Några här med med c/ce-kort? eller som planerar att ta C/CE

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Jag vill ta C och tungregga långforden så ingen kan låna den. I alla fall ska Jag ta E så jag kan dra vad bilen får dra.

Just nu jobbar jag inte alls, har lagt ner droskverksamheten. Så jag står utan jobb, då kan man visst "bli bjuden" av arbetsförmedlingen. Tyvärr insåg jag att det är ganska mkt byråkrati och nonchalans där, iaf på mitt lokala kontor. Jag menade på att jag har erfarenhet av transport / yrkestrafik sen tidigare..

Men herregud! Säger du upp dig från ett jobb och vill ha ny utbildning betald?!! Hoppas verkligen att du INTE får ditt kort! Ta från din egen plånbok istället för att utnyttja pengar som kan behövas till andra som verkligen har förlorat sitt jobb......

Men herregud! Säger du upp dig från ett jobb och vill ha ny utbildning betald?!! Hoppas verkligen att du INTE får ditt kort! Ta från din egen plånbok istället för att utnyttja pengar som kan behövas till andra som verkligen har förlorat sitt jobb......

Om det erbjuds gratis utbildningar i ett yrke där det är svårt o rekrytera folk varför är det fel o ta den utbildningen då även om man sagt upp sej från ett annat jobb frivilligt? Köra tungt är inget lätt jobb långa hårda dagar, nätter det är därför det är svårt o få tag i chaffisar. Vissa snackar om att visst det e skitlätt o billigt o köra upp privat för C kort..Så e det kanske men en arbetsgivare anställer hellre någon som kommer från en yrkesutbildning för där lär du dej grunderna ordentligt för o köra bil o släp. Lasta,lossa.grunderna för o utföra lättare meck, Skulle vilja se den körskola som låter eleven rotera hjulen på ett 24meter bil o släp bara för att man inte ska stå handfallen när man får punka på ett däck som väger mer än en själv längs vägen. Såg att någon skrev att en sådan utbildning idag kostar 250.000 När jag tog mitt 1987 kostade det 70.000 Men man kan klara sej på 5 körlektioner som privatist skrev någon..Vem anställer man som arbetsgivare killen som tog 5 körlektioner o möjligtvis kan hålla bilen på vägen eller killen som meckat lastat,lossat,,bytt hjul, under en riktig utbildning som du sällan har råd med själv..

Vem anställer man som arbetsgivare killen som tog 5 körlektioner o möjligtvis kan hålla bilen på vägen eller killen som meckat lastat,lossat,,bytt hjul, under en riktig utbildning som du sällan har råd med själv..

Jag måste vara ett unikum som kan mer än bara hålla tunga fordon på vägen trots min "billiga" utbildning. :rolleyes:

Låter mest som att någon gick en dyr utbildning och försöker rättfärdiga det för sig själv och världen genom att racka ner på dem som inte gick den vägen.

Jag gick en vuxenutbildning för CE.. Sökte och kom in även fast jag då hade ett jobb (som jag inte trivdes på).. Nu kör jag lasbil och trivs fint med de.

Tror att man lär sig mer på en sån utbildning än om man tar privat. Privatister är nog lika duktiga på att köra när dom varit med ett tag, men om du går en utbildning kan man nog mer från start..

Jag måste vara ett unikum som kan mer än bara hålla tunga fordon på vägen trots min "billiga" utbildning. :rolleyes:

Låter mest som att någon gick en dyr utbildning och försöker rättfärdiga det för sig själv och världen genom att racka ner på dem som inte gick den vägen.

Menade inte o racka ner på dej killen:) Men har man alldrig provat att stå o hoppa på ett 2 meters spett för o få loss en hjulbult på en lastbil så vet man inte va man snackar om o det får du inte lära dej som privatist:tummenupp OK? Kör man upp privat så får man lära sej o köra, men o köra lastbil som yrke det kräver så mycket mer som man inte får lära sej som privatist. Sen om man e kunnig innan det är ju en annan sak men alla är ju inte det:) Eller hur? "Kedjan?? E det inte något dom smörjer på servicen??" E något man hör alldeles för ofta nu för tiden tycker jag när bilförarna får för sej att dom ska köpa hoj:D Existerade inte förr:D :D

Edit jag gick en AMU utbildning som finansierades av arbetsförmedlingen 1987 jobbade som takläggare innan men lessnade o sa upp mej o sökte en förarutbildning som jag fick gratis:tummenupp

Så är det inte riktigt. Men för att bli mer personlig, och för att kanske öka din förståelse:

Är jätte allergisk mot skaldjur. Iom taxi eponeras man med risker, får jag in folk som antingen har med sig mat, thaimat med räkor eller vad som helst, eller som ätit skaldjur och "doftar" så kan jag bli sjuk, riktigt riktigt dålig. Det har gjort att jag med flit tagit raster mellan kl 19-23, för att slippa "middagstid". Ständig oro, att någon har med sig något i bilen som man inte tål. Eller att någon ätit skaldjur och doftar.

3 gånger har jag fått anafylaktisk reaktion, pga folk som haft med sig mat i bilen, varav en gång när dom inte ens hade mat med sig i bilen, utan hade varit på kräftskiva, men doftade skaldjur... Och när jag får reaktion så är det allvarligt, halsen svullnar upp, kan inte andas, kliar överallt, ögonen svullnar upp, så man ser bara en svart liten prick på ögat som var en pupill.. Blodtrycksfall, och får jag inte i mig adrenalibspruta eller betapred så kan man dö inom ett par minuter. Jag har alltid med mig epipen (adrenalinspruta), men om jag blir så sjuk att jag inte kan ta den själv, så är jag illa ute...

Detta gjorde att jag fick mindre jobb, åkaren körde själv, han sa inte upp mig, utan behöll mig som "behovsanställd" - att köra på timmar när det behaga honom.

Så, jag vill ha ett självständigt jobb...

Det är inte meningen att snika på samhället, men om det nu är brisst på folk inom transport, och iom att jag är utan jobb.. Samt inte kan jobba med vad som helst där jag exponeras för att råka bli sjuk, så why not?

Jag skulle köra buss eller jobba på mack eller vad som helst, om jag inte var allergisk. Tyvärr kan jag knappt gå in på en statoilmack eftersom där finns räksallad. Och om någon framför mig i kön beställer en mosbricka med räksallad, så måste jag gå ut, och vänta en stund innan jag kan gå in igen och betala för min kassa-tankning... Det är ett helvete man lever med, dock van. Men så är det, och det gör min situation jävligt knepig.

:(

Last edited:
Menade inte o racka ner på dej killen:) Men har man alldrig provat att stå o hoppa på ett 2 meters spett för o få loss en hjulbult på en lastbil så vet man inte va man snackar om o det får du inte lära dej som privatist:tummenupp OK? Kör man upp privat så får man lära sej o köra, men o köra lastbil som yrke det kräver så mycket mer som man inte får lära sej som privatist. Sen om man e kunnig innan det är ju en annan sak men alla är ju inte det:) Eller hur? "Kedjan?? E det inte något dom smörjer på servicen??" E något man hör alldeles för ofta nu för tiden tycker jag när bilförarna får för sej att dom ska köpa hoj:D Existerade inte förr:D :D

Edit jag gick en AMU utbildning som finansierades av arbetsförmedlingen 1987 jobbade som takläggare innan men lessnade o sa upp mej o sökte en förarutbildning som jag fick gratis:tummenupp

Jag har jobbat som lastbilsmeck i 7 år så byta hjul på en tradare ska nog fixa sig :tummenupp

Dock så kanske man får en hel andra matnyttiga tips från "Leffe 56" som man övningskör med, tips som inte står i den, av sossar utfärdade läroplanen...

Dock så kanske man får en hel andra matnyttiga tips från "Leffe 56" som man övningskör med, tips som inte står i den, av sossar utfärdade läroplanen...

HEHE instämmer :tummenupp

När jag tog alfabetet på kortet så va det bara leffe 56 som va instruktörer på amu. Vet inte hur det är idag på yrkesutbildningarna. Men man fick lära sej mycket matnytigt då. Kursen då tog ca 3 månader 8 timmar per dag. Tror inte någon vill eller kan få en sådan utbildning som privatist. Man lär garanterat inte ha råd med det i alla fall:tummenupp

När jag tog alfabetet på kortet så va det bara leffe 56 som va instruktörer på amu. Vet inte hur det är idag på yrkesutbildningarna. Men man fick lära sej mycket matnytigt då. Kursen då tog ca 3 månader 8 timmar per dag. Tror inte någon vill eller kan få en sådan utbildning som privatist. Man lär garanterat inte ha råd med det i alla fall:tummenupp

Kursen för 250.000kr tar 5-6 månader :näsblod

Att säga upp sig från sitt jobb för att ta CE-kort är ju suveränt. Man behöver inte alltid gilla sitt jobb bara för att man har ett.
Kom igen nu järnmicke, ta kortet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...