Nålinställning orginal på KTM 640 -03

Basse skrev:
180 låter för mycket, det är fel att kompensera för lågfarten med större main jet.

Börja med att höja nålen ett snäpp i taget tills den går bättre (jag skulle även byta main till 170). Är inget svårt att ändra nålinställningen. Skruva bara av plastlocket på förgasaren och lyft upp gummibälgen så hänger nål och fjäder och allt med. Sen ser du hur man ska göra.

Om den går ojämnt på låga varv (jämn gas), är det något annat man ska skruva på/byta då? Eller ska det bli bra ifall man får till main jet, nål och blandskruv som det ska vara?
Eller kan det kanske ha att göra med det lilla munstycket (1,1 - beskrivet ovan med bilder)? Är original (1,2) fel om man öppnat luftburk och satt på öppna dämpare? Tycker det låter konstigt att man ska ha ett mindre munstycke när man har ett högre flöde... :confused:

And all this tunin is done with the standard 6G5 needle?
Just want to make sure i have all the parts before i take the bike apart :)

Nickeluring skrev:
Om den går ojämnt på låga varv (jämn gas), är det något annat man ska skruva på/byta då? Eller ska det bli bra ifall man får till main jet, nål och blandskruv som det ska vara?
Eller kan det kanske ha att göra med det lilla munstycket (1,1 - beskrivet ovan med bilder)? Är original (1,2) fel om man öppnat luftburk och satt på öppna dämpare? Tycker det låter konstigt att man ska ha ett mindre munstycke när man har ett högre flöde... :confused:

När du tar bort "snorkeln" + sidan så får den en hel del mera luft så man får kompensera med luftmunstycket. Det är just till låga varv (lite gas) det används.

Huvudmunstycket utnyttjas mest vid halvgas och över det, det är det du justerar när du ändrar nålläge, hur pass tidigt den slår in förenklat sagt. Därför gör man ofta fel när man bara ökar huvudmunstycket hela tiden. När jag bänkade min 03:a förut så sa meken att 9/10 som kommer in går på tok för fett.

Om jag va dig skulle jag sätta in ett 1.1 luftmunstycke, 170 huvudmunstycke, sätta nålen i mittenläget samt blandskruven i std läget och kolla hur den går då. Testa hur den svarar på gaspådrag vid olika varvtal och justera nålen efter det. Sen kör du "tomgångstestet" för att finjustera in blandskruven till sist.

Här står lite mer ingående hur det funkar, men bortse från stl på munstycken etc, det var innan 03 då high-flow toppen, grövre krökar etc kom.

http://hem.passagen.se/ktm_lc4/?noframe

Last edited:
Basse skrev:
När du tar bort "snorkeln" + sidan så får den en hel del mera luft så man får kompensera med luftmunstycket. Det är just till låga varv (lite gas) det används.

Huvudmunstycket utnyttjas mest vid halvgas och över det, det är det du justerar när du ändrar nålläge, hur pass tidigt den slår in förenklat sagt. Därför gör man ofta fel när man bara ökar huvudmunstycket hela tiden. När jag bänkade min 03:a förut så sa meken att 9/10 som kommer in går på tok för fett.

Om jag va dig skulle jag sätta in ett 1.1 luftmunstycke, 170 huvudmunstycke, sätta nålen i mittenläget samt blandskruven i std läget och kolla hur den går då. Testa hur den svarar på gaspådrag vid olika varvtal och justera nålen efter det. Sen kör du "tomgångstestet" för att finjustera in blandskruven till sist.

Här står lite mer ingående hur det funkar, men bortse från stl på munstycken etc, det var innan 03 då high-flow toppen, grövre krökar etc kom.

http://hem.passagen.se/ktm_lc4/?noframe

Lysande, jag ska testa lite olika inställningar/munstycken.
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att ta bort snorkeln + sidan. Jag har tagit bort hela locket som snorkeln sitter i, men ska man ta bort något på sidan också? Skära upp hål, eller?
Bänkade du din i Stockholm? Vet du vad det kostar?

Yesterday i tried different things:
I had a 175 Mainjet in the bike when i started ,i tryed to raise the needle one step at a time but the sparkplug is still whiteish.
Then i tryed a 180 mainjet ,but then the mixture got to rich.
Do i really have to change the pilot air jet to 1.1?
What i found that worked the best was 175 with the needleclip at the second step from the top on the needle.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti