Nålinställning orginal på KTM 640 -03

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Hej alla.
Har sökt som en tokig men kan inte hitta svaret, slänger därför ut frågan här...
Misstänker att förre ägaren varit och pillat så jag skulle gärna vilja veta vilket hack (inställning) det är på trottelnålen från fabrik.
Frågan gäller orginalförgasaren.
Vänligen ange svar i antal hack uppifrån.
Nu sitter den i 3:e hacket uppifrån med plastbrickan och mettallbrickan på undersidan.

#Har öppnad luftburk (locket uppsågat) (ca. 1 cm ram kvar på ovansidan)
Skall man såga mer ?
#Tänkte sätta i 47,5 lågfart och 170 huvudmunstycke.
#Har slipon (helt öppet)
#Tänkte även ev. testa att borra upp de två hålen på sidorna om hålet för
trottelnålen till 3 mm (tips från Tomk (tror jag det var)) i annan tråd.
#Finns det någon mera "enkel" åtgärd ?
Ute och skruvar...

Äntligen klar...
OK! Inga fler nattugglor uppe :lol
Så här blev det:
#Munstycken: 47,5 + 170
#Borrade hål bredvid trottelnål.
#Trottelnålen satte jag på 4:e hacket uppifrån med plastbrickan under och
mässingbrickan ovan.
#Blandskruven inskruvad i bott, sen 2,5 varv ut

Tar nog hojen till jobbet i morrgon (idag), hoppas inte den går för fett i stället nu.

Synpunkter på åtgärder emottages tacksamt :Bugar
Gonatt! :trött
MVH. \\Micke

Last edited:
Verkar vettigt men kanske att huvudmunstycket är litet.
Jag kör med 170-munstycke och stiftet ser bra ut.
Om du använder den endast på gatan så rekomenderar
en del att även klippa av trottel fjädern 5 varv.

Last edited:
När jag fixade min förra året bytte jag även lutmunstycket till 1.1 (tror jag), en stl mindre iallafall. Gick bra mycket bättre på låga varv då iallafall. Skadar ju inte att testa.

Tappa inte in den i förgasaren bara, blir meckigt...

Bifogat

• 030815_22.jpg
    030815_22.jpg
    22.4 KB · Visningar: 86
  • 030815_23.jpg
    030815_23.jpg
    25.1 KB · Visningar: 93
Last edited:
Tack för tipset Staffan, men jag tror det är OK som det är, eller vad tror Du ? (se nedan)
Första testet i morse:
Brukar starta kanonlätt. Fortfarande så efter modifieringen.
Låter betydligt bättre, det metallsika klangljudet har försvunnit och ersatts av ett "rundare, blötare ljud" (jag pysslar inte med vinprovning här även om det kanske låter så) :hihi
Och sen...ytterligare bättre drag, ingen hästspark kanske utan snarare mer råstark.
Skjuter en aning vid hård motorbroms, det gjorde den inte förut. Tyder inte det på att den får nog, det är väl oförbränt bränsle som gör att den skjuter, eller ?
Före modifieringen kunde man steka ägg på ljuddämpen efter mc:n blivit ordentligt varmkörd, nu kan man lägga handen på den utan att bränna sig.
Har inte gjort avslag och kollat stiftet ännu, men jag är ganska säker på att det kommer att se fint ut.

Basse.
Bra mycket bättre på låga varv, det innebär att den blir ÄNNU enklara att dra upp på bakhjulet, KANON skall ev. testa det. Tack för tipset! :yoparty

MVH. \\Micke

Staffan har du kollat med ragnar på lelles han har nog ett sådant munstycke lr så tror jag att jonte engdahl racing i löddeköpinge har nåt liggande! :tummenupp

Basse har du både lågfart 47.5 och luftmunstycke 1.1 i, bara nyfiken har aldrig provat med den inställningen????? :va

Hur var det med nålen och dess läge från början ?
Sitter den i 3:e uppifrån (mittenhacket) från fabrik eller? :va

Enligt dom som rekomenderar det så ska det
ge ett rappare gassvar men för enduro så
blir den oroligare då fjädern håller emot för
dåligt.
Har ej provat själv men det finns till och
med kortare/slappare fjädrar att köpa så
man slipper offra originalet.

Detta fick jag från KTM-SOMMER

1. carburettor
airidle jet 1.1 (standard 1.2)
mainjet 180 (175 summer)
needle position now 4th from top, standard 3rd from top

in combination with

2. airsystem
sportairboxcover
Supermotoairfilter
and removed rubber schnorchel

Position 1 and 2 muts be done together

h-street skrev:
Japp! mittenhacket
hur blev färgen på stiftet då?
Ja....
Det ser inte ut som den får för mycket i alla fall.
Kanske man skulle gå upp till 175 ändå...eller...ändå större :va
Bilden till vänster (lutande stift) är tagen efter munstycksbytet.
Bilden till höger (kass bild) är tagen med orginal munstycken.
Kommentarer ?

