Nån som har hittat nån FET raka än??

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Japp spm topicen lyder, ingen som har hittat nån feting raka med bra asfalt o lite trafik?

jag har kört på alla i gbgområdet känns det som, torslanda, arken , angeredskrossen mm mm.

ingen som hittat nåt nytt guldkorn?? :banana

Alex 6R skrev:
2114838 Japp spm topicen lyder, ingen som har hittat nån feting raka med bra asfalt o lite trafik?

jag har kört på alla i gbgområdet känns det som, torslanda, arken , angeredskrossen mm mm.

Lite utanför staden men ändå:

Sandö-rakan. Ligger på onsala, kör av säröleden vid vallda och följ skyltar till Sandö. Grymt lång och relativt folktom. Plus är den fina utsikt precis vid havet.

Last edited:
Kollandarakan öster om Älvängen. Grymt rak, grymt lång.

Dock stod det en polis i ena änden när jag tyckte den var grym senast.

... så, ha ögonen med dig!

FÖRGÖRAREN :yoparty

Uberfet raka norr om Kungälv (norr om Diseröd), lite trafik och har aldrig sett någon polis där. Testade alltid mina bilars topp där :yoparty

Bifogat

• se_MapImageLocator.gif
    se_MapImageLocator.gif
    47.2 KB · Visningar: 100
Thunder skrev:
2115500 Lite utanför staden men ändå:

Sandö-rakan. Ligger på onsala, kör av säröleden vid vallda och följ skyltar till Sandö. Grymt lång och relativt folktom. Plus är den fina utsikt precis vid havet.

Jafan, god för 240+ :) En nackdel är dock att det är en del hästgårdar runtomkring samt även en badplats som har sin tillfartsväg i ena änden. Dessutom ganska smal och med dålig beläggning.

=Drex= skrev:
2115609 Uberfet raka norr om Kungälv (norr om Diseröd), lite trafik och har aldrig sett någon polis där. Testade alltid mina bilars topp där :yoparty

Tror det var där jag körde av :död

Jag har ingen aning om vad den heter eller var den ligger nära, men när en bekant skulle köpa hoj så åkte vi förbi Nol (stället vi skulle till var bredvid någon stor sjö) och sen fortsatte en bit nordost så kom vi fram till en jävulusiskt lång raka i klass med en flygraka, fast 70vägsbred. Åkrar på båda sidor och, så vitt jag kommer ihåg, ganska så rak.
Inte för att detta hjälper så mycket kanske, men någon annan kanske känner till den och vet var den ligger lite mer exakt? :)

Edit: Norr om Gråbo nånstans, nära Sjövik.

Last edited:
Rasorblade skrev:
2116052 Mellan Öjersjö och Landvetter skall det finnas en......Fläskbo.....ngt
Jo, det finns en sträcka i Fläskebo industriområde. Den är dock inte helt rak och inte speciellt jättelång.

Vad ska man med en jättelång raksträcka till? Somna?

hållundan skrev:
2116060 Jo, det finns en sträcka i Fläskebo industriområde. Den är dock inte helt rak och inte speciellt jättelång.

Öva bromsprov..... :tungan

japp jag ska öva max-broms från 300kmh..

lr i alla fall träna på mina stoppies bla och kanske lite förfinade wheeelies.. slipper man göra det i allén.

nån som ska med nån dag så hör av er, alltid bra att träna minst två i fall det händer nåt, har det ju gjort innan.

alex

Tjet skrev:
2116034 Jag har ingen aning om vad den heter eller var den ligger nära, men när en bekant skulle köpa hoj så åkte vi förbi Nol (stället vi skulle till var bredvid någon stor sjö) och sen fortsatte en bit nordost så kom vi fram till en jävulusiskt lång raka i klass med en flygraka, fast 70vägsbred. Åkrar på båda sidor och, så vitt jag kommer ihåg, ganska så rak.
Inte för att detta hjälper så mycket kanske, men någon annan kanske känner till den och vet var den ligger lite mer exakt? :)

Gråborakan.

Svänger du vänster direkt efter den (i från gbg/gråbo sett) så är du på den mytomspunna Kollanda-raceway :yoparty

ja eller där ja o sngel körde idag..dock liiite långt.Såtenäs rakan....feet bred o rak..

klädkällaren hjälbo räcker om man bara vill köra 402 kör man mot klädkällaren är det ju fin vänd plats inga på farter fri sikt.pma om vi skall köra

hållundan skrev:
2116060 Jo, det finns en sträcka i Fläskebo industriområde. Den är dock inte helt rak och inte speciellt jättelång.

På väg från Öjersjö till Landvetter svänger du höger in typ 800m efter Öjersjö brandstation. Tror inte att rakan är 400m, men nästan. Lyktstolpar längs hela rakan, starkt traffikerad av Postens lastbilar (även nattetid?) som ska in till deras godscentral.

Den duger till att öva bromsprov på iaf.

Sena kvällar är det grymt att dra hela vägen från Gårda ner mot Åbromotet på E6:an...

Förgöraren skrev:
2115589 Kollandarakan öster om Älvängen. Grymt rak, grymt lång.

Dock stod det en polis i ena änden när jag tyckte den var grym senast.

... så, ha ögonen med dig!

FÖRGÖRAREN :yoparty

Denna raka är förvisso lång men tyvärr har den en otroligt kass beläggning då man formligen hoppar av vägen vid höga hastigheter, samt att skogen ligger "nära" inpå och vägen korsas frekvent av djur och då menar jag stora djur. :(

Tjet skrev:
2116034 Jag har ingen aning om vad den heter eller var den ligger nära, men när en bekant skulle köpa hoj så åkte vi förbi Nol (stället vi skulle till var bredvid någon stor sjö) och sen fortsatte en bit nordost så kom vi fram till en jävulusiskt lång raka i klass med en flygraka, fast 70vägsbred. Åkrar på båda sidor och, så vitt jag kommer ihåg, ganska så rak.

Rakan du talar om är den beryktade "Mjörnrakan" som ligger intill sjön Mjörn mellan Lerum och Sollebrun = Östadsvägen=väg 190.
Förr i tiden (då man var tvungen att bygga sina egna slipon då det inte fanns några att köpa) brukade vi i klubben ha "ljudtester" där med hojarna.
Rakan är idealisk då man har sjön på en sida och stora åkermarker på andra.
I slutet av rakan (norra änden) finns en stor bussficka på ena sidan där åskådare kan stå.
Lite trafik och troligtvis inga Poliser. :squid

Alex 6R skrev:
2114838 Japp spm topicen lyder, ingen som har hittat nån feting raka med bra asfalt o lite trafik?

Väg 190 mellan Gråbo och Sollebrunn Snajjp har nämt Mjörnrakan men det finns flera på den vägen.
Efter Bollebyggd finns det en lång raka på gamla 40an mot Borås.

MickeXJR1300 skrev:
2117215 Väg 190 mellan Gråbo och Sollebrunn Snajjp har nämt Mjörnrakan men det finns flera på den vägen.
Efter Bollebyggd finns det en lång raka på gamla 40an mot Borås.

Rossa-raka dock ligger det en återviningsstation och lite annat tjafs så den är lite trafikerad i ena änden.

rågårdsvägen, gunnilse har en ganska lång raka :tummenupp

Bifogat

• rågårdsvägen.JPG
    rågårdsvägen.JPG
    20.4 KB · Visningar: 57
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion