men som sagt, om man inte kommer med förslag på hur det kan förbättras så hjälper det inte så mycket. Allting kan alltid bli bättre men det krävs också att man som kritiker tänker igenom vad man kritiserar, och varför.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo, visst, men som sagt, om man inte kommer med förslag på hur det kan förbättras så hjälper det inte så mycket. Allting kan alltid bli bättre men det krävs också att man som kritiker tänker igenom vad man kritiserar, och varför.


Jag håller med här, delvis. Med unge herr Xibalba har en poäng jag kan backa upp (händer inte ofta).

Det sitter rejäla skygglappar både på utövare och arrangörer för de problem som finns idag. Det finns någon form av övertro om att publiken bokstavligen skulle storma till banorna om vi bara blev en (1) sekund snabbare till, om förarna slapp strul i depån på ett race till och om däckskostnaderna sjönk bara några tusen för en säsong..

Publiken skiter i sånt.

Varken jag, du eller Xibalba sitter på nån fullkomlig lösning för att ge svensk RR den scen den (enligt oss) borde ha. Men lyfter vi problem till en nivå där vi faktiskt kan backa för våra individuella behov en sekund till förmån för hela sporten så kommer vi aldrig komma nånstans öht. Och ju FLER som är desto MER medvetna om vad som saknas, ju större chans har vi att börja resonera oss fram till ett koncept som blir attraktivt för både förare, arrangörer, publik och sponsorer.

Det är många kockar i den svenska RR-soppan.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är verkligen gokartbanor vi kör på. Säljorden är: "Du kan se allt på bana." Vilket inte duger. Har man inte förutsättningen att göra något stort och maffigt, så förblir det som det alltid varit.

Av någon anledning så byggs det hellre nya depåer för utövarna, än att se till att publiken har någonstans att sitta där man faktiskt får delta i action på banan. Sen varför ska man behöva stjärnkikare för att se något på banan? Bygg en läktare i den kurva där det statistiskt händer mest saker, där sladd och häftiga saker sker! Depåkurvan på Gelleråsen hade varit något att se, om man hade läktaren på insidan istället för utsidan.

Man skulle kunna sitta här och skriva allt man vill ha, men inga banägare kommer någonsin finansiera det.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är många kockar i den svenska RR-soppan.

Det största problemet, enligt mig. Det behövs en stor, fet promotor som kan skapa synlighet och medvetenhet.

Av någon anledning så byggs det hellre nya depåer för utövarna, än att se till att publiken har någonstans att sitta där man faktiskt får delta i action på banan.

Anledningen stavas pengar. Idag kommer hart när inga pengar från publiken, allt är från utövarna så varför satsa pengar på nya läktare när en snyggare depå gör att fler utövare kommer?

Det är lite bakvänt men RR är idag en utövarsport. Den dag den blir en publiksport kommer det att satsas pengar på publikplats.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Personligen måste jag säga att jag hellre tittar på RR på teve då man får se det mesta!

Visst kan jag tänka mig att se ett mc-rejs men isf utomlands där motorsport prioriteras och där högsta mc-klassen inte körs som pausunderhållning...

Svenska banor besöker jag endast om jag skall åka på dom själv
 

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
zx7r
Var köper man biljetter till so finalen och vad kostar dom? hittar ingen info på varken Karlskoga eller so sidan eller är jag blind?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hamburgaren är ju ett obligatorium när man kollar på race!

Tog en innan vi lämnade årsracet på LMS. Sällan en kompromisslös burgare smakar bättre. Vimmelkantig av vätskebrist och man har drivit hungern på flykten länge med snickers och annat för att man inte vill missa något. Nästan överjordiskt gott och den tackar man för!

Whinefilter i entrén?
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Swdish Racing League är väl något nytt!! Inkl. Battle of Twins, TV- sändningar mm. Vem vet var det kan landa..:tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top