Nån som varit i Chennai?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag åker på jobbresa till Chennai i november, och tänkte ta lite semester i kombination med det, nån som varit där och har några tips?

Ja, jag har varit där, bästa tipset är att lämna stället så fort som möjligt....

Annars ligger det lite tempel utmed kusten och även någon turistfälla i form av en fransk före detta koloni i närheten.
(Fråga mig inte vad de heter, omöjligt att komma ihåg namn på tamil.
Krävs dock bil för att ta sig till båda ställena.

Annars kan man promenera omkring i staden, det är ett skådespel i sig, kan vara bra att ha med sig någon lokal förmåga dock eftersom få pratar något begripligt språk.

Trehjulig taxi (auto) är billigaste sättet att ta sig runt, men gör upp om priset i förväg.

Taxi är säkrare, speciellt om firman du jobbar för har ett avtal.

(Med säkert menar jag risken för att bli rånad/lurad, trafiksäkerhet kan du glömma)

I övrigt så är det varmt, dammigt och tvåtaktsrök som skulle få även den mest härdade tvåtaktstaliban på forumet att bli mer än nöjd....

Var bara där en vecka och jobbade mest så det är ju möjligt att det finns mycket att se, men jag var sjukt glad när jag åkte därifrån.

Edit: Det ligger en del lyxiga resorts utmed kusten om man bara vill slappa och bli omhändertagen.

Last edited:
Varför blir jag inte förvånad? Till råga på allt verkar det vara regnperiod i november. :gnissla

Varför blir jag inte förvånad? Till råga på allt verkar det vara regnperiod i november. :gnissla

Det är då man är glad att trottoarerna är en halvmeter över vägen....
Se bara upp så du inte snubblar på någon som bor där.
Eller i mörkret trampar fel och faller ner i avloppet under trottoaren, verkar vara en nationalsport att plocka bort lite random betongblock så att meterdjupa hål uppstår:rolleyes:

Jag har jobbat i Indien ett år och det råd jag kan ge är att du åker hem så fort som möjligt. Jag hoppas att jag aldrig behöver korsa det landets gränser igen. Men det finns ju många som älskar det av nån anledning, du kanske blir en av dem.

Själv anade jag hur det skulle bli sekunden jag klev in på ambasaden i Stockholm och såg klientelet som ville ha visum. Honken rygga, rastaflätor och saronger på hela högen, och så jag. :tungan

Jag och tjejen backpackade i Indien för 10 år sedan med honkenrygga, saronger och rastaflä... nej fan, jag var ju nästan flintis redan då.

Vi var runt i 3 månader och ställena som man efteråt önskade att man undvikit var Calcutta och, you guessed it, Chennai!

Sköna stränder fanns några men annars fanns inte mycket att se.

Värst var att även om man som blek och fet nordbo var van att få betala extra så var det extra tydligt i Chennai där precis varenda jäkel förväntade sig dricks, baksheesh, bara för att man gick bredvid dom på gatan (tydligen ansåg de att de visade vägen?). Rickshawförarna hade de mest riggade taxameterna på denna planeten och fasta priser som man avtalat om innan var från förarens sida alltid förhandlingsbara uppåt när man kom fram. Åkte en taxi som krockade och där skällde taxiföraren satan för att vi inte ville betala skadorna. (Han var dessutom full märkte vi :D )

Vi pallade inte många dagar där utan drog vidare och då var det ändå på slutet av vår resa vi var där, när man lärt sig hur allt funkar. Jag skulle banne mig inte orka med Indien igen.

Have fun :D :banana

. Rickshawförarna hade de mest riggade taxameterna på denna planeten och fasta priser som man avtalat om innan var från förarens sida alltid förhandlingsbara uppåt när man kom fram. Åkte en taxi som krockade och där skällde taxiföraren satan för att vi inte ville betala skadorna. (Han var dessutom full märkte vi

Numer finns det inte en enda auto med fungerande taxameter i Chennai, finns bara ett sätt att behandla taxiförare och försäljare där och det är att vara fruktansvärt överlägsen och otrevlig, de krymper ihop som hunsade hundar då, men visar du minsta svaghet hugger de direkt..

Ett till tips till BusAnna, se till att låsa in eller ta med dig sakerna från skrivbordet, städarna stjäl allt som är löst, glasögon, vattenflaskor, pennor, precis allt försvinner.

