Några frågor ang tingsrätt, rättegång coming up :S

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Jag har nekat en enl. mig, felaktig fartkamera-bot. Inget snack om saken att jag skulle betalat direkt om jag visste med mig att jag verkligen kört för fort. Nu är det så att jag kör sträckan dagligen i yrkestrafik, sätter farthållaren på 70, alltid! Vet ju exakt var dom står samt att dom är i bruk.

80 på 70 väg har jag tydligen kört, är dock 100% säker på att något tekniskt fel inträffat och mätdata är således fel...

Vad ska jag säga i Nacka tingsrätt? :va Är det någon här som vet mer ingående kring fartkamerornas teknik? Dom ska ju tydligen kallibrera sig själva. Jag tänkte väl dra till med några påståenden som:

1. Skulle betalat direkt om jag visste med mig att jag kört för fort. 10 för fort på 70-väg är inget att bråka om, om man känner på sig att man kan vara skyldig.
2. Passerar kamerorna 10-20 gånger om dan, sätter alltid farthållaren på 70. Vet var kamerorna står, så det finns ingen anledning att köra en km/h för fort där.
3. Vill få det prövat i tingsrätten med anl av att fler kan ha blivit felaktigt fotograferade av samma kamera?

Nu såhär en tid efter att man nekade boten så ångrar man sig nästan. Det är störtlöjligt att det ska gå till tingsrätt för ynka 10 för fort. Men av rena principskäl så vill jag inte betala för något som jag med all säkerhet inte är skyldig till.

Eller ska jag ändra min story. Bilen ifråga var ju en taxi, fler personer har tillgång till den. Ska man blåneka att det är en själv på bilden? Då måste dom ju lägga ner en massa energi på att ta fram bevis för vem som körde taxin på den aktuella dagen? Om jag kanske lånar kvitton av syrran för hennes flygresor, kan jag säga att jag inte ens var i sverige då bilden togs? =) visa kvittona och säga att det är någon annan på bilden... hmmm

Eller ska man bara hålla sig undan 2 år tills förundersökningen preskriberas? Vilka brott gör man sig skyldig till då? Kan polisen komma och hämta en på jobbet eller i hemmet?

:va :huvet

Last edited:
Neka eller ändra historien nu kommer garanterat att få dig fälld.

Det bästa du kan göra är att berätta vad du sagt här. Det kommer nog bli svårt att klara sig undan dock.

Neka eller ändra historien nu kommer garanterat att få dig fälld.

Det bästa du kan göra är att berätta vad du sagt här. Det kommer nog bli svårt att klara sig undan dock.

Känns bara så trisst att gå dit och nästan veta att man blir fälld. Samtidigt som jag är säker på att jag inte körde för fort när bilden togs. Har ju kört för fort tusentals gånger vid andra tillfällen än just det tillfället då bilden togs. Visste jag om att jag va skyldig så skulle jag aldrig nekat.

Frågan är hur kamerornas självkallibrering fungerar, om det faktiskt kan bli så ibland, att kamerorna kan registrera fel hastighet?

Nummer 1, har du sett bilden som dom tagit ?

Japp, ful som fan :( ...sitter å snackar i mobil också, ser inte bra ut alls. Fyfan. Men som sagt, farthållaren var satt till 70.

Jag tror att det blivit fel pga bilens mätare visar ngt fel samtidigt som fartkamerans självkalibrering är tvivelaktig. Googlat runt och hittat lite mer info, finns en del andra som råkat ut för att ha blivit tvivelaktigt uppmätta.

Om nu bilens mätare visar för lite. Är det brukaren eller fordonsägarens ansvar? Självklart kan man ju inte brassa 200 om mätaren är trasig, och skylla ifrån sig. Men inom rimliga gränser, svårt att veta att man kör 80, fast mätaren visar 72 t ex.

Mätare brukar väl i regel visa några kilometer ÖVER aktuell hastighet eller? :va

Tycker du ska säga som du har sagt här, att plötsligt hävda att du befann dig utomland är bara dumt.

Var det inte lite skriverier nyligen om att en hel hög böter hade fått dras tillbaka på grund av felkalibrering?

Alla som jobbar med teknik vet att det enda systemet som aldrig gör fel är det som är avstängt. Tyvär ska du nog inte räkna med att så många av dessa sitter i tingsrätten.

Det är inte olagligt att hålla sig undan. Men en delgivningsman kommer garanterat söka dig på din adress. Om de söker dig på arbetet skiljer nog från fall till fall, hur nitiska dom är. Men som sagt, du bryter inte mot någon lag om du håller dig undan.

Har en lång historia om en bekant som skulle bli delgiven för en hastighetsöverträdelse han vägrade erkänna. Ni får den korta versionen: Dom sökte honom på jobbet och hemma vid ett par tillfällen innan det preskriberades. Tycker det verkar vara löjligt, i synnerhet för en bagatell.

Åk och mät upp bilen och se hur fel den visar. Troligen glädjemätare.

Frågan är hur kamerornas självkallibrering fungerar, om det faktiskt kan bli så ibland, att kamerorna kan registrera fel hastighet?

Självkalibrering sker efter varje mätning.

Men, de ska även testas (certifieras/krönas) en gång per år.

Kolla med VV. De är de som sköter om drift och underhåll på dem.

Last edited:
Japp, ful som fan :( ...sitter å snackar i mobil också, ser inte bra ut alls. Fyfan. Men som sagt, farthållaren var satt till 70.

Jag tror att det blivit fel pga bilens mätare visar ngt fel samtidigt som fartkamerans självkalibrering är tvivelaktig. Googlat runt och hittat lite mer info, finns en del andra som råkat ut för att ha blivit tvivelaktigt uppmätta.

Om nu bilens mätare visar för lite. Är det brukaren eller fordonsägarens ansvar? Självklart kan man ju inte brassa 200 om mätaren är trasig, och skylla ifrån sig. Men inom rimliga gränser, svårt att veta att man kör 80, fast mätaren visar 72 t ex.

kamera skåpen är ju sällan aktiverade o e dom på så bara en kort tid per dag pga att stackarna som ska sitta o granska alla bilder på dom som kör för fort inte hinner med:D Tror det är den största förklaringen till att du inte blivit plåtad oftare om det nu e så att bilens mätare visar fel o du åker förbi flera gånger per dag. Har du tillgång till en gps så prova o mät upp bilens hastighet med den så har du ju svart på vitt om den visar korrekt. Hur om hur så e det trist med böter:mad: Sen skulle jag nog ta ett snack med åkaren om det e flera som använder bilen.. Vi har ju ingen angiverilag i sverige än så han hade inte behövt tala om vem som kört.:tummenupp

Kör man taxi och inte kan känna skillnad på 70 eller 80 kanske man ska sitta i passagerar sätet. Kan du inte hitta att den inte är kallibrerad eller har fått in en felanmälan, så är det bara betala.
Spelar ingen roll om din hastighetsmätare är felkallibrerad, en kompis åkte dit med en ny tysk rosthög, fick intyg från aukt.verkstad att den visade 8kmh fel, betala fick han göra ialf.

Aldrig kul med tveksamma mätningar och visst sker det. Tyvärr är det en tuff uppförsbacke för att få rätt, om du någonsin får det. Vårt rättssystem tar inte hänsyn till sådant.

Var det inte lite skriverier nyligen om att en hel hög böter hade fått dras tillbaka på grund av felkalibrering?

Alla som jobbar med teknik vet att det enda systemet som aldrig gör fel är det som är avstängt. Tyvär ska du nog inte räkna med att så många av dessa sitter i tingsrätten.
¨

För en eller ett par veckor sen var det skriverier om felkalibrerade alkomätare, alkolyzers, vad de nu heter, så en bunt människor klarade sig från rattfylla. Eller rättare sagt tror jag det var ett programmeringsfel.
Kan det vara det du tänker på? Har inte hört talas om nåt motsvarande på fartkameror, brukar försöka hålla koll på sånt.

¨

För en eller ett par veckor sen var det skriverier om felkalibrerade alkomätare, alkolyzers, vad de nu heter, så en bunt människor klarade sig från rattfylla. Eller rättare sagt tror jag det var ett programmeringsfel.
Kan det vara det du tänker på? Har inte hört talas om nåt motsvarande på fartkameror, brukar försöka hålla koll på sånt.

Nu vet jag inte hur länge sedan det var. Men det stod på aftobladet om en lastbilschaufför som hade blivit fotad i 180. Var tydligen någon kamera som visade dubbla hastigheten.
Dock så hade de som kontrollerad bilderna inte reagerat alls, och bara gjort som vanligt.
Så visst händer det att kamerorna får fnatt, men hur vanligt det är vet jag inte.

EDIT: Mindes fel, det var visst 160 och kameran tredubblade hastigheten, men det är ju fel det med.
http://www.aftonbladet.se/bil/article489531.ab

Last edited:
Du kan alltid försöka med att enda logiska förklaringen var att just den dagen hade du kört dubbelpunka bak och smällt på ett par andra hjul med annan omkrets, så att mätaren möjligt vis kan ha visat fel.

Men ansvaret är ditt ändå, så du lär få betala!

Du ligger ju ändå på plus efter tusentals andra fortkörningar så ta det på det kontot så känns det bättre. :)

¨

Kan nog vara det...

Visst är det härligt att man är skyldig tills motsatsen bevisats?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti