Något som fattas i Svearike - Tapas

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Riktigt gott att skära en bit å ha till pilsner:tummenupp

Någon som sett en sån köttbit i sverige?

Bifogat

• IMG_0264.JPG
    IMG_0264.JPG
    82.4 KB · Visningar: 245
Jag brukar ha en rökt/torkad fårbog i kylen ibland, vari ligger skillnaden?

Att man inte har denna i kylen:gnissla

Nemen det kanske inte är någon skillnad om du säger det, får testa att köpa en sån när jag kommer hem då. Gott är det i alla fall:tummenupp

Har dock aldrig sett det i Sverige

NAEJ MEN GUD! :D

Så jävla manligt!

Var får man tag i en sån där? Hur länge står den sig osv osv..`?

NAEJ MEN GUD! :D

Så jävla manligt!

Var får man tag i en sån där? Hur länge står den sig osv osv..`?

I sverige får du nog fråga GUW:rolleyes:

Här finns det i varje butik, står sig 6 månader säger dom men skär man för lite blir de lätt tort och man får karva lite för å få fram ätbart kött. Kostar 700-1500kr typ:tummenupp

I sverige får du nog fråga GUW:rolleyes:

Här finns det i varje butik, står sig 6 månader säger dom men skär man för lite blir de lätt tort och man får karva lite för å få fram ätbart kött. Kostar 700-1500kr typ:tummenupp

Jag brukar handla på ICA eller Konsum.

Mitt favoritrökeri är Vindelns Rökeri, men det finns ett par bra uppe i Piteå också.

Vindelnrökt är alltid perfekt saltat, till skillnad från andra rökerier som har stora variationer.

Fårköttet är godast, men även Ren (det enda renar är bra till förövrigt) och fläsk är otroligt gott.

Det finns nog att köpa på vilken välsorterad saluhall som helst.
Kallas det Jamon eller Serranoskinka? Vet att Jamon betyder skinka.

Fast Serrano är kanske som Champagne..från en region och får inte kallas så om det inte är just därifrån?
Det du har på bilden ser ut som en Parmaskinka..fast spansk :o

Last edited by a moderator:
Det där är ingen rökt skinka, utan det är Jamón på spanska och detsamma som den italienska Parmaskinkan. Köttet hängs upp och lufttorkas. Jävligt gott är det, men ska man ha en bra köttbit får man betala därefter. Det finns massa olika kvaliteter, beroende på torktid etc.:tummenupp

http://susning.nu/Jam%f3n

Last edited:
Lite Off Topic kanske med tanke på att tråden handlar om Svea rike... men vet att en polare i Göta rike (Åhus) alltid har en sådant köttstycke hemma när man kommer på besök. Verkar ju dock utmanande att förvara det i rumstemp :). Men finns det i Göta rike ska det väl finnas i Svea också kan man tycka.

Lite Off Topic kanske med tanke på att tråden handlar om Svea rike... men vet att en polare i Göta rike (Åhus) alltid har en sådant köttstycke hemma när man kommer på besök. Verkar ju dock utmanande att förvara det i rumstemp :). Men finns det i Göta rike ska det väl finnas i Svea också kan man tycka.

Men var det inte just för att man inte hade kylskåp o sånt som man lät det lufttorka från början? Jag menar traditionen att torka kött är ju gammal..långt äldre än kylskåp..är det inte så bara att vi, nutidsmänniskorna, föredrar att ha det i kylen för det känns tryggare?

Nursey,

Det ligger nog mycket i det du skriver. Vi är ju så noga med livsmedel (hygien, förvaring, bäst-före-datum) att vi blir magsjuka såfort vi åker utomlands :). Men inte minst för att ytan man precis har skurit ifrån inte också ska torka är det väl fördelaktigt att lägga på lite plastfolie och in med den i kyla.

Nursey,

Det ligger nog mycket i det du skriver. Vi är ju så noga med livsmedel (hygien, förvaring, bäst-före-datum) att vi blir magsjuka såfort vi åker utomlands :). Men inte minst för att ytan man precis har skurit ifrån inte också ska torka är det väl fördelaktigt att lägga på lite plastfolie och in med den i kyla.

Jag skulle, personligen, ha den i kylen :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg