Nåt måste göras åt straffen

korvgubbe skrev:
Faktiskt, en gång tappade jag en krona i en pöl, föll til båten Direkct!1

Edit: däremot så verkar det ju vara ett faktum att vi får mindre och mindre kronor i börsen, kanske det han menar?

honkiie skrev:
däremot så verkar det ju vara ett faktum att vi får mindre och mindre kronor i börsen, kanske det han menar?

Då låter det ju ännu mer märkligt att riksbanken överväger att HÖJA styrräntan?!
:va

korvgubbe skrev:
Då låter det ju ännu mer märkligt att riksbanken överväger att HÖJA styrräntan?!
Ja jag vet ingenting om ekonomi, jag vet bara att bensinen blir dyrare och dyrare och de sätter upp vägtullar överallt.

korvgubbe skrev:

kronans värde beror naturligvis på när mätperioden börjar, jag menar att tittar man ett gäng decennier bakåt i tiden till nu så har kronans värde minskat och det märks speciellt tydligt när föredetta billiga resländer som italien/spanien osv inte alls upplevs som billiga längre och det är ju följden av ett minskat värde på vår egen valuta...

MiZou skrev:
kronans värde beror naturligvis på när mätperioden börjar, jag menar att tittar man ett gäng decennier bakåt i tiden till nu så har kronans värde minskat och det märks speciellt tydligt när föredetta billiga resländer som italien/spanien osv inte alls upplevs som billiga längre och det är ju följden av ett minskat värde på vår egen valuta...
Eller att om cirka tio år så kommer det vara dyrt att handla i estland.

Nu är det verkligen dags att emigrera! :huvet
F-n vilka problem vi har i Sverige! Det är t.o.m. dyrt att resa! Å priset på DVD har gått upp å det är vinter och ALLT är skit här!
Tur att jag har min gratis utbildning som gör att jag kan sitta i min stora lägenhet och titta på min nya bil och min hoj (båda givetvis alldeles för dyra!) under tiden som jag lagar min mat, som finns i alla butiker, och dricker vattnet direkt ut en kran utan risk att bli sjuk, innan jag drar ut på stan och demonstrerar, kallar alla politiker dummai huvudet och röstar utan att bli nedslagen, kastad i fängelse eller torterad...
Blir jag sjuk så får jag sjukvård och ersättning för att vara hemma och jag blir inte uppsagd från jobbet, där jag dessutom har sex veckors betald semester från.
Allt är verkligen elände!
Så eftersom jag nu är så dj-a bra, kompetent och attraktiv och en tillgång för alla världens länder så är det ju bara att packa ihop, sluta klaga och flytta till det landet som inte har något man kan klaga på, nämligen...

Framför allt så blir ju kronorna färre i börsen ju längre in på månaden man kommer...typ

MiZou skrev:
t när föredetta billiga resländer som italien/spanien osv inte alls upplevs som billiga längre och det är ju följden av ett minskat värde på vår egen valuta...

Ett par decenier tillbaka?..

Det kan ju dessutom vara så att dessa länder fått betydligt starkare ekonomi varför deras valutor stärkts i förhållande till omvärlden..(utan att vi för den skull tappat mot samma omvärld)

Ett annat exempel är ju t.ex. länder som Thailand som redan blivit många gånger dyrare jämnfört med för säg tio år sedan...

Annars tycker jag den här grafen visar att kronan gått rätt hyffsat senaste åren.. den här visar hur dollarn tappat på kronan de senaste 5 åren..

Bifogat

• dollar.gif
    dollar.gif
    3.7 KB · Visningar: 45
Jag har inget emot att betala den skatten som politikerna sätter, OM det ger något, men idagens samhälle så drar dom ju in på allting. Skolor, äldrevårdsomsorg, vägar sjukhus mm. Allt som skatten är till för att finansiera. Samtidigt höjer man flera skatter och hittar på nya, som till exempel vägtullarna. Varför ska man betala för något som man redan har skattat (betalat) för?

Jag är grovt missnöjd med Socialdemokraterna vid makten, men är samtidigt inte blå heller. Jag är inte partibunden helt enkelt, men jag hoppas verkligen att det blir en höger-vinst i höst, för sossarna har jag inget för längre.

Angående straff, trådskaparen har helt rätt. I dagens samhälle så får du hårdast straff om du begår ett ekonomisk brott, hårdast om du begår ekonomisk brottslighet emot pappa Staten. Det säger ju vilka bred-bresande horor våra lagsättare är, medans politikerna är värsta sortens pimp's.

Pengar, det är det tydligen det som spelar någon roll här i livet. Visst är männsikan är fantastiskt :banana :död

CJ900RR skrev:
... men idagens samhälle så drar dom ju in på allting.

...väldigt många av indragningarna beror ju på att man byggt upp kapacitet under glada år... När det är högkonjunkturer så jobbar många och företagen ger vinster som beskattas... en väldig massa folk och en väldig massa företag betalar helt enkelt en väldig massa skatt..

Då är det klart att det utnyttjas till att utveckla välförd och skolor och omsorg och allt vad det kan heta..

