Nåt nytt behövs!

Stockholm

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki
Nu blev jag tvungen att registrera mig på SH efter ett tags läsande.
Var idag för första gången och såg på STCC som var på Gälleråsen och blev oerhört besviken på vad vi i vårt land kan erbjuda besökare och tävlande när det gäller bana och organisation.
Det första som slår en är att man blir hänvisad att parkera bilen i ett grustag och får gå en lång bit som inte är ett dugg handikappvänligt om man har såna behov.

När man kommer in på området så ser man denna bana som ligger intill grustaget och noterar att för dagens vind så blåser det mängder av sand från sandhögarna intill från grustaget in på banan.

Väl inne på området så blev man lite sugen att få nåt att äta och inser att om man inte är inbjuden av ett företag så är urvalet väldigt begränsat, hittade väl en hamburgare som var kremerad för 50:-.

Om hamburgaren behöver komma ut så var tillgången på toaletter helt katastrofalt.

Nu skiter vi toaletterna och pratar om banan, banan liknar mer en gogartbana än nåt man kör bilar och hojar på elitnivå på.

Nåväl så funkar nog banan att köra hoj på men den är alldeles för smal att köra på med bil.

Puplikvänlighet är nog inget man prioterar på Gälleråsen, få läktarplatser och ett högtalarsystem som väldigt få hör nåt av.

Säkerehet!
Noterade i Camarocup så lät man flera havererade bilar stå kvar utmed banan och och grönflaggade racet, man blir mörkrädd!!

Varför ska det inte kunna gå att bygga en bana i Sverige som håller internationell klass där vi även kan få in F1 och kunna få lönsamhet i det??
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
skrev utförligt i en annan tråd om just detta problemet att som åskådare se tävlingar i stcc, camarocup, mc racing med mera... har man ej vip biljett från ett företag så ska man vara glad om man ser mer än ett par meter och det finns alltid en massa läktare, men det är alltid enbart inbjudna av företag som har tillträde till dom. sist jag var på mantorp så fanns det ett flertal läktare, men endast EN var till för vanliga publiken och alla dom andra var företags vip....... jag älskar motorsport och gillar att titta på det. men det är tyvärr bara inbördes beundrare som uppenbarligen ska ha tillgång till att se...
 

MC Doktorn

Guest
Kan inte annat än att hålla med trots att Karlskoga motorstadium den bästa banan ur alla avseenden för banracing arrangemang.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Men flytta då:brinnerup

Istället för att gnälla som en barnunge så vad föreslår du:va Du kanske har en fet plånbok så du kan köpa upp allt och bedriva ditt förbättringsarbete..:rolleyes: Eller bygga en bana med F1 status, money talks..:tummenupp
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jo flytta kan ju´vara en lösning, en annan lösning kan ju kanske vara att göra så motorsporten i sverige överlag kanske är lite mer publik friande och roligare för dom som vill titta på den.

inte konstigt att folk gnäller på motorsporten i sverige när man ej har en chans att komma åt att se vad det är, och ska det fortsätta vara på det sättet så får nog ni som kör stå ut med tuffare och tuffare krav på buller (avsaknad av) och att motorbanor ska läggas ner eller flyttas för dom stör allmänheten och befolkningen......jag tror att om man kunde visa den stora massan att det är kul med motorsport så skulle det accepteras mer och motorsporten skulle vara mer välkommen i sverige...

som det är just nu och eftersom jag ej har något flashigt företag som bjuder på vip biljetter att om jag vill se någon motorsport så finns det typ bara ett alternativ----TV--- och motorsport ska enligt mig upplevas på plats... detta och problemet med att ej kunna se något eftersom vip biljeter ej finns att tillgå så kan ju motorsporten i sverige lika gärna helt och hållet dö ut enligt mig, om det enda sättet för mig att se motorsport är på tv så kan dom ju lika gärna köra i sydafrika.....
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Den som gillar roadracing kan med fördel välja tävlingarna i SM och SO. Då kan ni sitta vart ni vill och gå runt i depån.

:tummenupp



sm---svenska mästerskapen???? so---????????



låter tufft....när är nästa race på knutstorp, anderstorp, mantorp eller annan bana i den södra delen av sverige???
 
Last edited:

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
motorsport är väl inget för svennar,lika bra att vi håller på med handboll,fotboll och hockey...tror jag.I värsta fall får vi gå ut hela mc-folket utanför riksdan o knyta näven i fickan samtidigt,då jävlar!!!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nog för att Pro SBK är kungaklassen, men vill jag se RR så åker då jag på ett SO/SM istället och får se hela dagar med frisk roadracing, inte någon pausklass mellan all stödhjulsracing.

Vips var problemet borta med överfyllda vip-läktare. :)

Vi har ruskigt fina banor i Sverige, med massor av körning, personligen tittar jag inte ens på F1, så det kan jag lika gärna vara utan, lika intressant som golf för mig, men MotoGP och WSBK däremot, det vore något att få hit. :D
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Men flytta då:brinnerup

Istället för att gnälla som en barnunge så vad föreslår du:va Du kanske har en fet plånbok så du kan köpa upp allt och bedriva ditt förbättringsarbete..:rolleyes: Eller bygga en bana med F1 status, money talks..:tummenupp

En underbar svensk mentalitet. -"Vem är du då? Gör det bättre själv!"

Man får faktiskt ha en åsikt trots att man inte kan göra det bättre själv eller har miljoner att spendera.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En underbar svensk mentalitet. -"Vem är du då? Gör det bättre själv!"

Man får faktiskt ha en åsikt trots att man inte kan göra det bättre själv eller har miljoner att spendera.

Klart man får och kan åsikter, men som nygeggad och börjar med att kräkas ur hur dåligt allt bedrivs på Gelleråsen då han för första gången var där på ett event tyder bara där på hur dåligt insatt och hur fel han har enligt min mening.

Jag har själv varit på flera event och tittat och tycker det är en fantastisk sak de roddar igenom.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
@Stockholm: Haha, så här ser nog verkligheten ut IRL i motorsportens förlovade U-land Svedala :tummenupp Tur att du inte gav dig ut på Swedish Rally mitt i smällkalla vintern o eländes elände extra allt = :död
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu var det ovanligt mycket folk i STCC i helgen. Känns som på de "gamla goda dagarna". Var otroligt långa köer till cafeterian, toaletterna mm. Förr när det kom så mycket folk hyrde man även in många fler toaletter. Tror det kom som en chock för alla att det blev så mycket publik.

Ska man kika på race i Karlskoga så är det ändå bäst med den stora kullen. Därifrån ser man banan som bäst som publik. Dessutom är det gratis.

Saknar tiden då man åkte på race och bara kunde kika. Innan jag startade Highsider.se åkte jag på 1-2 race per år. Då blev det oftast Falkenberg och Karlskoga eller Karlskoga och finalen på Mantorp.

Karlskoga är ju en av få banor som man har en god överblick. Bara att ta med sig picnicfilt mm.

Av PRO SBK är det Knutstorp kvar (andra helgen i sept) och finalen Mantorp (vid löning i sept).

Knutstorp får man inte missa, känner på mig att Backlund kommer att få det ännu tuffare med motstånd av Bergman, Mårtensson, Johansson, Ockelfelt och Papunen=)

I scandinavaian Open finalen i Karlskoga 3-4 sept. Mycket roadracing för pengarna!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bara för att retas, så påpekar jag åter igen att det mesta gnället om evenemang och banor utmynnar i att det inte finns någon formelettbana på gärdet med gratis körning och statligt bränslebidrag.
Med tanke på hur många personer som bor i Sverige och hur lång motorcykelsäsongen är, så har vi fantastiskt många och fina RRbanor.
Arrangemangen brukar (även på amatörnivå) hålla yppersta klass i internationellt perspektiv.
Då har jag ändå inte räknat med crossbanor, motardbanor, enduroslingor, speedwaybanor, folkracebanor och rallysträckor.

Men visst skulle det vara trevligt om vi fick en riktigt bra högfartsbana för internationella tävlingar.
Kanske kan det bli ordning på skandinaviska räservägen (Anderstorp) nu när kommunledningen börjat visa stöd?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Bara för att retas, så påpekar jag åter igen att det mesta gnället om evenemang och banor utmynnar i att det inte finns någon formelettbana på gärdet med gratis körning och statligt bränslebidrag.
Med tanke på hur många personer som bor i Sverige och hur lång motorcykelsäsongen är, så har vi fantastiskt många och fina RRbanor.
Arrangemangen brukar (även på amatörnivå) hålla yppersta klass i internationellt perspektiv.
Då har jag ändå inte räknat med crossbanor, motardbanor, enduroslingor, speedwaybanor, folkracebanor och rallysträckor.

Men visst skulle det vara trevligt om vi fick en riktigt bra högfartsbana för internationella tävlingar.
Kanske kan det bli ordning på skandinaviska räservägen (Anderstorp) nu när kommunledningen börjat visa stöd?



håller med dig, det finns många och (ganska) bra banor i sverige. hur det är med andra vet jag ej, men min åsikt är att det är nästan omöjligt för en vanlig person att komma åt och se på ett bra sätt eller få en bra plats då allt är bokat och enbart till för företagens VIP.... alltså banorna är helt ok enligt min lilla kunskap, men runt omkring för dom stackarna som ska titta på när det körs på banan är det värre...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En underbar svensk mentalitet. -"Vem är du då? Gör det bättre själv!"

Man får faktiskt ha en åsikt trots att man inte kan göra det bättre själv eller har miljoner att spendera.

Om det är svenskt att säga sådant eller inte lämnar jag därhän, men trots allt är det ju så att kritik blir verkligt meningsfull först när man har förslag på hur man göra förändringar till det bättre. Dels måste kritikern då tänka igenom ordentligt vad han kritiserar, och kan precisera sig (och kanske dessutom hinner tänka igenom om det är realistiskt att förbättra den upplevda bristen), och dels så blir mycket lättare att för arrangören att förbättra sig. Blir nog också lättare att ta till sig kritik.

Dvs, klart man ska kritisera om det är motiverat, men då får man också förklara varför, annars har man ju egentligen inte gjort något annat än att uttrycka allmänt gnäll.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top