Något särskilt att titta på vid köp? 30år gammal och 12000mil

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ja, är det nåt specifikt man bör kolla efter på en så här gammal hoj som gått så pass långt? Är en honda radfyra som ska vara välvårdad. Lukta på motoroljan så att den inte stinker bensin är en grej jag tänkt på. Kolla tjockleken på bromsskivorna en annan. Men mer? Köper den nu i eftermiddag så snabba svar tack! :)
 
Syna ramen där det går efter skador, känna så fjädring och sånt inte känns konstigt, känna på de lager som finns och kolla att el och sånt funkar, samt att bromsarna inte läcker och allt annat sånt där...
Typ en såndär säkerhetskoll som man fick lära sig när man tog körkortet.
 
Alla lager i styrhuvud, sving, nav.
Bromsvätskan, är den klar eller grumlig?
Bromsslangar, däck, gummidetaljer - torrspruckna eller fräscha och smidiga?
Elsystemet i härvor eller som nytt? Alla funktioner fungerar?
Om vattenkylning kolla kylarslangar och att motorn blir varm fort och stabiliserar sig på rätt temp.

Hur länge har säljaren haft den och vad verkar det vara för en typ (viktigast).
 
Om den är "oskruvad" är dom oftast ok
 
Jahapp, är hemma med hojen nu efter 35min i sadeln! :) Överlag var den jättefin, och spann som en katt. Det som behöver åtgärdas är dock:

- Kopplingen slirar vid fullt pådrag över 7000rpm
- Oljan mår nog bra av att bytas
- Gnisslar om bakbromsen när man rullar hojen, försvinner dock om jag lägger tryck på bromsskivan mot cykeln.
- Startknappens hölje är trasigt/borta
- Frambromssystemet behöver nog ses över en smula för att få lite bättre bromsverkan

Någon som har tips på hur kopplingsliret kan gå att lösa? Har hört att det kan räcka med att byta olja i vissa fall. Jag minns också att i moppeåldern la jag brickor bakom kopplingsfjädrarna vilket tog bort sliret, men det kanske bara är en nödlösning som på sin höjd skjuter upp det oundvikliga när lamellerna är helt och hållet slut?
 
Bromsvätskan, är den klar eller grumlig?
Bromsslangar, däck, gummidetaljer - torrspruckna eller fräscha och smidiga?
Nja, bromsvätskans utseende och gummidetaljerna är väl av ganska litet intresse när man ska försöka avgöra skicket på en äldre hoj?
 
Jag skulle inte köra en meter utan att ha bytt olja, filter och bromsoljor, kollat däcktryck och antagligen bytt bromsbelägg.
Sen ventilspel, hjullager, svinglager, stift, framgaffeltätningar och -olja...
Rengöring av soppakran är bra, och ny soppaslang förstås.

Sen är det bara resten kvar!
 
Nja, bromsvätskans utseende och gummidetaljerna är väl av ganska litet intresse när man ska försöka avgöra skicket på en äldre hoj?

Både ja och nej, bromsvätskan är inte svår att byta men det ger en indikation om ägaren verkligen brytt sig om att sköta om hojen och byta ut saker innan de klappar ihop eller om han/hon bara putsat upp den innan försäljning och bytt lite olja för att han läst i annonser att folk brukar göra det...
 
Herregud vad nojiga alla är.. det går inte gämföra dessa gamla motorer och hojar med nytt skräp.

Jag köppte skälv en yamaha 600TT 1983 års med trumbromsar för fyra veckor sedan stog i en ladugård sedan 10-12 år ägaren visste inte.

rullade ut en damig solkig hoj o ut med choken o två kick senare stog hon o popade på tomgång. Bromsar satt fast o kedjan fick bockas med brytgärn.

körde skrotet hem o dränkte henne i oxal syra i tre timmar o efter ca 1 tim högtrycks tvätt kom det fram en helt oskruvad 600TT 1983. trots 11 ägare.
lite kärlek med oljebyte o filter byte av olja i gaffel för där var garanterat original oljan från 1983 kvar nytt luft filter.

nu har hon gått hela semestern mest på bakhjulet o fulla skaft startar alltid på första kicken o utan choke.

motorcyklarna var bättre för inte en massa abs o elektronik o annan skit utan bara mc.


TTn väger 134 kg o en ny TT väger 186 kg samma motor effekt vilken är roligast att köra tror ni?
 
Enligt den samlade SH-trusten är det viktigaste detta:

1: Fullstämplad servicebok. Tjöp den inte annars.
2: Inga vältmärken någonstans. En cykel som vält fungerar inte.
3: Alla kåpdelar måste ha perfekt färgmatchning, allt annat indikerar vanvård.
4: Alla nycklar måste finnas. Inget tjöp annars.
 
Hade inte huvudet med då jag köpte min härk. Den startade och gick och var pigg som attan. Blev köp direkt.

Vid närmare syn. Alla bultar och skruvar i motorn av olika dimension. Samtliga 95 tidigare ägare har vart och skruvat något i motorn. Precis allt vart pillat med.

Att moroten överlevt är ett mirakel. Nu har jag haft den ett antal år och den går fortfarande. Gamla oljekylda motorer måste vara ett under av tillförlitlighet.
 
Jahapp, är hemma med hojen nu efter 35min i sadeln! :) Överlag var den jättefin, och spann som en katt. Det som behöver åtgärdas är dock:

- Kopplingen slirar vid fullt pådrag över 7000rpm
- Oljan mår nog bra av att bytas
- Gnisslar om bakbromsen när man rullar hojen, försvinner dock om jag lägger tryck på bromsskivan mot cykeln.
- Startknappens hölje är trasigt/borta
- Frambromssystemet behöver nog ses över en smula för att få lite bättre bromsverkan

Någon som har tips på hur kopplingsliret kan gå att lösa? Har hört att det kan räcka med att byta olja i vissa fall. Jag minns också att i moppeåldern la jag brickor bakom kopplingsfjädrarna vilket tog bort sliret, men det kanske bara är en nödlösning som på sin höjd skjuter upp det oundvikliga när lamellerna är helt och hållet slut?

Kopplingen skulle jag misstänka att det har att göra med oljan. Det kan mycket väl tänkas att någon som har en såpass gammal hoj inte funderar så mycket utan bara väljer en olja på hyllan för att olja är ju olja. Om det då är motorolja för bil så innehåller den komponenter för att sänka friktionen som kan göra att kopplingen slirar.
Så prova att byt olja.
Det kan också hända att det är för att den stått ett tag. Så var det på en kompis tidigare hoj.
Det kan behövas upp till två byten med lite körning mellan för att tvätta bort gammal olja men du borde märka ganska snart om det blir någon förbättring.
Om inte oljebyte och lite körning hjälper kopplingen så är det nog nya fjädrar eller att lägga brickor bakom fjädrarna.

Gnissel från bakbromsen och dålig bromsverkan kan tänkas bero på att gamla belägg. Så byt dom om du vill vara säker. Det är inte någon stor kostnad. Att byta bromsvätska kan också tänkas vara på sin plats om det är länge sedan den byttes. I alla fall om det inte blir bättre med nya belägg.
Annars kan det vara bromsslangarna som börjar bli gamla och ger med sig när det blir tryck på bromsarna vilket kan ge en lite svampig känsla.

Men tänk också på att om det är en gammal hoj så är det inte alls samma bromsar som det är på en nyare hoj.
En hoj från 80 talet har oftast bromsar som jämfört med dagens hojar är rejält svampiga och klena. Även när dom funkar. Dom ska dock räcka till. Det är bara känslan och hur hårt man behöver klämma som skiljer.
 
...bromsvätskan är...en indikation om ägaren verkligen brytt sig om att sköta om hojen och byta ut saker innan de klappar ihop...
Det är lika säkert som att färgen på en bil säger något om antalet sittplatser i den.

A. En gammal hoj med grumlig bromsvätska och spruckna gummidetaljer kan ha ägts av en omsorgsfull person tills denne tappade intresset och lät hojen stå. Resultat: hojen är i gott skick med undantag för det ytligt uppenbara.

B. En gammal hoj med fräsch bromsvätska och nya gummidetaljer kan ha ägts av en försumlig ägare som har struntat i det dyra och viktiga underhållet, men inför försäljningen gjort billiga investeringar i sådant som syns.

Att lockas av det yttre skicket och välja hoj B istället för A skulle visa sig vara ett misstag.
 
Kopplingen skulle jag misstänka att det har att göra med oljan. Det kan mycket väl tänkas att någon som har en såpass gammal hoj inte funderar så mycket utan bara väljer en olja på hyllan för att olja är ju olja. Om det då är motorolja för bil så innehåller den komponenter för att sänka friktionen som kan göra att kopplingen slirar.
Så prova att byt olja.
Det kan också hända att det är för att den stått ett tag. Så var det på en kompis tidigare hoj.
Det kan behövas upp till två byten med lite körning mellan för att tvätta bort gammal olja men du borde märka ganska snart om det blir någon förbättring.
Om inte oljebyte och lite körning hjälper kopplingen så är det nog nya fjädrar eller att lägga brickor bakom fjädrarna.

Gnissel från bakbromsen och dålig bromsverkan kan tänkas bero på att gamla belägg. Så byt dom om du vill vara säker. Det är inte någon stor kostnad. Att byta bromsvätska kan också tänkas vara på sin plats om det är länge sedan den byttes. I alla fall om det inte blir bättre med nya belägg.
Annars kan det vara bromsslangarna som börjar bli gamla och ger med sig när det blir tryck på bromsarna vilket kan ge en lite svampig känsla.

Men tänk också på att om det är en gammal hoj så är det inte alls samma bromsar som det är på en nyare hoj.
En hoj från 80 talet har oftast bromsar som jämfört med dagens hojar är rejält svampiga och klena. Även när dom funkar. Dom ska dock räcka till. Det är bara känslan och hur hårt man behöver klämma som skiljer.

Jag frågade lokala firman om kopplingsfjädrar och lameller och fick det här till svar "Hej! Vi har en lamellsats hemma 485:-. Men fjädern är ju bara som en platta och måste beställas original." dafuck??? "fjädern är som en platta"? Haha vad menar han? Det är väl så här kopplingsfjädrar ser ut? http://www.motoaction.se/prodimg/image.php?size=6&picture=c4664.jpg
 
Jag frågade lokala firman om kopplingsfjädrar och lameller och fick det här till svar "Hej! Vi har en lamellsats hemma 485:-. Men fjädern är ju bara som en platta och måste beställas original." dafuck??? "fjädern är som en platta"? Haha vad menar han? Det är väl så här kopplingsfjädrar ser ut? http://www.motoaction.se/prodimg/image.php?size=6&picture=c4664.jpg
Ja, eller så är det en solfjäderkoppling (typ som på de flesta bilar) och då kan man säga att fjädern ser ut som en platta ;)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top