Nån som har erfarenhet av Traxxas VXL-modeller?

Här finns en begagnad stampede.
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=21595
Dock är nackdelen med Stampede att de är bakhjulsdrivna vilket gör att de reser sig på bakhjulen hela tiden.
Finns väldigt mycket bra bilar nu och priserna är mycket bättre i staterna. Speciellt nu med tanke på dollarkursen.
www.stormerhobbies.com och www.towerhobbies.com är två klassiska sidor att söka på, men finns andra som har betydligt billigare.
 
Om ni gillar 1:10 bakhjulsdrivna värstingar med sjuk effekt/vikt-förhållande så ta gärna en titt på Traxxas Jato 3.3 med. Metanoldriven med elstart och går som f-n.

Precis som sina El-motsvarigheter i form av VXL-familjen så är detta dock inga tävlingsbilar och de får pisk av allt på banan. Men roligare lek-bilar får man leta efter.

En liten länk till en Jato 3.3 som axar ifrån en Honda 600cc...känns lite som en förnedring

http://www.youtube.com/watch?v=aMSpoKdjbA8&feature=related
 
Last edited:
Lyfter tråden med en fråga. Vad ska man köpa för elbil? Vilka modeller tävlas det med? För jag antar att det finns klasser för elbilar... :va

Mina krav är att det ska vara en elbil och 4wd, sen skulle jag gärna välja en bil som det tävlas med. Inte för att jag tänker tävla utan snarare för att jag ser det som en slags kvalitetsstämpel. Jag är helt noob vad gäller rc-bilar så ha överseende med min naivitet.

Är det fortfarande Traxxas som är bäst bang for the buck? Mina fantasier började då jag snubblade in på teknikmagasinet och såg att dom reade ut en borstlös modell för 2000kr. http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=510278

Men jag kollade runt ytterligare och insåg att det kanske är bättre att slanta upp en tusing till och köpa en Traxxas? http://www.hobbex.se/produkter/radiostyrt/bilar/7429-traxxas-1-16-e-revo-vxl.html

Eller ska man ha nåt helt annat?
 
Vad i helvete, nu är jag riktigt full! Tänkte jag när jag såg den här tråden utan att ha ett minne av att ha startat den. Sen såg jag när den startades och tog en klunk till :)

Och ja, det är fortfarande Traxxas som gäller om du vill ha renodlad racer med eldrift. Köp på Ebay för halva pengen, ta med ett extra batteri så har du dubbelt så skoj. Och uppgraderingsmotor så klart :tummenupp
Tänk dock på att den Traxxas du länkade till är mycket mindre än Rocket-bilen, och mindre är inte alltid lika med sämre :fakta
Dock svårare att hålla styr på, men fan så mycket roligare med en 1:16 som bränner fram i 65km/h än en 1:10 i 45km/h...
 
Och ja, det är fortfarande Traxxas som gäller om du vill ha renodlad racer med eldrift. Köp på Ebay för halva pengen, ta med ett extra batteri så har du dubbelt så skoj. Och uppgraderingsmotor så klart :tummenupp
Tänk dock på att den Traxxas du länkade till är mycket mindre än Rocket-bilen, och mindre är inte alltid lika med sämre :fakta
Dock svårare att hålla styr på, men fan så mycket roligare med en 1:16 som bränner fram i 65km/h än en 1:10 i 45km/h...

1:16? Oj, där rök nog ytterligare 2kkr... En sån här då plus 2 st 8.4V batterier alltså?
http://www.skanehobby.se/traxxas-e-revo-/840-0

Motorbyte kanske jag kan vänta med... tror ändå inte jag klarar hålla mig på vägen ens i 45 km/h :D

Väldigt förvirrande för en noob detta...
Nästa modell verkar vara denna? http://www.hobbex.se/produkter/radiostyrt/bilar/eldrivet/1-10-1-8/7039-traxxas-e-revo-borstlos.html
Och tar jag den via ebay sparar jag kanske en tusing för denna måste ju vara samma
http://cgi.ebay.com/Traxxas-1-10-E-...pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item2c5a406f98

Så istället för att köpa snikmodellen och sedan tvingas köpa både batterier och motor är det kanske bättre att köpa den senare? Usch nu har jag gått från 2kkr till 7kkr för lite leksaker.
 
Last edited:
Köp bortslös motor iaf. det är det som gäller :) Haft en revo dock bränsledriven och den var sjukt bra. I princip inget gick sönder och då körde jag skiten ur den, hoppade t.ex. hoppade 2 meter upp och landar på taket på aslfalt inga problems..
 
Köp bortslös motor iaf...

Det var ursprungsplanen men nu så läste jag nåt om "ej för nybörjare" på den borstlösa e-revon och började fundera på om jag kanske ska köpa den billigare först och sedan uppdatera den med bättre motor och batterier eftersom.

Någon som vet om resten av chassit är samma på de två erevo-modellerna? Tänker på t.ex stötdämpare
 
Köp bortslös direkt istället. Tror inte den är svårare att hantera pga. det snarare tvärt om det är ju mindre underhåll på en borstlös motor. Visst den går lite snabbare men när är det en nackdel?

Här är ett klipp från tiden man höll på och jag orkade aldrig mecka med min Revo utan körde bara i princip och den höll bra. Tror att elen är ännu mindre problem.

http://www.youtube.com/watch?v=tkhB0AkeBWs

gå in på detta forum annars:

http://rsb.se/arena/forumdisplay.php?f=132
 
Last edited:
Lyfter tråden med en fråga. Vad ska man köpa för elbil? Vilka modeller tävlas det med? För jag antar att det finns klasser för elbilar... :va

Mina krav är att det ska vara en elbil och 4wd, sen skulle jag gärna välja en bil som det tävlas med. Inte för att jag tänker tävla utan snarare för att jag ser det som en slags kvalitetsstämpel. Jag är helt noob vad gäller rc-bilar så ha överseende med min naivitet.

Är det fortfarande Traxxas som är bäst bang for the buck? Mina fantasier började då jag snubblade in på teknikmagasinet och såg att dom reade ut en borstlös modell för 2000kr. http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=510278

Traxxas är helt klart ett bra märke, som ger mycket för pengarna. Det är dock inte några renodlade tävlingsbilar, utan de passar bättre för lek/bashing. De är ofta lite mer robust byggda än mer renodlade tävlingsbilar, vilket är bra för hållbarheten när man sladdar runt hemma på gården.

Någa generella tips:

- Enligt min uppfattning tröttnar man snabbare på de mindre bilarna i 1:16 skala då de inte tar sig fram lika bra som 1:10-bilarna. 1:10 är helt klart att föredra om man kör mest hemmavid eller i grustag osv. 1:16 kräver en mer "anpassad" miljö att köra i. Allra roligast är att köra på bana, precis som med motorcyklar m a o!

- Snabbast växande just nu inom RC är Short Course-klassen. Traxxas Slash (finns både 2WD och 4WD) är enormt populär, och detta är kanonroliga bilar att köra. De har ju dock naturligtvis inte samma terrängförmåga som en E-Revo eller E-Maxx. En svensk Short Course tävlingsklass är på G.

- Satsa på borstlöst från början. Bilarna går mycket bättre och motorn är i princip underhållsfri. De flesta av Traxxas modeller är vattentäta, vilket gör att det går att rejsa även om det är kass väder.

[YOUTUBE-ID]6aIETCc9InA[/YOUTUBE-ID]
 
Tackar för input, nu har jag bestämt mig för en sån här.
http://cgi.ebay.com/Traxxas-1-10-E-...pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item2c5a406f98
Ska bara kolla upp frakten, om inte den går att få billigare än $90.
Går den för fort för mig så får jag väl montera in ett litet motstånd före motorn. Gillar att den inte har så mycket och hög kaross så kanske den håller lite bättre.

Tänkte väl köra lite blandat, ta med den till crossbanan och leka lite i pausen. Finns en rc-bana precis bredvid sturups crossbana så den kommer väl testas nån gång. Sen kommer den antagligen bara stå i bokhyllan 362 dagar per år om jag känner mig själv rätt...
 
Tackar för input, nu har jag bestämt mig för en sån här.
http://cgi.ebay.com/Traxxas-1-10-E-...pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item2c5a406f98
Ska bara kolla upp frakten, om inte den går att få billigare än $90.
Går den för fort för mig så får jag väl montera in ett litet motstånd före motorn. Gillar att den inte har så mycket och hög kaross så kanske den håller lite bättre.

Tänkte väl köra lite blandat, ta med den till crossbanan och leka lite i pausen. Finns en rc-bana precis bredvid sturups crossbana så den kommer väl testas nån gång. Sen kommer den antagligen bara stå i bokhyllan 362 dagar per år om jag känner mig själv rätt...

Den kommer att vara grym och var inte rädd om den kör så det ryker :tummenupp

Fan, önskar min revo var el då hade jag nog orkat få liv i den igen. Nu är stiftet slut och motorn behöver nog en renovering och så är de alltid meck att få den att gå bra.
 
Last edited:
Hur göra med laddare? Finns ju från 100kr upp till över tusingen? :va Varför behöver man en lyxladdare för +1000kr?

Efter jag lärt mig köra så köper jag säkert lipo batterier så det är väl lika bra man köper en laddare som klarar sådana direkt? Eller kan man ladda ett 11 volts lipo-batteri med bil/MC-laddaren? Det är ju inte jättemånga volt under ett bilbatteri?

Fick inget svar angående billigare frakt från USA men upptäckte att det finns att köpa billiga Traxxas i sverige också så varför krångla till det.
http://www.reservdelsrc.com/?category_id=218&item_id=TRX-5608
http://www.rckungen.se/index.php?pa...eyword=e-revo&option=com_virtuemart&Itemid=64
 
Hur göra med laddare? Finns ju från 100kr upp till över tusingen? :va Varför behöver man en lyxladdare för +1000kr?

Efter jag lärt mig köra så köper jag säkert lipo batterier så det är väl lika bra man köper en laddare som klarar sådana direkt? Eller kan man ladda ett 11 volts lipo-batteri med bil/MC-laddaren? Det är ju inte jättemånga volt under ett bilbatteri?

Fick inget svar angående billigare frakt från USA men upptäckte att det finns att köpa billiga Traxxas i sverige också så varför krångla till det.
http://www.reservdelsrc.com/?category_id=218&item_id=TRX-5608
http://www.rckungen.se/index.php?pa...eyword=e-revo&option=com_virtuemart&Itemid=64

Den sista du länkade till stod det vxl i rubriken men det låter lite dyrt för en vxl för 6 papp
 
Ahh, är det ingen som kör hederliga metanoldrivna bilar? Dom luktar ju racing :fakta.

Här är min räser, extra allt. Mer eftermaknadstillbehör än originaldelar, jevlar vad den gick. Nuförtiden är chassiet lite utdaterat men det rör på sig ändå. Riktigt skoj är det att köra. Ni som handlar bilar, oavsett sort, så måste ni testa att köra lite riktiga tävlingar. Det är grymt skoj och jäklar var man är koncentrerad och inne i det. :)
 

Bifogat

  • PICT0147.jpg
    PICT0147.jpg
    191.4 KB · Visningar: 83
lipoladdare, batterier, mottagare, motorer och diverse annat mumsigt köper man billigast på www.Hobbyking.com


Vad vill man ha för funktioner då? Duger en laddare för 150kr så är det ju fånigt att beställa från usa.

Den sista du länkade till stod det vxl i rubriken men det låter lite dyrt för en vxl för 6 papp

Vad innebär VXL? Tycker dom ser likadana ut allihop ju! Jag kan bli hur blåst som helst i den här djungeln... :D
Men dom har ju samma artikelnummer TRX5608?

Tänkte ju vänta med lipo-batterier tills jag lärt mig köra men dom har ett paket för 2kkr extra med en laddare, nätagg och två lipo-batterier.
http://www.reservdelsrc.com/?category_id=218&item_id=TRX-5618
Verkar dock som att dom då behåller de mindre orginalbatterierna. Ska ringa och kolla imorgon.

Ahh, är det ingen som kör hederliga metanoldrivna bilar? Dom luktar ju racing :fakta.

Här är min räser, extra allt. Mer eftermaknadstillbehör än originaldelar, jevlar vad den gick. Nuförtiden är chassiet lite utdaterat men det rör på sig ändå. Riktigt skoj är det att köra. Ni som handlar bilar, oavsett sort, så måste ni testa att köra lite riktiga tävlingar. Det är grymt skoj och jäklar var man är koncentrerad och inne i det. :)

Av ren princip borde man ju inte köra el-drivet men det känns bekvämast. Jag har trots allt tillräckligt med andra motorer att skruva isär.

