nån som läst "The HitchHiker’s Guide to the Galaxy"

sgtpepper skrev:
Då har du missat två oerhört roliga och välskrivna böcker. Grattis!
2? Det är väl 5 egentligen? Fast jag har nog bara sett samlingsversionen som inehåller alla. Annars skulle ju böckerna va tunna som serietidningar.

Johan skrev:
2? Det är väl 5 egentligen? Fast jag har nog bara sett samlingsversionen som inehåller alla. Annars skulle ju böckerna va tunna som serietidningar.
...den andra som vi pratade om var ju populärmusik från vittula. Liftarens guide är väl en serie, men jag har sett den i hyllorna som en enda bok med alla delar i ett.

Om du bara ska läsa en bok i livet så ligger Liftarens guide väldigt högt på listan... Det säger en del om hur läsvärd den är...

F.ö. kan det ju vara värt att tilläggas att Liftarens Guide för tillfället håller på att filmatiseras...

Anders R skrev:
42!

Det är väl vad det hela går ut på eller?

42 är svaret, sedan var de tvungna att försöka ta reda på vad frågan egentligen var...

Jag kan förresten tipsa om "Dirk Gently's Holistic Detective Agency" - om en något underlig och förvirrad detektiv. Uppföljaren "The Long Dark Tea-Time of the Soul" är dock inte lika kul.

En fest är ingen fest utan en Gurgelbrännare i glaset. Men man skall akta sig så att inte bensinkuberna smälter, eller att dricka en där det inte finns personer med kompetens att ta hand om en efteråt.

Hur var känslan efter att ha druckit en... "som att få hjärnan krossad mellan två guldtackor"

Nån som läst "starship titanic" Jag tror att den hette så. Douglas Adams står som författare men jag har läst nån stans att reselprogramskillen! (vad fan heter han?) från Monthy Pyton skulle skriva den, eller en del av den. På villkor att han skrev den naken.

Inte alls samma klass som HGTTG (säger inte så mycket) men klart läsvärd.

TomK skrev:
Jag kan förresten tipsa om "Dirk Gently's Holistic Detective Agency" - om en något underlig och förvirrad detektiv. Uppföljaren "The Long Dark Tea-Time of the Soul" är dock inte lika kul.

Absolut, jag tycker emellertid båda är riktigt bra, dock med något extra plus för Dirks bok.

supernaut skrev:
Nån som läst "starship titanic" Jag tror att den hette så. Douglas Adams står som författare men jag har läst nån stans att reselprogramskillen! (vad fan heter han?) från Monthy Pyton skulle skriva den, eller en del av den. På villkor att han skrev den naken.

Inte alls samma klass som HGTTG (säger inte så mycket) men klart läsvärd.

Det är mycket riktigt Monty Python snubben som skrivit den (Terry någonting, Gilliam tror jag). Douglas hade inte tid att skriva den då de höll på att utveckla datorspelet och bad honom skriva den utifrån spelet. Boken är mycket skön, inte riktig Douglas men skruvad på andra sätt.

Dirk's böcker är också mycket bra (första är helt galen :huvet ). Såg också att det kommit ut en ny! (killen är ju död...) bok som heter Salmon of doubt. Någon som läst. Det ska tydligen vara hans redaktör som sammanställt en massa filer från Douglas dator. Har den hemma men har inte hunnit börja än (svarta tornet tar alla tid...)

Två böcker? Det är en trilogi... i fem delar. Och den bör läsas på engelska. Det är en hel del ordvitsar som i bästa fall gått att översätta runt utan att det blivit obegripligt.

”Late as the late Arthur Dent” <> “Som en akterseglad Arthur Dent”.

Och guldtackorna skall vara insvepta i citronskivor... ;)

ft skrev:
Två böcker? Det är en trilogi... i fem delar. Och den bör läsas på engelska. Det är en hel del ordvitsar som i bästa fall gått att översätta runt utan att det blivit obegripligt.

”Late as the late Arthur Dent” <> “Som en akterseglad Arthur Dent”.

Och guldtackorna skall vara insvepta i citronskivor... ;)

så var det ja! man får inte glömma själva twisten.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back