Nån som kan mkt om tåg???

juha01 skrev:
Hur funkar dessa system egentligen? Är det omöjligt att krocka ett par tåg idag med varandra???

SJ:s ATC (Automatic Train Control) är såvitt jag kommer ihåg släkt med tunnelbanans , det bygger på en transponder inte helt olik den man har på hojjen då man åker bana, som informerar inte bara centraldatorn men även den i loket om var andra tåg i närområdet befinner sig , och "overrides" föraren skulle han göra något som för tågen för nära varann , då blire sådär ryckig åkning som på tuben i rusningen , oftast mellan Odenplan å Skanstull.
TJARÅ!!
 
Atc

SJ:s ATC (Automatic Train Control) är såvitt jag kommer ihåg släkt med tunnelbanans , det bygger på en transponder inte helt olik den man har på hojjen då man åker bana, som informerar inte bara centraldatorn men även den i loket om var andra tåg i närområdet befinner sig , och "overrides" föraren skulle han göra något som för tågen för nära varann , då blire sådär ryckig åkning som på tuben i rusningen , som oftast då inträffar mellan Odenplan å Skanstull.
TJARÅ!!
 
Värdelöst vetande:
Är det inte i Ryssland eller finland man har samma bredd på insidan av sin räls som man har på utsidan på en svenska rälsen (eller tvärtom)?

Enligt storyn skulle man inför uppstarten av den statliga järnvägen undersökt spåren i grannländerna och fått fram självaste måtten, fast sedan blandade någon ihop om man mätt på in- eller utsidan av rälsen....


således.....
 
Bo_jahn skrev:
Teoretiskt sett är svaret: Ja..... :näsblod

Händer det ofta att dessa system griper in??
Ni som har koll, händer det mycket "ojdå" situationer som vi bara är lyckligt ovetande om, eller är systemen så bra att det funkar?
Låter som jag är nojig, men jag är bara nyfiken som faen!! :)
 
Åker mycke tåg...

juha01 skrev:
Kan låta lite konstigt, men jag har lite udda frågor... :3freak

:cool:

För några år sedan hade SJ bekymmer med lokförare som somnade vilket ledde till en del olyckor. Jag lämnade då ett förslag om att man skulle förse loket med ratt och svarva bort kanterna på lokets hjul.

Skulle vilja se den lokförare som somnade under de förutsättningarna.

:)


ps letar efter kopplingen (till sporthoj!) - Visst ja, tåg har ju oxo kopplingar!
 
Busafreak skrev:
ps letar efter kopplingen (till sporthoj!) - Visst ja, tåg har ju oxo kopplingar!

Den kopplingen kan man ju få leta efter!! Men det är ju det som är det fina med SH, man får alltid svar, oavsett om det handlar om maskrosor eller tjernobyl...
 
URRninja skrev:
Vad är vacuumtryck? I tågfallet handlade det ju om att eliminera luftmotståndet. Hur tänker man sig att man ska få upp en raket med hjälp av vacuum (eller var det tryck..)?

Tro käre URRNinja pysslar med hårklyverier här...
Vakuum är ju som bekant det lägsta negativa tryck man kan uppnå och kan mätas i tex bar så ....
 
Busafreak skrev:
För några år sedan hade SJ bekymmer med lokförare som somnade vilket ledde till en del olyckor. Jag lämnade då ett förslag om att man skulle förse loket med ratt och svarva bort kanterna på lokets hjul.

Skulle vilja se den lokförare som somnade under de förutsättningarna.

:)


ps letar efter kopplingen (till sporthoj!) - Visst ja, tåg har ju oxo kopplingar!


Numera finns dödmansgrepp på tåg..
 
Pebl skrev:
Värdelöst vetande:
Är det inte i Ryssland eller finland man har samma bredd på insidan av sin räls som man har på utsidan på en svenska rälsen (eller tvärtom)?

Enligt storyn skulle man inför uppstarten av den statliga järnvägen undersökt spåren i grannländerna och fått fram självaste måtten, fast sedan blandade någon ihop om man mätt på in- eller utsidan av rälsen....


således.....

Spårvidden på den svenska rälsen är 1435.
 
juha01 skrev:
Händer det ofta att dessa system griper in??
Ni som har koll, händer det mycket "ojdå" situationer som vi bara är lyckligt ovetande om, eller är systemen så bra att det funkar?
Låter som jag är nojig, men jag är bara nyfiken som faen!! :)


Det händer sällan.. om det händer nåt blir det ett felsäkert läge och alla fel blir restriktiva.
 
Spinky Spendrup skrev:
När vi ändå är inne på tåg, vad är en ATC ballister för något? :va Har sett sådana mojänger när man väntar på pendeltåget. Är det som slingorna i marken vid rödlysena på våra vägar?

Och tågledningarna, hur fasiken fungerar dom? Finns det någon mjukare slitbana på släpskon på tåget som man byter ut eller hur gör man för att inte nöta ner ledningarna? Borde ju slitas rejält tycker man.

Se så tågnör...eh...tågvetare, jobba på. :tummenupp

Ledningen slits.. men räcker rätt länge ändå.. det är en massa dyr koppar där uppe..

Det finns några olika baliser, kommer inte ihåg alla modeller tyvärr är rätt ringrostig.
 
Tågvän

juha01 skrev:
Den kopplingen kan man ju få leta efter!! Men det är ju det som är det fina med SH, man får alltid svar, oavsett om det handlar om maskrosor eller tjernobyl...

Jag har faktisk haft SJ årskort i många år= självutnämd specialist.

ps i tidningen Ny Teknik står det ofta om tåg.

:)
 
M:et skrev:
Tro käre URRNinja pysslar med hårklyverier här...
Vakuum är ju som bekant det lägsta negativa tryck man kan uppnå och kan mätas i tex bar så ....

Det har du naturligtvis rätt i, tänkte inte på det. Fast jag undrar fortfarande hur man får upp något i rymden med hjälp av vacuum.. :va
 
URRninja skrev:
Det har du naturligtvis rätt i, tänkte inte på det. Fast jag undrar fortfarande hur man får upp något i rymden med hjälp av vacuum.. :va
Man bygger ett rör som går ända ut i rymden och sätter ett par kolvringar runt raketen och trär in den i röret.
Sen pumpar man ut luften ur röret så att man får vacuum över raketen, då sticker den ut i rymden.
Mycket enkelt och billigt. :tungan
 
juha01 skrev:
Händer det ofta att dessa system griper in??
Ni som har koll, händer det mycket "ojdå" situationer som vi bara är lyckligt ovetande om, eller är systemen så bra att det funkar?
Låter som jag är nojig, men jag är bara nyfiken som faen!! :)

ATC-systemen och ställverken (styr växlar och signaler på station) är uppbyggda med stopp som grundläge, sen krävs det en aktiv styrning för att höja upp till kör. Om styrningen försvinner, exempelvis en kabel går av eller nåt annat fel inträffar, så går grejerna tillbaka till stopp. Var inte rädd, åk tåg.
 
Inte så mycke tekniska förklaringar, but still:

På Discovery (för ett jävla tag sen) hade dom temakväll: Tåg.
Tre timmar i sträck om allt från tågets uppkomst till spec.byggen i Japan och Tyskland.

Skitcoolt med gamla stream line-formade ånglok som tuffade fram med förstaklassvagnarna över slätterna i England :)

Och FETINGKÄRRAN Big Boy (som slukade ton med kol och vatten för att ens gå att köra :hihi ) som man använde för att dra helt groteska mängder med vagnar över Klippiga bergen.
Idag kör man med fem, sex och till och med sju diesellok sammankopplade till ett kraftpaket för att dra helt omänskligt långa tåg. Särskilt i "Nevadaområdet" där de är så flackt.
Tågset som kan vara sex kilometer långa liksom. What!? :4skrika

Och i Australien stoltserar man med världens längsta raksträcka.
På linjen som går mellan Perth och Sydney (allså kust till kust) åker man över Nulabour plain. 40+ mil. Spikrak jävla räls.
Föraren har en klocka i kabinen som ringer var 40onde minut :tråkad

Jag spelade naturligtvis in de.
Nån som vill ha en kopia? :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top