Bifogat

• Sparkplug1.jpg
    Sparkplug1.jpg
    29 KB · Visningar: 87
  • Sparkplug_before.jpg
    Sparkplug_before.jpg
    51.2 KB · Visningar: 81
Last edited:
Ringrostig skrev:
Ja....
Det ser inte ut som den får för mycket i alla fall.
Kanske man skulle gå upp till 175 ändå...eller...ändå större :va
Bilden till vänster (lutande stift) är tagen efter munstycksbytet.
Bilden till höger (kass bild) är tagen med orginal munstycken.
Kommentarer ?

Nej den får nog för lite,prova att gå upp till 172,5 eller 175.

Du bör prova att dra hojen på högvarv, mellanvarv, lågvarv o kolla stiftet efter respektive gaspådrag, gärna fota o lägg upp :tummenupp . Sedan tycker jag att det är lite knepigare att bestycka en 4taktare mot en 2taktare pga att den sväljer mycket sås utan att den syns på stiftet medans stiftet på en 2taktare blir alldeles blött. Lycka till! bör tillägga att jag kör #47,5 lågfart #175 huvud o 4:e hacket på nålen

Har kört med 195 och tyckte stiftet såg för ljust (den gick fett) ut så de bästa e nog att bänka!

Staffan skrev:
Basse,kommer du ihåg var du fick tag i det?
Ringde runt i somras men ingen hade något.

Fick det av Ragnar på Lelles när jag hade gjort 100-mila och skull ebestycka om.

Ringrostig skrev:
Basse.
Bra mycket bättre på låga varv, det innebär att den blir ÄNNU enklara att dra upp på bakhjulet, KANON skall ev. testa det. Tack för tipset!

Ja troligen. Testade först utan att byta luftmunstycket och då smällde den o levde så mycket o hade sig så jag körde bara ett varv runt kvarteret och bytte sen. Då gick den mycket bättre. Jag utgick alltid med blandskruven i orginalläget (2.5 varv ut) och kollade vad som gick bäst, sen så gjorde jag fininställningen med den. Min gick upp med enbart gas på 2:an (med röven en bit bak då...)

h-street skrev:
Basse har du både lågfart 47.5 och luftmunstycke 1.1 i, bara nyfiken har aldrig provat med den inställningen?????

Har aldrig bytt lågfarten. Bara luften, huvud (175) samt nålen längst upp (hacket längst ner). Då gick min bäst, jag har testat alla kombinationer som går flera gånger och kom fram till det. Polaren körde på samma och det enda som skilde va att hans blandskruv behövde bara 1.5 varv ut. Ingen hoj är den andra exakt lik.

Ursäkta en okunnig, men hur höjer man nålen?
Vågar inte riktigt börja pilla på förgasaren utan ett veta vad det är jag pillar på. Misstänker att det finns risk att man fi#¤ar till det.

Jag har ett 180 munstycke och öppna dämpare. Stiftet är kritvitt och det smäller som fan vid motorbroms, ibland även vid växlingar.
Betyder inte det att den går snålt?

Jag tänkte prova ett 185 munstycke också, men nålen kanske bör höjas den med?

Nickeluring skrev:
Ursäkta en okunnig, men hur höjer man nålen?
Vågar inte riktigt börja pilla på förgasaren utan ett veta vad det är jag pillar på. Misstänker att det finns risk att man fi#¤ar till det.

Jag har ett 180 munstycke och öppna dämpare. Stiftet är kritvitt och det smäller som fan vid motorbroms, ibland även vid växlingar.
Betyder inte det att den går snålt?

Jag tänkte prova ett 185 munstycke också, men nålen kanske bör höjas den med?

180 låter för mycket, det är fel att kompensera för lågfarten med större main jet.

Börja med att höja nålen ett snäpp i taget tills den går bättre (jag skulle även byta main till 170). Är inget svårt att ändra nålinställningen. Skruva bara av plastlocket på förgasaren och lyft upp gummibälgen så hänger nål och fjäder och allt med. Sen ser du hur man ska göra.

030815_18.jpg

030815_19.jpg

030815_20.jpg

030815_21.jpg

Basse skrev:
180 låter för mycket, det är fel att kompensera för lågfarten med större main jet.

Börja med att höja nålen ett snäpp i taget tills den går bättre (jag skulle även byta main till 170). Är inget svårt att ändra nålinställningen. Skruva bara av plastlocket på förgasaren och lyft upp gummibälgen så hänger nål och fjäder och allt med. Sen ser du hur man ska göra.

Kalas! Då ska jag prova med lite andra inställningar. Schyssta bilder, nu vet jag vad jag ska pilla på.
Jag skruvade faktiskt bort locket härom dan, men när jag såg att det följde med en fjäder upp blev jag livrädd o satte tillbaka det.
Tackar!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...