Några funderingar om RSV mille..

Effekt hit och dit..........motorn kan alltid trimmas:D Chassit däremot är inte enkelt att ändra om man inte gillar det. Aprilians chassi är det bästa jag provat och enklare hoj att kasta från sida till sida får man leta efter. Hela grejen med Aprilian är ju race-mässig, förutom effekten då, och en mer renodlad hoj för bana finns nog inte........förutom effekten då......:tummenupp

Sen tar det tid att vänja sig vid en twin, motor och de ljud man är van vid finns inte. Många gånger har polarna gått mot varvstoppet utan att fatta att det är dags att växla. Ljudet man är van vid från en R4 är helt annorlunda på en twin.

/J
 
Har provat en Mille ett antal mil. Satt vedervärdigt på den (men vi är alla byggda olika), men i övrigt hade jag inte mycket att klaga på. Körglad och lättmanövrerad var den.

Sen är det ju så att en twin ofta både låter och känns surare än en radfyra på grund av sin karaktär, den har ju liksom inte samma "snärt". Men ganska ofta är det faktiskt skenet som bedrar.

Är du en aktiv kurvsmiskare eller vill du bara tok-acca rakt fram? Det kanske är den allra första frågan du ska ställa dig. Twinnens karaktär är nämligen rätt fördelaktig när du kommer ur kurvor och liknande.

Flera har sagt det, men jag instämmer i kören... det är oerhört mycket tycke och smak, man kan älta för och nackdelar hur länge som helst.
 
Jag satt som en kung på min Mille -00:a. Skönare sporthoj får man leta länge efter. Den är rätt stor, passar inte lite kortare folk skulle jag tippa på. Men efter att ha kört 60 mil med skjuts utan mer än lite vanlig trötthet så måste jag lägga ett gott ord för körställningen. Rätt så brett styre gör det lätt att kasta runt hojen också. Jag kommer garanterat köpa en Mille igen om jag byter till sporthoj igen.
 
Vad är det som är så speciellt med körställningen på dom?
verkar som att många inte riktigt trivs med den.

Är du mellan 175-190 så borde det lungt...formen på tanken gör så att de med längre ben inte riktigt får plats med dem(190+). Millen är också ganska hög därför får man inte va för kort.
 
Vad är det som är så speciellt med körställningen på dom?
verkar som att många inte riktigt trivs med den.

Å andra sidan är det en synpunkt som du inte behöver bry dig så mycket om. Om DU sitter bra så är det väl bra? ;)

För min del är det att jag är lång (199) och då är det si och så med många sporthojar. Vissa funkar bättre än andra, men den här tillhörde kategorin som jag inte satt alls bra på.
 
Last edited:
Sammanträffande?
Hojen jag provkörde gick (går?) i Smålandstenar (hovslagarens).
Är 178 cm lång och tyckte att körställningen var för sportig.
För lågt styre och för höga fotpinnar.
Men det går naturligtvis att fixa.
Kan bero på att jag är för gammal, plus att jag gillar att köra grusväg.
I övrigt var den kanon.
 
Ok, perfekt då efter som jag är 1,78 :tummenupp

Körställning är ju högst personligt en del har långa/korta ben eller långa/korta armar

Är själv 186 cm och sitter som kungen på min Mille :tummenupp Lite turbulens kring huvudet men har kört dagsturer på 80 mil utan besvär.

Millen en ganska stor hoj och kåporna skyddar hyfsat mot vind och regn.

/Peter
 
Jag kör ju radfyra och kraftmässigt ÄR det en annan sak med en twin men ska man inte gasa upp den på slangen på2:an/3:an spelar det ingen roll. Körde polarens SP1:a och Jag blev näst intill kär! Tung och trögstyrd, känns som en riktig hoj på nå´t sätt. Sen känner man kolvslagen i "salta biten" när man sitter på masonitskivan till sadel! Ashärligt. Dessutom har hondan ett skönt vinande transmissionsljud från motorn som gör att den känns jäkligt stum!

Jag är inte alls omöjlig på en spetta!
 
Många gånger har polarna gått mot varvstoppet utan att fatta att det är dags att växla. Ljudet man är van vid från en R4 är helt annorlunda på en twin.
/J
När jag har kört twinnar så har det kännts som om effekten liksom aldrig "kommer" utan man "väntar och väntar, sen kommer varvstoppet". Jag personligen gillar karaktären på en radfyra mer.
 
Va är den korrekta effekten?:va


87kw = 118 hk tycker jag låter obekant, har för mig att jag läst nått om 128hk?

Går ju inge vidare att söka här på sporthoj längre, googlesökningen är jag inte riktigt överens med.
 
Jag tog jungfruturen på min SP1a i torsdags. I dag körde jag 30 mil till min lägenihet i Norge. Det är den grymaste hojen jag nånsin kört. Kittad framgaffel på min. Alla säger att den styr trögt och går segt. Bakhjulet på 3an i 140 tycker jag inte är speciellt segt, då min gsxr 600 knappt klarade av att gå upp på 2an med koppling. Karaktären på motorn är helt sjukt skön. Chassit på SPn gillade jag skarpt. Den styrde mycket lättare och bättre än min 02 gsxr 600. Kan bero på kittad gaffel, vad vet jag.

Twin är så SJUKT kul
 
Va är den korrekta effekten?:va


87kw = 118 hk tycker jag låter obekant, har för mig att jag läst nått om 128hk?

Går ju inge vidare att söka här på sporthoj längre, googlesökningen är jag inte riktigt överens med.


128hk om man tar bort strypningen(det brukar va gjort på de svenska), sitter i luftburken + en kabel man ska klipa + en sak i orginal ljuddämparen.

Ingen nakdel bara biligare att försäkra :)
 
Bakhjulet på 3an i 140 tycker jag inte är speciellt segt, då min gsxr 600 knappt klarade av att gå upp på 2an med koppling. Karaktären på motorn är helt sjukt skön.

Twin är så SJUKT kul


Ja, tror också att jag kommer att bli nöjd. Men sp1:an är väl lite starkare? Millen väger kanske mindre så det i slutändan är rätt lika?
 
Jaså? Du borde PM:a Sandstream. :D




:corn

Jao, det va ju sandstream som förr förra året frågade om varför man skall burka och ha knät i backen. Och numer är världsmästare i soff-racing

Ja, tror också att jag kommer att bli nöjd. Men sp1:an är väl lite starkare? Millen väger kanske mindre så det i slutändan är rätt lika?

Vet inte hur det ser ut med verklig vikt och hästkrafter när det rör millen. Med SPn vet jag att med gratis-modifikationer kan du hämta ut ett par hästar extra. Utseendet mellan 00/01 Mille och en SP1 talar för sig själv. Ställ dem jämte varandra i dag så ser millen ut att vara 10 år äldre =)
 
Last edited:
Back
Top