Nån som kan mkt om tåg???

NSR_Martin skrev:
Va det inte nått planerande om det är möjligt att bygga ett tåg som skulle gå helt overkligt fort? flera tusen km/h? Har för mig jag läst det i vetenskapens värld, men kan ha drömt det... hehe

Någon som vet?
Jag har hört en idé om att man skulle kunna köra ett tåg i en tunnel med vacuum i, då skulle det gå att köra svinfort eftersom det inte skulle bli nåt luftmotstånd.
Rätt dyrt att genomföra i praktiken men en bra idé.

HansJ skrev:
Mer onödigt vetande, när TGV spåren från Paris till Marseille skulle byggas så räknade man på om man behövde förstärka den västra rälen pga Coreolis effekten.
Hehe, coolt.


Jag hörde talas om att några KTH:are hade fått tag i en tunna fett som tålde mycket höga yttryck, det använde dom för att fetta in roslagsbanans räls vid en station så att tåget inte lyckades stanna, livsfarligt.
Är det inte en gammal Chalmerstradition att svetsa fast en spårvagn i rälsen?
 
NSR_Martin skrev:
Va det inte nått planerande om det är möjligt att bygga ett tåg som skulle gå helt overkligt fort? flera tusen km/h? Har för mig jag läst det i vetenskapens värld, men kan ha drömt det... hehe

Någon som vet?

Jag såg nåt på discovery om det där. Det var en teori om att köra ett tåg i en tunnel med vakum. Tåget skulle sväva över en supraledare så det skulle även krävas att tempraturen låg vid absoluta nollpunkten.
Pga enorma g-krafter skulle tågets acceleration ta runt 40 minuter för att inte passagerarna skulle krossas. Jag minns inte hur snabbt dom sa att man skulle kunna köra, men jävligt fort var det.
Jag har svårt att tro att det där någonsin blir verklighet. :rolleyes:
 
juha01 skrev:
Sen vill man ju givetvis ha en massa smarriga fakta om våra svenska tåg, såsom effekt, toppfarter och annat skojs som ni brukar kunna leverera.

Sveriges vanligaste lok, RC, har 4 motorer som tillsammans utvecklar ca. 4900 hk, och toppar lite drygt 160 km/h.
 

Bifogat

  • rc-lok.jpg
    rc-lok.jpg
    29.6 KB · Visningar: 93
Vilket är världens starkaste diesellok? Såg ett Schweiziskt lok en gång som drog malm, det var löjligt stort och slog nästan luften ur en med motorljudet när det körde förbi...sånt tycker jag är rätt coolt...
 
SamGun skrev:
Jag såg nåt på discovery om det där. Det var en teori om att köra ett tåg i en tunnel med vakum. Tåget skulle sväva över en supraledare så det skulle även krävas att tempraturen låg vid absoluta nollpunkten.
Pga enorma g-krafter skulle tågets acceleration ta runt 40 minuter för att inte passagerarna skulle krossas. Jag minns inte hur snabbt dom sa att man skulle kunna köra, men jävligt fort var det.
Jag har svårt att tro att det där någonsin blir verklighet. :rolleyes:

såg nå på discovery om det där, d va nån tunnel dom skulle bygga i atlanten lr nåt väl?? har för mig att d va nåt sånt. skulle väl ha en toppfart på ca:8000Km/h lr nåt...
 
SamGun skrev:
Jag såg nåt på discovery om det där. Det var en teori om att köra ett tåg i en tunnel med vakum. Tåget skulle sväva över en supraledare så det skulle även krävas att tempraturen låg vid absoluta nollpunkten.
Pga enorma g-krafter skulle tågets acceleration ta runt 40 minuter för att inte passagerarna skulle krossas. Jag minns inte hur snabbt dom sa att man skulle kunna köra, men jävligt fort var det.
Jag har svårt att tro att det där någonsin blir verklighet. :rolleyes:

De där med G-krafterna är nog BS.....

Det krävs rätt många G för att man ska krossas, även om det kanske inte är bekvämt när man kommer upp mot 5-6G,fast jävligt kul ett tag....

40 minuter=2400 sekunder i någorlunda bekväm acceleration som tex 0,1-0,2 G ger ju en hastighet av 2000-5000m/s eller uppemot 20 000km/h....
 
Sådär ja!! Nu börjar det ju lossna!!!

Hur snabbt kan ett ensamt lok accelerera?? Är det friktionen som sätter stopp eller?? (iaf bristen på den)
 
Det här med att använda vaccum tryck för att få fart på grejer har dom oxå försökt utnyttjat vid expriment med att få upp farkoster i rymden utan att använda hur mycket bränsle som helst...helt enkelt att man katapult skjuter den ut i rymden...sen därefter kunna ta sig längre ut i rymden utan att fylla på bränsle....Nån som sett dokumentären på discovery om X-price?
 
Jocke W skrev:
<snip>vaccum tryck<snip>

Vad är vacuumtryck? I tågfallet handlade det ju om att eliminera luftmotståndet. Hur tänker man sig att man ska få upp en raket med hjälp av vacuum (eller var det tryck..)?
 
URRninja skrev:
Vad är vacuumtryck? I tågfallet handlade det ju om att eliminera luftmotståndet. Hur tänker man sig att man ska få upp en raket med hjälp av vacuum (eller var det tryck..)?

det va nåt sånt där..inte helt hundra..ingen som såg det?..
Det va iallafall att man skulle skicka upp det med hjälp av tryck..
 
Jocke W skrev:
det va nåt sånt där..inte helt hundra..ingen som såg det?..
Det va iallafall att man skulle skicka upp det med hjälp av tryck..


öö, det går itne att få något att accelerera med hjälp av tryck, Arkimedes proncipen... lr om d va nån annan gubbe skit samma, det hade med att göra att trycket är det samma överallt i ett slutet system.

hur som hellst så är Vccum när det är luft tomt, vilket inte går att mäta i tryck, lr??
 
Fluxir skrev:
såg nå på discovery om det där, d va nån tunnel dom skulle bygga i atlanten lr nåt väl?? har för mig att d va nåt sånt. skulle väl ha en toppfart på ca:8000Km/h lr nåt...


Läste om den där tågtunneln idag på tåget.. Var en ide som nån pensionerad forskare kommit på. Skulle ligga 50 meter under atlantens vattenyta och det skulle va vaccum i tunnlarna och restiden över atlanten skulle vara en tredjedel av vad Concordplanen flög.
 
Axxexs skrev:
Läste om den där tågtunneln idag på tåget.. Var en ide som nån pensionerad forskare kommit på. Skulle ligga 50 meter under atlantens vattenyta och det skulle va vaccum i tunnlarna och restiden över atlanten skulle vara en tredjedel av vad Concordplanen flög.


det var nåt sånt, skulle va förankrad med virar i botten tror ja dom tänkt sig oxå... skulle inte tro att det är genomförbart men iaf. skulle va lite koolt..
 
När vi ändå är inne på tåg, vad är en ATC ballister för något? :va Har sett sådana mojänger när man väntar på pendeltåget. Är det som slingorna i marken vid rödlysena på våra vägar?

Och tågledningarna, hur fasiken fungerar dom? Finns det någon mjukare slitbana på släpskon på tåget som man byter ut eller hur gör man för att inte nöta ner ledningarna? Borde ju slitas rejält tycker man.

Se så tågnör...eh...tågvetare, jobba på. :tummenupp
 
Spinky Spendrup skrev:
När vi ändå är inne på tåg, vad är en ATC ballister för något? :va Har sett sådana mojänger när man väntar på pendeltåget. Är det som slingorna i marken vid rödlysena på våra vägar?

Och tågledningarna, hur fasiken fungerar dom? Finns det någon mjukare slitbana på släpskon på tåget som man byter ut eller hur gör man för att inte nöta ner ledningarna? Borde ju slitas rejält tycker man.

Se så tågnör...eh...tågvetare, jobba på. :tummenupp

Själva bågen på tåget är i ett mjukare material än viren samt att viren går i sick-sack för att inte nöta spår i båghelvetet....
 
Micke_Lindstrom skrev:
På X-2000 så lutar sig tåget inåt i kurvorna genom att hjulaxlarna mha. datastyrd hydraulik vinkas relativt vagnarna.
Tåget skulle kunna hålla sig kvar på rälsen även utan det systemet men det skulle inte vara speciellt bekvämt att åka i pga. dom kraftiga sidoaccelerationer som skulle uppkomma.
X-2000 är det snabbaste tåget i världen som kör på vanlig räls, det finns dock ett antal snabbare tågsystem som går på specialbyggd räls.

Hjulens konicitet gör att tåget hela tiden anpassar sig till spårets riktning med en dämpad sinusrörelse, så när det kommer ut ur en kurva och börjar köra rakt fram så pendlar tågets lutning med mindre och mindre amplitud tills det kör helt rakt.
När tåget inte lutar så har har hjulet kontakt med rälsen "mitt på" hjulbanan.
Förutom hjulens konicitet så finns det en fläns på insidan av varje hjul som en extra säkerhet mot urspårning.




Hehe, problemet om man ska köra med valiga spår och hjul är att det inte finns speciellt mycket friktion att tillgå.
I så fall är det bättre att ta ett dresin och montera på en jet- eller raketmotor.


Då fixar vi kugghjul och motsvarande räls.... Vilket greppppppppp.................. :banana
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det finns både tåg som har hjulaxlarna direkt fastsatta i vagnarna och såna där dom sitter i vridbara boggier.

Den vridbara boogien uppfanns av en svensk!!! Norrlänning dessutom!!! Fyfaaan va vi e bra!!!!
 
Spinky Spendrup skrev:
När vi ändå är inne på tåg, vad är en ATC ballister för något? :va Har sett sådana mojänger när man väntar på pendeltåget. Är det som slingorna i marken vid rödlysena på våra vägar?

/snip/

ATC Baliser är mycket riktigt sensorer som skickar signaler till styrcentralen.
 
Bo_jahn skrev:
ATC Baliser är mycket riktigt sensorer som skickar signaler till styrcentralen.

Hur funkar dessa system egentligen? Är det omöjligt att krocka ett par tåg idag med varandra???
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top