Några funderingar om RSV mille..

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Funderar på att skaffa mig en sån, runt 99-01 ej R modellen.

har sneglat på R1or och liknande maskiner också.
På pappret så är ju inte millen snabbare än zx6r:en som jag har nu.

Är grymt sugen på V-twin, men vill ju byta upp mig effektmässigt också.

Vet att man ej utnyttjar effekten fullt ut och bla bla, men ibland vill man ju dra järnet från låg fart och upp till toppfart och då får det ju gärna gå undan.

Hur är dom igentligen? ös på.. :va

Jag har en på G som har akraslipon, öppnare filter och chip.
Det borde ju göra några pållar.

Att chassit är som gjort för kurviga vägar har jag förstått.

Twin o radfyra är två olika typer av motorer (såklart :D ) .. men iaf, effekten på pappret är lixom inte riktigt lika...

Last edited by a moderator:
Hej;

Kör själv en 04:a (ifs R-modellen) och måste erkänna att det tar tid innan man vänjer sig vid motorkaraktären. Men efter att man gjort det så kan man inte göra annat än att älska den hojen! Underbar känsla och ljud. Sant att man saknar effekten ibland, men det känns som den hojen "lever" mer än en rad4:a.

Mitt råd är att du absolut provkör en mille innan du slår till.

Lycka till! :tummenupp

Mvh

Hm förstår dig. Kan va lite svårt att få tag på en återförsäljare som har en likadan inne, men ta en sväng förbi göteborg annars och titta in hos Superbike.
Tycker det är värt att åka en bit för att provköra en hoj innan du eventuellt slår till.

Mvh

Superbike har enligt deras hemsida ingen sådan, annars vore det inga problem att åka, är ju semester och allt..

kan du inte provköra den som du hade tänkt att köpa:va eller är det en återförsäljare som inte tillåter det

Jo, är ganska mycket längre men får väl bli så.

edit:

Ville höra lite åsikter om hojen också, tex prestanda osv. så jag vet om det är ens lönt att sikta på en sådan.

Last edited:
Jag bytte upp mig från en zxr6 till en mille 99:a och kan lova att millen känns betydligt starkare. Visserligen var min zxr en 97:a men kan inte tänka mig att skillnaden mot 98:an är himmelsvid.

Min är nerdrevad till 16/44 mot originalet 17/42 och det ger väl en del extra drag. Förutom det har jag öppnare avgas, strypningar borttagna och pc III. Tycker millen är en kanonhoj med bra chassi och jag gillar motorkaraktären mycket bättre än en skrikig 600 radfyra.

/R

1000cc twin mot 600cc radfyra går knappt att jämföra. Sexhundran går som en moppe under 7000 varv, millen drar som ett lok i jämförelse..

När du skriver "samma effekt" så antar jag att du helt har missat de som brukar stå efter antal hk, nämligen Nm.

Vridet från en 1000cc v-twin går inte ens att jämföra med en 1000cc rad-fyra, än mindre en 600cc rad-fyra.

Det är stooor skillnad effekt-mässigt mellan din nuvarande zx6-r och en mille, jag lovar dig.

Lycka till med ditt hojköp:tummenupp .

Givetvis.

Moped under 7000varv, å andra sidan så drar ju sexhundran rätt bra från 8 000 upp till 14 500 varv .

Det där med annorlunda drag kontra olika varv har jag förstått rätt så bra.

Mina jämförelse är tex 0-400m , då har ju 600 högre sluthastighet och lägre tid, det tycker jag är lite synd.
Ska man byta upp sig så ska det ju va lite lönt, men det kan mycket väl va så att aprilian är snabbare i verkligheten.

Jag tycker du ska prova en.

Jag har kört nyare zx6:or än din, (runt -03 -04 nånstans) och den är ju lättare och (på pappret) starkare än din, Men dom går ändå inte att jämföra.

Millen är det många resor bättre klipp i.

1:an och 2:an så gör du ju power-wheelisar från 3000 varv.

Sen ska vi inte ens börja tala om chassie-skillnaden.

Har haft ett flertal olika sporthojar (suzuki, honda och kawasaki av olika slag) och ingen kommer ens i närheten av millen när de börjar svänga. I synnerhet på bana.

Skulle jag köpa sporthoj igen så skulle de utan tvekan bli en Aprilia.

