Nån elkunnig ang larm.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Letat nu ett tag efter larm till hojen, De flesta larmet uppfyller ens krav men saknar ett väldigt viktig detalj....nämligen ett egetbatteri.

Min fråga är till nån el-kunnig här är hur man kan bygga ett eget batteri till larmet. Larmet ska som vanligt gå på det vanliga batteriet, men klipper den klåfingrige nån kabel till batteriet så vill jag att larmet ska funka en stund utan att det dör påengång.

Vet inte hur avancerat detta kan vara men frågar gärna och ser ifall det är möjligt. Blir det inte allt för dyrt så bygger jag gärna ett eget än betalar en massa pengar till ett mycket dyrare larm som uppfyller samma funktion.

http://overvakningsbutiken.se/shop/?artnr=83951

Koppla in ett sånt här på den plus-tråd som kommer från det vanliga batteriet så nära larmet eller dolt som möjligt och jorden sätter du bara på nåt lämpligt ställe i närheten.
Det finns ju även ännu mindre än det där batteriet vilket kanske vore mer lämpligt, du kan ju t.ex. seriekoppla ihop 8st 1.5volts uppladdningsbara AA batterier.

???
Mitt Spy-Ball alarm AM8510 har inbyggt batteri just av anledningen att det inte skall gå att klippa strömmen utan att larmet går igång. Jag har av misstag lyckats kontrollera just den funktionen genom att ta bort minuspolen från batteriet när det var pålarmat.

saxat ur manualen

"Batteribackup
Denna modell är självförsörjande med ström via inbyggda backup laddningsbara Ni-Cd batterier som laddas under körning. Om den normala strömförsörjningen slås ut (t.ex. klippta kablar till motorcykelbatteriet) så kommer larmet att utlösa och backup batterierna driva larmets siren."

se http://www.m-sjoberg-ab.se/spyball.htm

Last edited:
http://overvakningsbutiken.se/shop/?artnr=83951

Koppla in ett sånt här på den plus-tråd som kommer från det vanliga batteriet så nära larmet eller dolt som möjligt och jorden sätter du bara på nåt lämpligt ställe i närheten.
Det finns ju även ännu mindre än det där batteriet vilket kanske vore mer lämpligt, du kan ju t.ex. seriekoppla ihop 8st 1.5volts uppladdningsbara AA batterier.

Vet du hur pass mycket stötar och vibrationer denna tål?

hur stort är den lilla? hittar inte det infot på sidan

???
Mitt Spy-Ball alarm AM8510 har inbyggt batteri just av anledningen att det inte skall gå att klippa strömmen utan att larmet går igång. Jag har av misstag lyckats kontrollera just den funktionen genom att ta bort minuspolen från batteriet när det var pålarmat.

saxat ur manualen

"Batteribackup
Denna modell är självförsörjande med ström via inbyggda backup laddningsbara Ni-Cd batterier som laddas under körning. Om den normala strömförsörjningen slås ut (t.ex. klippta kablar till motorcykelbatteriet) så kommer larmet att utlösa och backup batterierna driva larmets siren."

vad kostar ditt spyball?

Last edited:

Har för mig att man får betala cirka 1800kr enbart för larmet, sedan har jag ingen aning hur svår kopplade dessa är och ska den butik jag köper larmet av installera det blir priset det bubbla.

Detta larm jag har tänkt o köpa kan man få för 350-500kr sedan hittar jag en billig lösning som denna separata batteri som anders tipsade om kommer jag undan jävligt bra. Och koppla detta larm jag tänkt o köpa är inga problem då jag monterat 2st tidigare.

Vet du hur pass mycket stötar och vibrationer denna tål?
Hur stort är den lilla? hittar inte det infot på sidan?

Det är uppbyggt på samma princip som ett vanligt bil eller mc-batteri, så det klarar nog samma belastning och stötar som sådana.
Jag brukar installera såna där batterier på nödtelefoner och i nödaggregat och dom funkar då bra att montera upp och ner också eftersom dom är helt slutna.
Batteriet på bilden är på 3.3 Ah och det mindre är på 1.2 Ah så det är nog mindre än hälften så stort som det på bilden.

