imaster
Bah
Jag har en uråldrig (90-tal säkert!) Monark som har ett treväxlat baknav från Torped. Ni vet, den gamla, klassiska svarta. Anyway, bromsen är kajko. Den tar inte direkt när man trampar bakåt utan det tar ett halvt till tre varv innan den tar.
Jag plockade isär navet (inte hela mekanismen, bara öppnade så att säga) och lager och delar såg bra ut, inget tydligt slitage och välsmort. Sen funkade både bromsen och de två växlar som fortfarande lever som de skulle. Åtminstone igår.
Imorse gick jag till dagis (ledde cykeln) med lillpelle och fick en smärre adrenalinchock när jag skulle stanna och fick snurra tre varv innan bromsskrället tog. Bussen såg mindre road ut. Efter att ha cyklat en bit, kanske en kilometer, så började bromsen ta närmare och närmare där den skulle och resten av dagen har den funkat.
Nån som känner igen symptomen? Vad bör göras för att få skrället pålitligt? Går det alls att reparera eller ska jag skrota skiten?
Jag plockade isär navet (inte hela mekanismen, bara öppnade så att säga) och lager och delar såg bra ut, inget tydligt slitage och välsmort. Sen funkade både bromsen och de två växlar som fortfarande lever som de skulle. Åtminstone igår.
Imorse gick jag till dagis (ledde cykeln) med lillpelle och fick en smärre adrenalinchock när jag skulle stanna och fick snurra tre varv innan bromsskrället tog. Bussen såg mindre road ut. Efter att ha cyklat en bit, kanske en kilometer, så började bromsen ta närmare och närmare där den skulle och resten av dagen har den funkat.
Nån som känner igen symptomen? Vad bör göras för att få skrället pålitligt? Går det alls att reparera eller ska jag skrota skiten?