När du skriver "samma effekt" så antar jag att du helt har missat de som brukar stå efter antal hk, nämligen Nm.
Vridet från en 1000cc v-twin går inte ens att jämföra med en 1000cc rad-fyra, än mindre en 600cc rad-fyra.

Ledsen att göra dig besviken men en tusenkubiks radfyra är totalt överlägsen gällande effekt och har även ett större vrid än den bajken du refererar till.

Har haft ett flertal olika sporthojar (suzuki, honda och kawasaki av olika slag) och ingen kommer ens i närheten av millen när de börjar svänga. I synnerhet på bana.

Konstigt att Alex. Lund i pro superbike bytte ut sin aprilia efter ett race mot en Honda när en twin är så överlägsen på just bana.

Har provkört en kompis Mille.
Älskade motorn, hatade körställningen.
Men det är ju individuellt.
Och anpassningsbart.

Det du jämför är TOPPEFFEKTEN!
Du behöver se en effektkurva för att förstå.
Toppeffekten är den styrka per tidsenhet som motorn kan utveckla vid ett specefikt varv, vid full belastning.
Exempel:
Du har 120 kusar vid 10000 varv.
Vid 9500 varv har du måhända 80 häst.
vid 10500 varv har du kanske 70 pållar.
Blir ett djävla ryckande i spaken.
Men det brukar ungtuppar gilla...
Föredrar att kunna skafta fullt från strax över tomgång och känna hur effekten bara trycker på i en stadigt ökande kurva.

En genväg (som inte alltid, men oftast, stämmer) för att se skillnaden mellan motorer är att titta på hur mycket det skiljer mellan max vrid och max effekt.

Vrid / hk

Ledsen att göra dig besviken men en tusenkubiks radfyra är totalt överlägsen gällande effekt och har även ett större vrid än den bajken du refererar till.

Konstigt att Alex. Lund i pro superbike bytte ut sin aprilia efter ett race mot en Honda när en twin är så överlägsen på just bana.

Det här kan ju bli en lång tråd IGEN om för och nackdelar ang HK och vrid mellan twin och radfyra. Det finns det flera trådar om. Att en radfyra är snabbare än en twin av samma kubik kan nog de flesta hålla med om. Men att åka mc handlar inte bara om effekt och vrid. Det är en känsla. De olika motorerna har olika karaktär. Man måste pröva sig fram för att hitta den mc som man uppskattar. Man kan självklart läsa effekt/vridmomemt diagram för att bli klokare, men i slutändan är det hur DU upplever mc´n som gäller. Själv har jag fastnat för twin. Du måste provköra helt enkelt.

Som andra skriver så är det inte lätt att jämföra äpplen med päron :)

Är du ute efter att göra bästa tider 0-200 km/h så ska du väl köra radfyra. Vill du ha en hoj med stabilt chassi och gott om vrid i utgången av kurvan köp en Mille :tummenupp

Men som någon annan skrev det tar ett tag att vänja sig

/BW

Givetvis.

Moped under 7000varv, å andra sidan så drar ju sexhundran rätt bra från 8 000 upp till 14 500 varv .

Det där med annorlunda drag kontra olika varv har jag förstått rätt så bra.

Mina jämförelse är tex 0-400m , då har ju 600 högre sluthastighet och lägre tid, det tycker jag är lite synd.
Ska man byta upp sig så ska det ju va lite lönt, men det kan mycket väl va så att aprilian är snabbare i verkligheten.

Som någon sa tidigare, provkör innan (det gör man väl alltid för övrigt?) och känn efter om twin är din påse för ja, det är en väsentlig skillnad mellan en rad 600 och en litertwin. Är man van och ute efter radfyrans hysteriska kraftutvecklingen över 8-9000 varv ja då kan en twin känns loj och trög...kraftutvecklingen är ju mer linjär. Det känns inte som det går särskilt fort....tills man tittar på mätaren.

Det där med vrid och effekt är i slutändan enormt subjektivt...konstaterar bara att en twin per automatik inte har mer "vrid" än en motsvarande radfyra, det är en seglivad myt och bara skitsnack, det är bara att titta på hårda data.

Jag kör twin därför att jag gillar soundet och den mer avstressade motorkaraktären + att jag slipper växla så ofta. Att det blev en SP1 var mer en tillfällighet....annars hade det blivit en Mille...vacker, rejsig och...tvåcylindrig. En hoj med mycket mer själ och feeling än de flesta andra hojar jag ägt. Den känslan är svår att klä i Nm och hk.

Lycka till!:tummenupp

Back