Att köra packad kostar 100 pengar, d.v.s 6kr...... För att inte snuten ska märka att du är packad köper du en sweet pan i närmaste kiosk och tuggar i dig(man måste vara rätt packad som svensk för att våga sätta i sig en, men de är rätt uppfriskande faktisk, fundera bara inte över de hygieniska förhållandena i det lilla skjulet... eller när han som viker ihop den tvättade händerna senast...)

Last edited:
Mina fördomar om Indien verkar besannas helt i den här tråden. Jag har jobbrest en hel del till Kina och upplevt hur det är där. Min uppfattning om Indien var att det var sämre på alla sätt och vis även om det mesta är skit i Kina.
Jag är helt enkelt en sådan som trivs förbaskat bra hemma i Sverige där saker och ting är dyrt, men man får vad man betalar för och allt fungerar som man förväntar sig.

BusAnna: Käka bara välkokt mat. Skippa allt vad sallad heter. Borsta inte ens tänderna i kranvatten och försök att låta bli att peta dig själv i munnen med händerna så kanske du slipper magsjukor modell värre.

Flyg över till Goa eller Kerala och semestra där istället. Nalle K är nog nere då så du har en annan gamling att umgås med.

Det där att man blir garanterat sjuk är lite halvsant. Jag har varit där 10 gånger och blivit sjuk en gång. En vattenmelon sänkte mig.

Last edited:
Mina fördomar om Indien verkar besannas helt i den här tråden. Jag har jobbrest en hel del till Kina och upplevt hur det är där. Min uppfattning om Indien var att det var sämre på alla sätt och vis även om det mesta är skit i Kina.
Jag är helt enkelt en sådan som trivs förbaskat bra hemma i Sverige där saker och ting är dyrt, men man får vad man betalar för och allt fungerar som man förväntar sig.

BusAnna: Käka bara välkokt mat. Skippa allt vad sallad heter. Borsta inte ens tänderna i kranvatten och försök att låta bli att peta dig själv i munnen med händerna så kanske du slipper magsjukor modell värre.

Frågan är inte om man blir kräksjuk i Indien utan när... Kokt mat eller ej... Men jaa - undvik rå kyckling då'rå.. Själv gick jag ner 12 kilo på de tre månader jag hängde med hinduerna men det är klart - vissa har ju den masochistiska läggningen att de tycker sånt är bra? Och som flera redan sagt - fly för h____e stan så fort du kan. Indiska städer är 'intressanta' på den helt galna delen av skalan.

OaO

KK

äääh vad alla klagar på indien då....? Inget som har något bra att säga? kanske varit på fel ställe i Indien?

Jag har varit i GOA sammanlagt 7st resor nu och jag gillar det, men kanske folket och klimatet är bättre i GOA? Trevliga människor, bra mat och skitbilligt. Sedan så är kontrasterna stora vissa har skitstora hus med betjänter medans närmaste granne är ett risigt plåtskul.

nej jag har inge rasta flätor, men istället undviker jag ju även flumstränderna så som vagator beach osv...

Har aldrig varit kräksjuk i Indien, dock så bli ju inte magen bra av all curry och chili :D
Är man bara noga med hygienen efter att ha hanterat pengar och annat smittorisk område så går det bra.... Handsanitizer som dödar 99,9% av bakterierna iz the shit!

Last edited:
äääh vad alla klagar på indien då....? Inget som har något bra att säga? kanske varit på fel ställe i Indien?

Jag har varit i GOA sammanlagt 7st resor nu och jag gillar det, men kanske folket och klimatet är bättre i GOA? Trevliga människor, bra mat och skitbilligt. Sedan så är kontrasterna stora vissa har skitstora hus med betjänter medans närmaste granne är ett risigt plåtskul.

nej jag har inge rasta flätor, men istället undviker jag ju även flumstränderna så som vagator beach osv...

Har aldrig varit kräksjuk i Indien, dock så bli ju inte magen bra av all curry och chili :D
Är man bara noga med hygienen efter att ha hanterat pengar och annat smittorisk område så går det bra.... Handsanitizer som dödar 99,9% av bakterierna iz the shit!

Påminner mig om historien om Kalle som inte kunde bestämma sig för vart han ville efter döden så han ringer upp både Gud och Fan för att göra studiebesök på båda platserna. Han börjar med himlen och gör en rundtur, harpor, änglar, rent och snyggt och allmänt behagligt men lite långtråkigt. Sedan åker han till helvetet, världens party, brudar och hålligång, fri tillgång till motorcyklar och en evighetslång slingerbult utan möten.
Toppen tycker Kalle, helvetet får det bli!
Kalle dör och kommer till helvetet, han möts av Satan som ger honom en skyffel och säger åt honom att börja skyffla kol.
Men, stammar Kalle, var är partyt, slingerbulten och brudarna som fanns här sist?

-Sist var du här som turist, nu är du bofast säger Satan.

Sensmoral, bedöm inte ett land efter att ha besökt en turistort.

Åk till Visakhapatnam, Kakinada, Kochi, Chennai eller nåt liknande istället för en semesterort som är relativt civilicerat, sen kan du berätta hur underbart det är. Jag har bara dåliga erfarenheter från det landet, då jag hade arbetsvisum var jag ännu mer lukrativ att försöka blåsa. Jag var en gående bankomat till alla från mannen på gatan till immigrationofficerare och tullare. Alla ska ha en "present" Gärna i form av dollarsedlar eller vad nu man ha i väskan.

Kort o gott: Fy fan för Indien.

Last edited:
men varför sluta vara turist då?? åker ni medvetet till skitställen eller? då får ni ju skylla er själva :D

Jag har varit i egypten, kina, japan, spanien, frankrike, tyskland,turkiet, italien, thailand,
Det enda stället som jag personligen gillar är just indien och goa... Resterande Indien har jag inte varit i uton New Delhi och dit åker jag inte igen...

Varför skulle jag åka till chennai om 90% av alla som varit där tycker det är skit? förstår inte resonemanget....:brinnerup
Visst resten av indien kan vara skit, men prova ett område som man blir rekommenderad att åka till då??

Last edited:
Fast nu handlade ju tråden om just Chennai eftersom TS ska dit i jobbet.

Det är ganska många som skulle må bra av att ta sig bortom WT Beach i Bulgarien.

Jag reser jorden runt och jobbar och har varit i Indien ett 10-tal ggr.
Personligen tycker jag det är kanon att vara i Indien. Man behöver inte göra så mkt utan har man aldrig varit i Indien är det en upplevelse att bara promenera runt där man bor eller ta en taxi som visar runt lite och då kan det vara bra att boka en chaufför via hotellet med ett överrenskommet pris i förväg. Annars kan det bli ganska livliga diskutioner om pris då rundturen är klar.

Har blivit klart bättre på senare angående hygien och magsjuka men våtservetter är att rekommendera samt att gå med händerna i fickorna för att undvika att alla tiggare tar tag i dina händer.
100% flaskvatten o undvik buffeér där maten stått framme ett tag. Ingen sallad, inga kalla såser och ingen is i drickat.

Varför inte helt enkelt Googla lite för att se vad som finns att göra runt Chennai?

Skall man ha semester 1 vecka eller så finns det klart bättre ställen att vara på än Chennai men som sagt det är ett äventyr att bara vara där.

Jag har bara dåliga erfarenheter från det landet, då jag hade arbetsvisum var jag ännu mer lukrativ att försöka blåsa. Jag var en gående bankomat till alla från mannen på gatan till immigrationofficerare och tullare.
Immigrationsofficeraren vet ju självklart att du har ett business visa men hur visste alla andra det?
Har aldrig upplevt att ngn på flygplatsen försökt luras eller blåsa på pengar förutom väskbärarna som jag alltid undviker.

Last edited:
Immigrationsofficeraren vet ju självklart att du har ett business visa men hur visste alla andra det?
Har aldrig upplevt att ngn på flygplatsen försökt luras eller blåsa på pengar förutom väskbärarna som jag alltid undviker.

Jag jobbar inom oljeindustrin och då måste man in på baserna, där sitter det tullare och annan security, så de har koll. Samma inne i städerna när man ska till hotellet så blev vi blir körda i grupp. Är det en grupp på 8-10 man som kommer i bilar med oljebolagets logga på så förstår de direkt vem man är och försöker passa på att lura en.

Edit: Det gäller naturligvis personalen på hotellet också, allt från städaren till chefen. Tyvärr måste man gorma, skrika och hota för att de ska förstå. Ett enkelt nej fungerar inte.

Last edited:
Spendera 6h i transithallen på Chennai airport med värsta bakfyllan/ ångesten ja haft i hela mitt liv. Visa, Mastercard eller Sri Lankesiska Rupiees kom man ingenstans med väl inne på flygplatsen (orutinerat oplanerat visst). Men det fanns ett hål i väggen med dricksvatten, andra resenärer mata mig med smärtstillande. Jag hade en ~7 + 11 timmars flygning framför mig efter det.

Prima liv!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...