nån som kan spindlar?

Hinkas skrev:
2496324 Visste ni att man sväljer i genomsnitt 7st spindlar på en livstid? Oftast då medans man sover...
Kanske något att fundera på nästa gång en sådan där stor jäkel kryper i håret så du vaknar...

Va du tvungen att skriva det :4skrika :4skrika
Nu kommer inte jag kunna somna inatt hehe

BLÄ UCH fy vad äkligt

spinglar har 8 ben och det e 8 för mycket..
de e bara såå äkliga hatar dem..
har sånna som e stora som elefanter i min lägenhet..
nä men skämtar inte när jag säger att kroppen är större än en enkrona..
blää

Dom stora är ju söta, och matar man dem regelbundet så avtar deras skygghet också.. Fast rätt jobbigt när de inte flyttar sig ens om man petar på dem.

/Zilog uppvuxen långt ute på landet

Ja vette fan va dom äter men dom som hänger högt uppe i taket kan man ha som konstverk men dom kelgsjuka exemplaren tar man till tvättstugan.
Det är alltid lätt att få tid där när man placerat ut några fräna vaktande exemplar.
Jag har försökt att göda upp en i ett miniakvarium för några år sen men den blev grådaskig efter nån vecka.

Det finns väl två typer av dessa stora - huspindel och jaktspindel - ganska lika - det är husspindeln som lägger nät.
Dom finns ofta i betonghus,stenhus och liknande.
Dom gillar källare och syns ofta i stora mängder varma höstkvällar längs fasaderna - välnärda o feta.

Jag hade hoppats att dom skulle käka upp alla tvestjärtar som följde med presenningen efter sommarens camping men dom verkar inte smaka gott.

Dom bits iaf inte o går att bolla me - i Sverige är det bara kärrspindeln som kan tillfoga ett bett med viss sting.

Klockringaren skrev:
2494638 Jag brukar hitta såna här - den här var inte den största fetingen man hittat heller - dom här är nästan i size att ha som keldjur - ja tror dom håller silverfiskarna i skräck så dom får oftast vara.

Dom är ganska skygga men man vaknar när dom knallar i håret o då blir dom vräkta.

Vanlig husspindel, bla bla domesticus, nånting på latin.
Här är en jag hitta i tvättstugan efter lite övertalning fick han vara med på bild.

Bifogat

• spiderman.jpg
    spiderman.jpg
    129.4 KB · Visningar: 93
Hinkas skrev:
2496324 Visste ni att man sväljer i genomsnitt 7st spindlar på en livstid? Oftast då medans man sover...
Kanske något att fundera på nästa gång en sådan där stor jäkel kryper i håret så du vaknar...

Tur att vi bor i Sverige och inte i Australien då det finns mycket mer på nattamatsmenyn där nere. :zpy

zilog skrev:
2488740 Följdfråga: kan man påverka spindelns storlek genom att regelbundet mata den med diverse kryp man hittar? Jag har försökt med mina korsspindlar, men efter en viss kroppsstorlek blir de bekväma och skiter i att äta..

Jag gör tvärtom: sist jag hittade en STOR spindel i lägenheten fick den sällskapa med min (större) spindel i terrariet... :tungan
(fast den hann stuva i sig två syrsor innan den mötte sitt öde..)

Ååååå fy fan jag hatar spindlar, kliar i hela kroppen Satan! :6surkart

När jag ser spindel (:skrämd ) blir arg och äcklad av spindel (:machinegu :kulspruta :smasha )
Död spide is a good spider

GsxrAbuser skrev:
2498000 Ååååå fy fan jag hatar spindlar, kliar i hela kroppen Satan! :6surkart

När jag ser spindel (:skrämd ) blir arg och äcklad av spindel

Så trevligt här har du en till då.:tungan

Denna ville bada badkar med mig, lite tacksammare att fota när de inte gnager på ens pekfinger.

Bifogat

• spider-01-copy.jpg
    spider-01-copy.jpg
    135.5 KB · Visningar: 105
O va fasen är detta för spindel? :va
Satt i badrummet förut, lika stor som min tumme. Jag är inte rädd för spindlar men jag sprang för säkerhetsskull. :tungan

Last edited:
rocket jag skulle tippa på en "sydney funnel web" lr möjligtvis en "brown recluse", kan även va en hobospindel vem vet.

hur man tar kål på dom (humant) ladda en sprayflaska med grönsåpa varmt vatten o lite oliv lr sesamolja (inte för mycket). skaka. så nu har du ditt alltiallo-anti-alla-insektsmedel. dom flesta saker drunknar av oljan när ytspänningen försvinner, annars fastnar dom ganska fort o kan avlägsnas enkelt, flygande mojänger slutar flyga dIreCkt :tummenupp

Last edited:
Ja har svårt för att mörda dom -nästan- släng ut dom.
Se till att dom frodas me banaflugor

Du vet skulle dom inte finnas skulle du ha löss lite överallt......

Ja lär då inte va den första som klappar en och känner mig stolt

Homo skrev:
2499108 rocket jag skulle tippa på en "sydney funnel web" lr möjligtvis en "brown recluse", kan även va en hobospindel vem vet.

Appropå farliga spindlar, man ska kanske inte vara för kaxig här i blekinge då jag precis läste om att hobospindeln påträffats i skåne, fast bett av den sällan lider till vävnadsdöd.

En brown recluse däremot, urk, tänk er att vänstra skinkan ruttnar bort bara för att ni satt er på en spindel. Man skulle bli tvungen att använda skinkinlägg (nej det är inget smörgåspålägg).:arsele

Rocketqueens spindel är vad jag kan se oxå en husspindel fast hobospindeln är ju lik den och tillhör samma familj.

Vi har inte så mycket spindlar att tala om här uppe. den största jag sett(och fångat och haft som husdjur ett tag) var en stor svart sate som vi fångade ute i vassen vid en sjö(kärrspindel) den var stor som handflatan(minus fingrar) och jag matade den med flugor m.m.
Nu har jag en lite värre som husdjur.

Bifogat

• PICT2948.JPG
    PICT2948.JPG
    71.4 KB · Visningar: 80
PalleP skrev:
2497843 Tur att vi bor i Sverige och inte i Australien då det finns mycket mer på nattamatsmenyn där nere. :zpy

Det fanns en tråd om spindlar här förut.. då var det nån sporthojsbroder som bodde i australien som fotade sin väggklocka där det stack ut 8 ben bakom klockan:eek:

Last edited:
Homo skrev:
2499108 rocket jag skulle tippa på en "sydney funnel web" lr möjligtvis en "brown recluse", kan även va en hobospindel vem vet.

hur man tar kål på dom (humant) ladda en sprayflaska med grönsåpa varmt vatten o lite oliv lr sesamolja (inte för mycket). skaka. så nu har du ditt alltiallo-anti-alla-insektsmedel. dom flesta saker drunknar av oljan när ytspänningen försvinner, annars fastnar dom ganska fort o kan avlägsnas enkelt, flygande mojänger slutar flyga dIreCkt :tummenupp

Men du vad är "sydney funnel web" och "brown recluse"? Finns det så stora svenska spindlar?

Näää döda spindlar vill jag inte göra! Efter att ha gett ifrån sig ett illtjut tog jag mig samman och gick in o hämtade den. Slängde ut den från ballkongen.
Efter detta såg jag en likadan vid t bane spärren här i Bromma. Kanske någon som tappat bort sina spindlar. :rolleyes:

Men du ditt tips kan man ju ha till andra småkryp... :) Om jag nu pallar att ha ihjälm dem.

PalleP skrev:
2499552

En brown recluse däremot, urk, tänk er att vänstra skinkan ruttnar bort bara för att ni satt er på en spindel. Man skulle bli tvungen att använda skinkinlägg (nej det är inget smörgåspålägg).:arsele

Rocketqueens spindel är vad jag kan se oxå en husspindel fast hobospindeln är ju lik den och tillhör samma familj.

Vadå skinkan ruttnar? :skrämd

Det var alltså inte en sån jag hade hemma väl? Jag tror han tänkte anfalla mig i badrummet. :brinnerup

Last edited:
RocketQueen skrev:
2500897 Men du vad är "sydney funnel web" och "brown recluse"? Finns det så stora svenska spindlar?

Näää döda spindlar vill jag inte göra! Efter att ha gett ifrån sig ett illtjut tog jag mig samman och gick in o hämtade den. Slängde ut den från ballkongen.
Efter detta såg jag en likadan vid t bane spärren här i Bromma. Kanske någon som tappat bort sina spindlar. :rolleyes:

Men du ditt tips kan man ju ha till andra småkryp... :) Om jag nu pallar att ha ihjälm dem.

Vadå skinkan ruttnar? :skrämd

Det var alltså inte en sån jag hade hemma väl? Jag tror han tänkte anfalla mig i badrummet. :brinnerup

Det finns inga för människan farliga spindlar i sverige, nu räknar jag inte med förrymda importerade odjur. Vad jag vet så är det bara ett fåtal av de inhemska som ens orkar bita igenom skinnet på en människa.
Förutom i skåne då där man tydligen kan stöta på en hobospindel om man har extrem otur.
Observera jag är ingen spindelexpert. sEiKo har nog större koll.

här är en Korsspindel som jag fotade i sommras .. och de kan faktiskt bitas .. resultatet ungefär som ett getingstick .. min mor vet ... Det blev lite konstigt runt bettet som dödvävnad ?? men doktorn sa att det var lungt.. och det läkte på en vecka ungefär..

Bifogat

• spindel.JPG
    spindel.JPG
    25.3 KB · Visningar: 73
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT