Några här med med c/ce-kort? eller som planerar att ta C/CE

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Bestämt mig för att ta c-kort och ev ce-kort, jag vill jobba flexibelt och på egen hand helt enkelt. Det är ju dock ganska kostsamt om man ska ta det på egen hand i trafikskola... Så jag tänkte höra med er, vilka alternativ som finns?

Just nu jobbar jag inte alls, har lagt ner droskverksamheten. Så jag står utan jobb, då kan man visst "bli bjuden" av arbetsförmedlingen. Tyvärr insåg jag att det är ganska mkt byråkrati och nonchalans där, iaf på mitt lokala kontor. Jag menade på att jag har erfarenhet av transport / yrkestrafik sen tidigare..men handläggaren menade på att jag borde söka "brevbärare på cykel i järfälla" :huvet (jag bor i nacka till att börja med..) Konflikt uppstod när jag menade på att jag jobbat för poståkeriet, har erfarenhet av logistik fast med b-kort, hittar överallt eftersom jag kört taxi mm - då erbjöd han mig andra taxijobb ist :huvet skrev ju in mig på ams för att hooka upp deras yrkestrafikutbildning mot transport och c-kort. Verkar dock som att man ska behöva ha tur för att hamna där, eller få hjälp av någon som är tillmötesgående & realistisk. Blev även erbjuden jobb i Österåker, pressens morgontjänst. Vadtusan, transportbranschen skriker efter chaufförer..

Så, finns det andra möjligheter? Vuxenutbildning, komvux mm? Eller finns det transportföretag som bjuder på utbildning om man binder sig att arbeta där ngt år eller två? Hört att man kan få yrkesutbildningsstöd från komunen också..?

Har som sagt ingen vidare lust med att dega körskola mängder med pengar, dels för att det är mkt pengar och dels när ingen annan verkar ha degat ur egen ficka..

:huvet

Hilfe?

Har ABECEDE och har bellat varenda bokstav ur egen ficka. Behöver inte bli särskilt dyrt om man har talang. Låna teoribok på bibblan, ladda ner "körkortsprov" från piratebay och plugga hemma. Skriv teorin utan en enda investerad krona. Sedan är det bara körningen kvar. Är du duktig går det kanske 5 lektioner per bokstav, är du inte så duktig blir det dyrare.

Alla har inte fått lappen gratis, och jag tycker inte att alla borde få det heller. Bussföraryrket är totalt utarmat av AMS-omskolade soffliggare som inte kan knäppa en skjorta, kör som svin och inte kan stava till service. Undrar varför det är så låg lön, duh!

Lycka till! Hjälp till att återerövra epitetet "vägarnas riddare". :tummenupp

Ska du ta C/CE så se till att vara klar innan sept -09. Då slipper du göra 140timmar kurs för yrkeskompetensbevis, det räcker med en 35h kurs vart femte år!

Har ABECEDE och har bellat varenda bokstav ur egen ficka. Behöver inte bli särskilt dyrt om man har talang. Låna teoribok på bibblan, ladda ner "körkortsprov" från piratebay och plugga hemma. Skriv teorin utan en enda investerad krona. Sedan är det bara körningen kvar. Är du duktig går det kanske 5 lektioner per bokstav, är du inte så duktig blir det dyrare.

Tack för tipset, man kanske ska ta teorin lite snabbt på egen hand då.. Lär väl inte vara så jättesvår teori? :)

Ska du ta C/CE så se till att vara klar innan sept -09. Då slipper du göra 140timmar kurs för yrkeskompetensbevis, det räcker med en 35h kurs vart femte år!
Vad fan har dom hittat på nu då?
När jag tog mitt kort, betalat av AMS, så tog jag yrkeskomp men då var jag under 21 var det va?

Kolla med företag om dom behöver folk och kan tänka sig att låta dig jobba av utbildningen sen. Men då kanske det krävs att du känner nån ekker har en fot inne någerst.

