Nån som vet den exakta definitionen på körkortstillstånd?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Nån som vet den exakta definitionen på körkortstillstånd? Vad är det? Hur länge har man det? Vad händer om man inte har det? :confused:

Rymding skrev:
Nån som vet den exakta definitionen på körkortstillstånd? Vad är det? Hur länge har man det? Vad händer om man inte har det? :confused:
En lapp man får efter att man skickat en ansökan till vv, som bekräftar att man får övningsköra. Man har den tills man tagit sitt kk :tummenupp

Hur länge? 4år var det va? Har man inte skaffat kk innom dessa så måste man skaffa ett nytt lämp.

Vad händer utan? Olovlig körning, samma straff som att köra utan kk.

Körkortstillstånd är ett tillstånd för att få avlägga förarprov för körkort. Det är även ett krav för att att få övningsköra, såväl i trafikskola som privat.

Tillståndet gäller i 4 år från utfärdandedatumet, men kan dras in vid vissa brott eller omständigheter som anges i körkortslagen.

Läs mer på Vägverkets körkortssidor

Körkortstillstånd

Körkortstillstånd måste man ha för att få övningsköra privat, på körskola behövs inget för då är de ansvariga.
Det gäller i 5 år.
Om du inte har det och kör privat så blir det olovlig körning, med ev. uppskjutning av körkortstagande i 2 år.
Gå in på www.vv.se och läs själv.
Lycka till! :tummenupp

Anledningen att jag frågar är att jag har fått ett hot av Länsstyrelsen om att de kan komma att dra in mitt körkortstillstånd. Jag har dock förra året tagit de behörigheter som jag anökt om körkortstillstånd för. A + E, B hade jag sedan 87. Det jag funderar på är om en indragning av körkortstillståndet skulle kunna påverka mitt körkort och de behörigheter jag har? Varför skulle de annanrs hålla på och hota, de lär ju inse att jag inte har nån nytta av ett körkortstillstånd!!?? :confused:

Rymding skrev:
Anledningen att jag frågar är att jag har fått ett hot av Länsstyrelsen om att de kan komma att dra in mitt körkortstillstånd. Jag har dock förra året tagit de behörigheter som jag anökt om körkortstillstånd för. A + E, B hade jag sedan 87. Det jag funderar på är om en indragning av körkortstillståndet skulle kunna påverka mitt körkort och de behörigheter jag har? Varför skulle de annanrs hålla på och hota, de lär ju inse att jag inte har nån nytta av ett körkortstillstånd!!?? :confused:
Det var sannerligen konstigt :). Jag trodde att körkortstillståndet upphörde den dag man blev godkänd för de behörigheter som man hade på sitt körkortstillstånd.. Ring till Länsstyrelsen och fråga vad dom menar.

sgtpepper skrev:
Det var sannerligen konstigt :). Jag trodde att körkortstillståndet upphörde den dag man blev godkänd för de behörigheter som man hade på sitt körkortstillstånd.. Ring till Länsstyrelsen och fråga vad dom menar.

Tittade på länken du tipsade om. Det verkar inte som att jag har nån användning av körkortstillståndet längre. Ytterligare nån skitsak som Länstyrelsen slösar bort pengar och tid för mig alltså. :mad: Det vetitusan om de inte t.o.m. är mera inkompetenta och otrevliga än CSN. :mad: Normalt hatar jag när folk inte gör det dom ska, men än värre är det när folk gör det dom inte ska. :mad:

Mailade just körskolan med samma fråga får se om de kan ge nåt tips. De har hittils varit både snälla och duktiga. Ska ringa Länsstyrelsen i morgon. De har teletid 9 till 12. :(

Har just pratat med dom.

"Är det ordet körkortstilllsttånd du hakar upp dig på?" (Surt)

Nja, det är ju det ni har skrivit. Hur ska jag kunna veta vad ni menar?

"Ja men nu är det så att vi menar körkort. Det står fel. Du ska inte haka upp dig på att det står körkortstillstånd" (Surare)

Jaha,,,? Jasså då vet jag,,,. :5sure

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Trött! :mad: :kulspruta :6surkart :finger

Körkortstillstånd måste ju vara det tillstånd man befinner sig i när man har körkort. Dom kanske vill förpassa dig till nåt annat tillstånd.
/u

Körkortstillstånd är lika med att man är lämplig att inneha ett körkort. Förr i tiden hette det lämplighetsintyg, Det såkallade Lämpet !!

Har man ett körkort så räcker det för att övningsköra, om man tex tänkt sig att ta andra behörigheter.

ambulans skrev:
Körkortstillstånd är lika med att man är lämplig att inneha ett körkort. Förr i tiden hette det lämplighetsintyg, Det såkallade Lämpet !!

Har man ett körkort så räcker det för att övningsköra, om man tex tänkt sig att ta andra behörigheter.

NEJ!!
Jag var tvungen att skaffa nytt tillstånd när jag skulle ta tyngre behörighet trots att jag hade "B" sedan ett par år. När jag senare ville ta "A" så gällde inte mitt tillstånd för tunga behörigheter utan jag fick ansöka om ett nytt för "A".

mrdennisw skrev:
NEJ!!
Jag var tvungen att skaffa nytt tillstånd när jag skulle ta tyngre behörighet trots att jag hade "B" sedan ett par år. När jag senare ville ta "A" så gällde inte mitt tillstånd för tunga behörigheter utan jag fick ansöka om ett nytt för "A".

nu pratade jag om övningsköra... inte uppköra.

ambulans skrev:
nu pratade jag om övningsköra... inte uppköra.
Från Vägverkets sidor:
För att få övningsköra, såväl i trafikskola som privat, måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Detta gäller oavsett vilken behörighet du ska övningsköra för.

Såg att de skrivit att det gällde körkortstillstånd för behörighet B. Det tog jag 1987 så det här kan inte gälla mig. :rolleyes:

Jag skrev ett brev tebax att jag tog mitt B 87 och att jag inte har nåt körkortstillstånd och att de måste blandad ihop mig med nån annan. :fakta

mrdennisw skrev:
Ja, är inte det samma sak? Har du inte tillstånd att köra upp så får du inte övningsköra. Så har jag fattat det. :confused:

ja då är de nya regler nu, för inte såå länge sen så va ett körkortstillstånd lika med lämplighetsintyg.
så...om man hade körkort, så anses man som lämplig för att övningsköra... och ta flera behörigheter.
men då har dom ändrat de...

ulf_lundin skrev:
Körkortstillstånd måste ju vara det tillstånd man befinner sig i när man har körkort. Dom kanske vill förpassa dig till nåt annat tillstånd.
/u

:D

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti