Nån elkunnig ang larm.

Där är du ju kompis, stavade ditt namn fel så jag hittade inte dig när jag sökte dig som medlem.

Vet du om dessa dioder jag köpte av dig förut har tillräckligt motstånd för att klara av detta som skriv i denna tråd?

Alltså kan jag skippa denna diod eller är jag ute och cyklar?

Last edited:
Spänningsfallet med diodlösning blir ju runt 0,7 - detta gör att det laddas långsammare än huvudaccen då den bara kommer att få c:a 13,3V med motorn igång men du har ju ingen strömförbrukning och snacka om i det accet så underhållsladdning funkar fint.

Som nån sa - se till att lillaccen har samma laddningsnivå som huvudaccen (Spänning) så du inte får strömrusning så dioden brinner upp - den pallar ju bara en amp.

Du kan ju skippa dioden om du vill men om mongosarna tar accen o grejar me elsystemet så kan det batteriet bli utslaget - med dioden spärrar du mot andra hållet.

börjar bli för rörigt här så jag vet inte om jag hajat allt, snurrig! kan göra en ritning på hur jag fattat det senare när jag kommer hem från jobbet så ska vi se hur mycket jag hajat av det som skrivits.

börjar bli för rörigt här så jag vet inte om jag hajat allt, snurrig! kan göra en ritning på hur jag fattat det senare när jag kommer hem från jobbet så ska vi se hur mycket jag hajat av det som skrivits.
Du behöver bara en symbolisk laddning av back-up-batteriet, strömuttaget är så lågt.
Den koppling som visades tidigare med bara en backdiod är troligen helt Ok för ditt ändamål - och så enkel att t o m du kan få ihop'et..:D

Inget kan gå fel

Se bara till att ha båda batterierna lika laddade vid inkoppling - mätspänningen.
Jämna ut vid behov genom att koppla ihop huvudaccen med lilla backuppen med kablar innan eller ladda upp den me laddare.

Skaffa en diod - minst 1Amp - ta en större om du kan - mycket större än kanske 5 amp är helt onödigt.

Strecket på diodhöljet skall vara mot backuppaccen - alltså motsvarar taket på triangeln i schemat.

Edit - ha backuppaccen och dioden så nära larmet du kan

Bifogat

• UPS2.jpg
    UPS2.jpg
    35.4 KB · Visningar: 30
Kanon då hade jag förstått det rätt :)

Tack alla för hjälpen och hoppas detta ska hjälpa fler som vill bygga ett backup batteri till sitt larm.

Liknande kan man använda för att ansluta videokameror,batteriladdningsutrustning,gps,bilstereo - ja va som helst som är resetkänslig när man drar startmotorn.

Dioden måste kanske i vissa fall vara på 5 amp då den anslutna utrustningen hinner dränera den lilla backuppaccen kraftigt under ett 10sek avbrott.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D