När det sedan kommer lågkonjunkturer och många går arbetslösa/sjukskriva så blir det ju plötsligt hål i kassan även om JUST DU får betala lika många procent i skatt.... Statens kassakista sinar ju ändå eftersom förre personer och företag betalar in skatt...

Så att sitta och säga att vi får mindre för mer är ju inte helt rättvisande..

En miljon personer som betalar 30% i skatt ger mer pengar till staten än om 700000 betalar 35%..

honkiie skrev:
har du stor fin lägenhet, ny bil och hoj och sex veckors betald semester så tycker jag du ska sluta klaga.
Förlåt! Jag tillhör den ironiska generationen och tycker bara det är patetiskt att alla klagar så när vi bor i ett land som kontinuerligt kommer i topp i internationelal undersökningar om livskvalité, även om vi alltid torskar mot Norge.
Alla, speciellt de yngre, verkar veta att allt var bättre förr, och det kanske det var, men då fanns ju också ett ord som hette "solidaritet". Alla tänkte inte hela tiden på sin plånbok eller vilken som var nästa kapitalvara som skulle köpas. Läs själv på SH: Jag vill gärna betala skatt men inte till sådant som jag inte utnyttjar eller hur ska jag slippa betala min försäkring o.s.v. o.s.v.
Världen är tuffare nu, folk bryr sig mindre och engagerar sig mindre, förutom då att klaga, samtidigt som vi internationellt har fått mer konkurrens från billiga länder. Vilket inte är konstigt eftersom vi VILL köpa billiga produkter. Hellre vattnig kyckling för 49:- än bättre kvalité för 129:-. Pengar ÄR lycka! (Ironi igen!) :fatta!
Samma med att alla klagar på sjukvården men jag vet många som har haft god nytta av den när de t.ex. klotat med hojen. Fast det skriver man inte om i Aftonbladet, vilket ju verkar vara allas källa till hur verkligheten är, trots att alla klagar på den. (Se själv hur många trådar på SH som länkar till AB! :fakta )

Så visst: Saker och ting kunde vara bättre, men det kan dem alltid och alla länder har problem på ett eller annat sätt. Det finns inget Nirvana på jorden!

Sedan tycker jag att folk kan tänka på att 800 miljoner människor inte har tillgång till rinnande vatten, 2 miljarder kan inte läsa eller skriva, 500 miljoner lever i svält eller en krigszon, 3 miljarder lever med risken att bli torterad och utan religions- eller yttrande frihet och bara 8% av jordens befolkning äger sparat kapital. :fakta

Jag har svårt att se att jag har rätten att klaga och trodde att det var tydligt med mitt inlägg.

Jag har förretsten bott i två andra länder förutom Sverige och kommit fram till att vi har det bra här... Men för dem som inte trivs finns ju alternativen: Engagera dig för förändring, ex. via politik, eller flytta om det är så viktigt! :fatta!

bonny skrev:
Förlåt! Jag tillhör den ironiska generationen och tycker bara det är patetiskt att alla klagar så när vi bor i ett land som kontinuerligt kommer i topp i internationelal undersökningar om livskvalité, även om vi alltid torskar mot Norge.
Jag var också ironisk och ville påpeka att jag tycker det är patetiskt att folk alltid måste klaga på dom som klagar, däremot klagar jag också nu så jag kanske är ännu mer patetisk men jag tycker det är grymt störande att så fort nån klagar eller har nått problem så kommer alltid någon och säger: Dagens i-landsproblem! :fatta!

honkiie skrev:
....nått problem så kommer alltid någon och säger: Dagens i-landsproblem! :fatta!

Ja, det är ju mycket lättare att ta folk på allvar när de kör på de klassiska kommentarerna:
- Var fan är landet påväg?!
- Sverige är fanimej påväg utför!

:rolleyes:

bonny har rätt, allt är bra, vi har inget kvar att förbättra. Straffskalorna är perfekta och man ska vara glad som inte bor i en lerhydda i afrika för det har ni väl sett på tv hur eländigt det verkar?

fy fan

Markus skrev:
bonny har rätt..
fy fan

Nej, bonny har fel!
Allt är åt helvete och sverige är på väg utför... Skolbarnen är snart analfabeter och våra pensionärer svälts ihjäl. Kronan sjunker som en gråsten och brottslingar släpps ut innan de låsts in. En hederlig arbetare som jag blir rånad så snart jag lämnar huset, antingen av nån hederstaliban med kniv eller av staten som stjäl 98% av min inkomst i skatt. Polisen jagar enbart fortkörare och politikerna (ALLA POLITIKER) tänker enbart på sig själva och försöker sko sig. Media, särskillt då (S)(V)T är toppstyrt av partiet och håller långsamt på indoktrinera oss alla till goda kommunister med sin propaganda. Moralisk degenerering är ett faktum i samband som alla vänder kyrkan ryggen för att istället vända sig mot mecka....

:rolleyes:

Nä, bonny har rätt. All politik i sverige är folkligt förankrad, vi har en effektiv statsapparat och vi får mycket ROI per skattekrona. Vi behöver inget annat än socialdemokrati. Skatterna sjunker och välfärden ökar. Vi har det bättre nu än på både 70, 80 och 90 talet. Kriminaliteten minskar (bilinbrotten).

Allt är bra, somna om, våga inte klaga.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...