Jag tog det i december, betalade själv, blev inte särskilt dyrt.

Trodde du var tät och spelade på aktier och grejjer, körde inte du en massa premiumbilar förut? Slut på det?

Jag tog det i december, betalade själv, blev inte särskilt dyrt.

Trodde du var tät och spelade på aktier och grejjer, körde inte du en massa premiumbilar förut? Slut på det?
Det lutar åt att jag också gör det...blir bara lite purken när de flesta i ens omgivning fått gratis på olika håll & kanter. Jag är inte tät, men jag har lirat med aktier å så, men allt är numer nedplöjt i bostaden i princip.

Vad hände med Polishögskolan? :confused:

Det får jag nog återuppta den dagen allt skit är borta ur brottsregistret, sådär om 5 år eller nåt, kanske 10 om man inte dykt upp i tingsrätten..hållit sig undan lite mm.

Men innan dess kanske jag hinner konvertera till både neger och byta kön, så lär jag komma in på stört..

:rolleyes: :huvet

Last edited:

Alla har inte fått lappen gratis, och jag tycker inte att alla borde få det heller. Bussföraryrket är totalt utarmat av AMS-omskolade soffliggare som inte kan knäppa en skjorta, kör som svin och inte kan stava till service. Undrar varför det är så låg lön, duh!

Lycka till! Hjälp till att återerövra epitetet "vägarnas riddare". :tummenupp

Bellat varenda krona själv.. Ladda ner från piratebay:D :D Det lät bra:gnissla

Det lutar åt att jag också gör det...blir bara lite purken när de flesta i ens omgivning fått gratis på olika håll & kanter. Jag är inte tät, men jag har lirat med aktier å så, men allt är numer nedplöjt i bostaden i princip.

Det får jag nog återuppta den dagen allt skit är borta ur brottsregistret, sådär om 5 år eller nåt, kanske 10 om man inte dykt upp i tingsrätten..hållit sig undan lite mm.

Men innan dess kanske jag hinner konvertera till både neger och byta kön, så lär jag komma in på stört..

:rolleyes: :huvet

Funkade det inte o snacka med nacka kommun?? Vet åtminstonde 2 som fått sin tunglicens på senare år på det sättet:va

Last edited:
Funkade det inte o snacka med nacka kommun?? Vet åtminstonde 2 som fått sin tunglicens på senare år på det sättet:va
Jag vet inte hur man gör, ska man bara ringa kommunens reception å ba "hej, jag vill att ni ska stödja mig med c-kort" :rolleyes: ..vet du ungefär hur dom gått tillväga, det finns alltid div villkor som man ska uppfylla, å skriva papper på det ena å andra.. :S

Jag vet inte hur man gör, ska man bara ringa kommunens reception å ba "hej, jag vill att ni ska stödja mig med c-kort" :rolleyes: ..vet du ungefär hur dom gått tillväga, det finns alltid div villkor som man ska uppfylla, å skriva papper på det ena å andra.. :S

Du har pm.

Jag funderar på att ta detta - hade varit fint med alla bokstäver på kortet.

Finns en kurs där man får CE och tillbehör(adr, hjullastare, truck etc) men det kostar 250.000kr =)
Ska nog klippa det efter sommaren - kan ju vara bra att ha nån dag.

jag hade funderingar att ta E-kortet när jag var arbetslös en kort period(har C sen tidigare)
efter lite samtal med arbetsförmedligen insåg jag att det var helt omöjligt för mej att få nån hjälp därifrån men kortet! handläggaren sa att dom hade slutat vara så frikostiga med körkortsbehörigheter?:confused:

Ironmike: om du pyntar C-kortet själv kan du ju söka jobb iaf, även om de flesta åkerier önskar CE. Har du väl fått nåt jobb som chaufför kanske åkeriet kan slanta upp till ett E-kort om dom e nöjda med dej!:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti