Nån som är en fena på trampcyklar med gammal Torpedväxel?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har en uråldrig (90-tal säkert!) Monark som har ett treväxlat baknav från Torped. Ni vet, den gamla, klassiska svarta. Anyway, bromsen är kajko. Den tar inte direkt när man trampar bakåt utan det tar ett halvt till tre varv innan den tar.

Jag plockade isär navet (inte hela mekanismen, bara öppnade så att säga) och lager och delar såg bra ut, inget tydligt slitage och välsmort. Sen funkade både bromsen och de två växlar som fortfarande lever som de skulle. Åtminstone igår.

Imorse gick jag till dagis (ledde cykeln) med lillpelle och fick en smärre adrenalinchock när jag skulle stanna och fick snurra tre varv innan bromsskrället tog. Bussen såg mindre road ut. Efter att ha cyklat en bit, kanske en kilometer, så började bromsen ta närmare och närmare där den skulle och resten av dagen har den funkat.

Nån som känner igen symptomen? Vad bör göras för att få skrället pålitligt? Går det alls att reparera eller ska jag skrota skiten?

Jag är också nyfiken på vad man kan göra.
Själv hade jag lämnat in den till den lokale cykelreparatören, men tar tacksamt emot rep tips.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing