Nån som har erfarenhet av Monster 1000 eller Ducati 1000SS -03?

MackeNo1 skrev:
Tycker det är konstigt att Ducati inte har någon sorts märkes/entusiast försäkring :confused:

Varför e de så konstigt ?
Kawa, Suzuki, Yamma osv. har ju inte de heller ...
 
MackeNo1 skrev:
Tyvärr så styr ju ekonomin ganska mycket och dessutom vill jag kunna åka lite längre ibland vilket nog blir drygt på Ducatin.

Inge som helst problem å åka längre på Duccen, oki rumpan tröttnar efter 50mil eller så men det funkar fint i övrigt.
Beror lite på längd, vana å sånt naturligtvis.

Angående servicepriserna du fick av Ducce Sthlm så är de nog inte direkt kända för å vara billigast i världen på service.
 
Jag pröjsar ca 560 spänn i månaden..
Men den går inte att ställa av, right?

Är det ingen 600 mila? ..skönt =)
 
ski_extreme skrev:
Du vet väl att Triumphs försäkring endast kan tecknas om man är över 25.... (du visste det säkert, kanske hinner fylla i vinter eller..)

Fyller gubbe (25) i Januari :skrämd :(

Va inte så hemskt stor skillnad på Ducati o Triumph egentligen, inte när man kört över 2000 mil med den iaf... Men så va det ju det här med försäkringen :fakta Går inte att ställaav hojen när manhar Triumph försäkringen, men det kvittar ju med den premien... :D
 
Läste nånstans att om man bytte avgassystem på Ducati 1000 så fick man rejält mycket mer effekt. D v s mer än man normalt får vid byte av hela systemet. Nån som vet om det stämmer?
Har en känsla av att jag kommer att få leva på vatten och bröd nästa år.... :rolleyes: Ducati power :rock
 
Polaren hade en Speed Triple 955:a förut och den var väldigt trevlig att köra och leka med.
Men Ducce är Ducce och efter att jag hade köpt min Monster (som bara är en 750) så insåg han att han inte kunde fara omkring på en Tjaja längre så han sålde.

Nu letar han Ducce :fakta
 
Men Ducce är Ducce
Jo, det är sant. Mycket trevligt ljud och skön design, men höga priser på service och försäkring och låg effekt.

Med en S3:a får man inte lika trevligt ljud (men ändå trippel-tillfredställande), inte lika skön design (men väl en brutal ful/snygg design). Utöver det får man lägre priser och mer effekt :rock.

Men jag håller med, Ducati är trevliga, eller ska jag kanske säga: v-twin är trevliga, för jag vet knappt någon v-twin som inte låter mums! Jag funderade själv på en Monster 1000 eller 800 innan jag köpte min trajja.

Över lag så är ju ducatister väldigt fanatiska och det bör väl borga för något (eller så måste ni vara det för att inte bryta ihop totalt, jag vet inte ;)).

Mitt val blev ändå helt klart en S3:a. Trippelmotor, eget utseende, enkelsving, effekt som räcker och blir över, bra försäkring och ett anrikt märke (inte för att det är så viktigt, men det imponerar på folk som inte kör hoj :D).

Välj den hoj som du har råd med och som du gillar bäst, du lär ju inte bli missnöjd oavsett vad du väljer!

PS. Triumphs orginaltillbehör är äckligt dyra, en flyscreen = 2300 spänn, tankväska = 1600 kr. Men jag antar att Ducatis tillbehörspriser inte heller är loppmarknadspriser :). DS.
 
sgtpepper skrev:
Jo, det är sant. Mycket trevligt ljud och skön design, men höga priser på service och försäkring och låg effekt.

Med en S3:a får man inte lika trevligt ljud (men ändå trippel-tillfredställande), inte lika skön design (men väl en brutal ful/snygg design). Utöver det får man lägre priser och mer effekt :rock.

Men jag håller med, Ducati är trevliga, eller ska jag kanske säga: v-twin är trevliga, för jag vet knappt någon v-twin som inte låter mums! Jag funderade själv på en Monster 1000 eller 800 innan jag köpte min trajja.

Över lag så är ju ducatister väldigt fanatiska och det bör väl borga för något (eller så måste ni vara det för att inte bryta ihop totalt, jag vet inte ;)).

Mitt val blev ändå helt klart en S3:a. Trippelmotor, eget utseende, enkelsving, effekt som räcker och blir över, bra försäkring och ett anrikt märke (inte för att det är så viktigt, men det imponerar på folk som inte kör hoj :D).