Men känner du nån som har den minsta lilla elkunskap så kan han ju lätt hjälpa dig med att löda ihop en batteripack av 8 st uppladdningsbara 1.5v AAA batterier.

Du kan koppla ett annat batteri parallellt på larmets plus och minus.
Ett mindre batteri som du kan sätta på ett ställe där det inte är lika lätt att komma åt det. Det vore enklast.

Eller öh, det har ju nån skrivit längre upp.

Godnatt då. ;-)

bra tips ni har gubbar :) kom gärna med fler ider. ska se vilket som blir bäst både pris och funktions mässtigt.

När jag fixar ett eget batteri till larmet, kommer detta att laddas upp på samma sätt som mc batteriet eller måste jag montera av det och ladda det med jämna mellanrum?

bra tips ni har gubbar :) kom gärna med fler ider. ska se vilket som blir bäst både pris och funktions mässtigt.

När jag fixar ett eget batteri till larmet, kommer detta att laddas upp på samma sätt som mc batteriet eller måste jag montera av det och ladda det med jämna mellanrum?

Det laddas på samma sätt som det vanliga mcbatteriet, du har det ju kopplat på den konstanta matningen från originalbatteriet och det laddas ju då även då generatorn snurrar.

Det laddas på samma sätt som det vanliga mcbatteriet, du har det ju kopplat på den konstanta matningen från originalbatteriet och det laddas ju då även då generatorn snurrar.
jo tänkte det, men ville fråga för att vara på den säkra sidan :)

Ska se ifall jag hittar nån ritning hur man ska gå tillväga om man ska löda ihop 8st uppladdningsbara 1.5v AAA batterier. Ska väl inte vara så svårt :)

Jag använde samma batteri från "tema" som backup batteri till mitt T70-C larm som jag har i hojjen.

det är nog läge att koppla in en diod i serie mellan de båda batterierna, detta för att felaktig laddning/tröga starter inte skall plocka effekt från "backup" batteriet.

Köp en vanlig likriktardiod som pallar en ampere.
Strecket på diodens hölje motsvarar taket på triangeln i schemat - den måste vändas rätt.

Mycket simpel form av ups men fungerar utmärkt för det du vill åstadkomma.

Som batteri räcker den minsta blyaccen.

Samma metod kan även användas till annan utrustning på mcen som är känslig för feta spänningsdippar vid start när de går massa amp.

Edit:

Larmet,gpsen, eller vad de nu är kopplar du in på plusen efter dioden.

Bifogat

• UPS.gif
    UPS.gif
    1.8 KB · Visningar: 41
Köpte dioder av Khobe eller hur hans nick stavades här på forumet när jag skulle fixa indikatorlampan på förra hojen. Funkar dessa eller behövs det kraftigare grejer?

Köpte dioder av Khobe eller hur hans nick stavades här på forumet när jag skulle fixa indikatorlampan på förra hojen. Funkar dessa eller behövs det kraftigare grejer?

har du någon data på dom??

Troligtvis kommer det inte behöva några kraftiga saker överhuvudtaget. larmet du har kan inte dra så mycket? se bara till att batteriet du kopplar till är fulladdat, annars kommer strömen rusa igenom och ev. bränna dioden

har du någon data på dom??

Troligtvis kommer det inte behöva några kraftiga saker överhuvudtaget. larmet du har kan inte dra så mycket? se bara till att batteriet du kopplar till är fulladdat, annars kommer strömen rusa igenom och ev. bränna dioden
1A- 400V
Om man kopplar en diod en skissen så lägger man till 0.6V till batteriets polspänning (spänningen över + ..-) och laddningen minskar.
Laddningen "tror" att batteriet har högre spänning än det IRL har..
Klassiskt problem som finns på bl a husvagnar vars batteri laddas från bilen. (och aldrig blir fullt..)
Men, tror inte att det gör så mkt, man kommer nog att dra rätt lite ström ur backupbatteriet så det funkar nog ändå.

Last edited:
Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...