Tävla känns ganska avlägset men riktig rcbana vill jag i alla fall köra.
 
Last edited:
kollade runt lite och de verkar kalla 1/10 för vxl nu också vet inte exakt vad det innebär dock.. lutar åt att det är 1 motor? De gamla stor e-revosarna hade 2 motorer iaf.

För att tydliggöra så kallades bara 1/16 för vxl tidigare.

På traxxas egen hemsida står det inte vxl på den stora modellen någonstans..

http://traxxas.com/products/models/electric/5608erevobrushless
 
Last edited:
En film på 1/10 varianten rätt skysst filmat. blir jävligt sugen på en...

[YOUTUBE-ID]BzO7z9mGm40[/YOUTUBE-ID]

Han verkar även ha 1/16 vxl varianten som han har lite kul med

[YOUTUBE-ID]ZQF6LSwbQKs[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Efter en tid med erevon tycker jag nog att Traxxas är som allt annat från usa, mycket bang men utan kvalitet. Deras kaffes symboliserar deras kultur på ett bra sätt, man får en stor djävla kopp men det är mest bara vattenblask som smakar skit. Eller som en usa-bil, stor motor men dörrarna trillar lös.

Erevon är helt sinnesjuk att köra, och går att gasa upp på bakhjulen i princip oavsett vilken hastighet man håller. Att jag köpt andra bärarmar som förlänger hjulbasen 19mm gjorde ingen större skillnad. Den sticker fortfarande upp på bakhjulen mest hela tiden. Lite för lätt så jag har sökt lite efter smalare däck för att den ska spinna lite mer istället.

Ska ta den till någon crossbana vid tillfälle och testa den i hoppen också.

Usakvaliten gäller alltså erevon också, massor med billig plastskit kring en häftig motor. Verkar snarast konstruerad för att ge extrapengar via reservdelarna som iofs är billiga. Har läst många på nätet sprida goda ord om Traxxas modeller på nätet men jag tror de flesta som skriver har ingen större koll. Det har iofs inte jag har heller när det handlar om RC-bilar men billig plastskit känner jag igen på lång väg.

Har kört sönder två styrspindlar, en bärarm, en drivaxel, en styrstopp, en spoiler och nu senast knäckte jag bakaxelklumpen och jag skulle gissa att min totala körtid är kanske 2 timmar.

Ja, jag har hoppat och kraschat så några skador är befogade och att jag kört när temperaturen legat på bara några plusgrader är knappast heller gynsamt för plastdelarna.

Nu har jag tröttnat och bestämde mig för att de delar som går sönder ska förbättras i fortsättningen. Många delar finns att köpa i aluminium så det kommer jag köpa framöver när det går sönder.

Men bakaxelklumpen som bär upp hela bakänden finns inte att köpa annat än i plast så jag tillverkade två förstärkningar den ena är det svarta t-formade staget på ovansidan som fördelar ut krafterna bättre och sedan gjorde jag en ny skidplate under bakaxeln som är lite längre och utnyttjar ytterligare två hål längre in på chassit än vad orginalplasten gör.

Sista bilden fram är konstruktionen liknande men här var det så enkelt att jag kunde förbinda framdelen och chassit med de två skruvarna som pilarna pekar på. Den enkla lösningen ger rejält mycket stryktåligare framände också.

Att fjädringen bottnade emellanåt är knappast heller positivt för hållbarheten så jag har även köpt 20% styvare fjädrar bak samt flyttat bakfjädrarna till framänden så att den är 20% styvare även fram. Nu har jag bara bottnat fjädringen när jag hoppade lite för långt utför en slänt och landade platt i botten istället för i nerförsbacken. Det blev alltså ett ca 3m fritt fall men det gick bra.
 

Bifogat

  • DSC00291.jpg
    DSC00291.jpg
    240 KB · Visningar: 66
  • DSC00292.jpg
    DSC00292.jpg
    239.9 KB · Visningar: 56
  • DSC00293.jpg
    DSC00293.jpg
    233.3 KB · Visningar: 70
  • DSC00297.jpg
    DSC00297.jpg
    236.3 KB · Visningar: 64
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top