Välj den hoj som du har råd med och som du gillar bäst, du lär ju inte bli missnöjd oavsett vad du väljer!

PS. Triumphs orginaltillbehör är äckligt dyra, en flyscreen = 2300 spänn, tankväska = 1600 kr. Men jag antar att Ducatis tillbehörspriser inte heller är loppmarknadspriser :). DS.

Hmm öppen luftburk...800:- :rolleyes:

Men anrikt märke säger du...åker omkring med kamrater som kör Gixxers 1000, R1 & Sp-1 men när man står och tankar så kommer dom likväl fram till mig och börjar prata: -Jaha du kör Ducati...

Men nått som e ett riktigt plus för S3:an är enkelsvingen MYCKET SNYGGT
 
Men anrikt märke säger du...åker omkring med kamrater som kör Gixxers 1000, R1 & Sp-1 men när man står och tankar så kommer dom likväl fram till mig och börjar prata: -Jaha du kör Ducati...
Hehe, känner igen det. Min polares TL1000S väcker aldrig någon uppståndelse när vi är ute och kör bland icke-MC-folk, men min Triumph är det alltid någon gammal gubbe som vill snacka om :). Inte för att det alltid är helkul, vi stötte på ett fyllo på pizzerian i Mariefred som skulle babbla motorcyklar under hela vår middag bara för att han hade haft en trajja någon gång på medeltiden...
 
sgtpepper skrev:
Jo, det är sant. Mycket trevligt ljud och skön design, men höga priser på service och försäkring och låg effekt.

Med en S3:a får man inte lika trevligt ljud (men ändå trippel-tillfredställande), inte lika skön design (men väl en brutal ful/snygg design). Utöver det får man lägre priser och mer effekt :rock.

Men jag håller med, Ducati är trevliga, eller ska jag kanske säga: v-twin är trevliga, för jag vet knappt någon v-twin som inte låter mums! Jag funderade själv på en Monster 1000 eller 800 innan jag köpte min trajja.

Över lag så är ju ducatister väldigt fanatiska och det bör väl borga för något (eller så måste ni vara det för att inte bryta ihop totalt, jag vet inte ;)).

Mitt val blev ändå helt klart en S3:a. Trippelmotor, eget utseende, enkelsving, effekt som räcker och blir över, bra försäkring och ett anrikt märke (inte för att det är så viktigt, men det imponerar på folk som inte kör hoj :D).

Välj den hoj som du har råd med och som du gillar bäst, du lär ju inte bli missnöjd oavsett vad du väljer!

PS. Triumphs orginaltillbehör är äckligt dyra, en flyscreen = 2300 spänn, tankväska = 1600 kr. Men jag antar att Ducatis tillbehörspriser inte heller är loppmarknadspriser :). DS.

Jag håller med du! =)
Men faktum är att min triple med effektdämparn mullrar mer än en ducati hostar =)

Jag hade personligen nog valt en ducce monster värstingmodell om allt klaffat med stålarna.

TRiumphs orginaltillbehör e billiga! (hos mig)

Och det där med ett anrikt märke.. de som kommer och babblar med en har antingen kört en trajja på stenåldern eller så äger de en legend eller nån annan liknande läskig tingest. Triumphs namn ger jag inte mycket för =) Bara triplen och daytona 600an som är äg-bar!
 
Jag har bara kört Traja en gång och den kan inte ha varit frisk... Längtade tillbaka till den Monster 900 jag hade då med kass framgaffel...
Den lite mer framåtlutade körställningen har du igen när du ska åka lite längre, min hoj går bekvämt upp till ca 160 sen får jag börja krypa ihop! ;)
Jag är som tidigare nämnts Italienbög, men faktum är att hojarna OCH bilarna har något speciellt, jag har aldrig behövt laga något som jag själv inte haft sönder och ljudet, ljudet, gör en glad varje gång man trycker på knappen!
Sen vill jag hävda att en Ducce går bättre i böjarna, häng av lite och vips så går den EXAKT dit du vill!
Som någon sa så har ju Ducceklubben ett par bankörningar oxå...
Mina 10 cent! :tummenupp

Fredrik :squid
 
Tror jag måste provköra båda hojarna en gång till och då ska det vara torrt ute så man vågar gasa och bromsa lite mer. Vill inte köpa en hoj som jag kommer att tröttna på på en gång.

För att jag ska ha råd med o försäkra Ducatin så får den inte kosta mer än MAX 2000:-/månad helförsäkrad på mig inne i Gbg, blir det dyrare än så är det bara o glömma.. Vill inte köra halv eller trafikförsäkrat heller, har man köpt helt ny hoj så ska den fan va helförsäkrad. Annars kan jag ju lika gärna köpa en begagnad R1 eller GSX-R 1000 o köra trafikförsäkrat...

Ducati 1000 hade ju 96hk på kopplingen i bikes senaste test?? Hade dom fått en preparerad hoj eller? Den motorn måste ju ha gett nästan lika mycket effekt som en S4 motor :fakta :confused:
 
MackeNo1 skrev:
Ducati 1000 hade ju 96hk på kopplingen i bikes senaste test?? Hade dom fått en preparerad hoj eller? Den motorn måste ju ha gett nästan lika mycket effekt som en S4 motor :fakta :confused:

Men Ducati mäter väll alltid effekten på bakslangen?
Skulle man då mäta effekten på kopplingen borde man således ha ca 10-15% högre effekt inte sant?

E inte riktigt säker på dessa uppgifter då jag bara gasar tills det rasar ... sen fixa min mek det hela :rodnar
 
Lartes skrev:
Men Ducati mäter väll alltid effekten på bakslangen?
Skulle man då mäta effekten på kopplingen borde man således ha ca 10-15% högre effekt inte sant?

E inte riktigt säker på dessa uppgifter då jag bara gasar tills det rasar ... sen fixa min mek det hela :rodnar

Ducati mäter effekten enligt en annan norm än Japsen mfl. vilket gör att Ducces siffror ungefärligen motsvarar bakhjulshästar. Du lär se ungefär samma tendens oavsett vilket test du läser, 3 svenska hojtidningar har samtliga mätt upp Monster 1000 till 95+ hkr på veven.
 
MackeNo1 skrev:
Läste nånstans att om man bytte avgassystem på Ducati 1000 så fick man rejält mycket mer effekt. D v s mer än man normalt får vid byte av hela systemet. Nån som vet om det stämmer?
Har en känsla av att jag kommer att få leva på vatten och bröd nästa år.... :rolleyes: Ducati power :rock

jag har hört att det ska ge ordentligt med extra skjuts i hojjen, killen på ducati sverige sa att det blev en helt ny hoj

//Linus
 
Idag försvann sista hoppet om att kunna mullra runt på en Ducati nästa sommar :(

Susab: 2916:-/mån

Folksam: 2870:-/mån

Länsförsäkringar: 3083:-/mån

Och dom priserna är alltså räknade på där jag bor nu (på landet) och inte på Gbg dit jag ska flytta....

Men Triumphen blir nog jäkligt bra iaf :D
 
MackeNo1 skrev:
Idag försvann sista hoppet om att kunna mullra runt på en Ducati nästa sommar :(

Susab: 2916:-/mån

Folksam: 2870:-/mån

Länsförsäkringar: 3083:-/mån

Och dom priserna är alltså räknade på där jag bor nu (på landet) och inte på Gbg dit jag ska flytta....

Men Triumphen blir nog jäkligt bra iaf :D

Kolla med IF, de va klart billigast för min M900:a i varje fall ...
 
kiko skrev:
Kolla med IF, de va klart billigast för min M900:a i varje fall ...

IF ville ha 1800:-/månad där jag bor nu, så flyttar jag till Göteborg så blir det säkert närmare 3000:-/månad :(
 
MackeNo1 skrev:
IF ville ha 1800:-/månad där jag bor nu, så flyttar jag till Göteborg så blir det säkert närmare 3000:-/månad :(

Å fasen, jag kom undan med 7500:- hel/hel förra året zon1 (sthlm) va 29 då.

Vet inte vad den kostar i år, har inte ställt på den pga en annan hoj å de kändes väl dyrt å ha 2st rullande samtidigt ... svårt å köra båda på en gång ändå ;)
 
Va o provkörde en Ducati Monster 1000 med ducati performance slip-on i kolfiber idag, fan va fint den lät!
Körde en Ducati S4R också men tyckte faktiskt bättre om vanliga Monster 1000, man va tvungen att varva S4R så mycket för att det skulle hända något och det kändes inte rätt att varva så mycket med en V-twin...

Testade en Kawasaki Z1000 också, kändes som att sitta på en kanonkula :rock Grymma bromsar och bra körställning, men motorn va alldeles för klen i mellanregistret. Man va ju tvungen att varva skiten ur den för att den skulle gå bra.

En Triumph blir det, nu gäller det bara att spara ihop till dom där 110 000:- :rolleyes:
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top