Något särskilt att titta på vid köp? 30år gammal och 12000mil

Ja, eller så är det en solfjäderkoppling (typ som på de flesta bilar) och då kan man säga att fjädern ser ut som en platta ;)

Jaha okej. Om du kollar in min tråd i teknikforumet så finns det en bild på korgen, kan du säga något utifrån den tror du? http://www.sporthoj.com/forum/showt...inte-hur-jag-plockar-ur-kopplingen-%28BILD%29

Är denna "solfjäderkoppling" något som räknas som en slitdel som man byter vid kopplingsstrul, likt vanliga kopplingsfjädrar?
 
Jag frågade lokala firman om kopplingsfjädrar och lameller och fick det här till svar "Hej! Vi har en lamellsats hemma 485:-. Men fjädern är ju bara som en platta och måste beställas original." dafuck??? "fjädern är som en platta"? Haha vad menar han? Det är väl så här kopplingsfjädrar ser ut? http://www.motoaction.se/prodimg/image.php?size=6&picture=c4664.jpg

Jag skulle nog inte börja med att riva isär kopplingen och byta delar om jag inte först provat att byta olja för att "tvätta" bort eventuell bilolja. Om den inte slirar väldigt mycket förstås. Det kan mycket väl hända att den skärper till sig efter ett eller två oljebyten. Det är bara att köpa MC olja på biltema eller liknande och testa för någon hundring. Visar det sig att det inte funkar så får man byta lamellerna. Det kan väl iofs hända att fjädrarna har tröttnat efter att ha blivit omväxklande väldigt varma och sedan kalla många gånger och att det blir dålig kraft så den slirar av den anledningen. Det är säkert så att det är solfjäderkoppling på den hojen om dom säger att den ser ut som en platta.
 
Jaha okej. Om du kollar in min tråd i teknikforumet så finns det en bild på korgen, kan du säga något utifrån den tror du? http://www.sporthoj.com/forum/showt...inte-hur-jag-plockar-ur-kopplingen-%28BILD%29

Är denna "solfjäderkoppling" något som räknas som en slitdel som man byter vid kopplingsstrul, likt vanliga kopplingsfjädrar?
sorry svaret dröjde...
Jo det verkar vara en solfjäder i den kopplingen...
Nej, så vitt jag erfar är solfjädern inte att klassa som slitdel.
En snabb koll visar att den modellen har en benägenhet att slira även om man byter fjäder så det kan tyda på typfel...

Jag hade en R1a med solfjäder, lameller o fjäder var ok enl spec, den började slira när jag var tvungen att byta oljefabrikat, bytte till ett tredje fabrikat o allt var ok igen. Givetvis var det jaso klassade märkesoljor.

http://www.cmsnl.com/honda-cbx750p-...18918/spring-clutch_22441mb0771/#.U-ISRWZuvMI

http://www.cmsnl.com/honda-cbx750p-...plb_model18918/partslist/E__0700.html#results

en som modifierat en Honda med dubbla fjädrar...
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=794512
 
Jag skulle inte köra en meter utan att ha bytt olja, filter och bromsoljor, kollat däcktryck och antagligen bytt bromsbelägg.
Sen ventilspel, hjullager, svinglager, stift, framgaffeltätningar och -olja...
Rengöring av soppakran är bra, och ny soppaslang förstås.

Sen är det bara resten kvar!

Är det "bäst före" på belägg?
 
Enligt den samlade SH-trusten är det viktigaste detta:

1: Fullstämplad servicebok. Tjöp den inte annars.
2: Inga vältmärken någonstans. En cykel som vält fungerar inte.
3: Alla kåpdelar måste ha perfekt färgmatchning, allt annat indikerar vanvård.
4: Alla nycklar måste finnas. Inget tjöp annars.

Och allt detta menar du ska stämma in på en hoj från 80-talet? Glöm det säger jag bara. :dummer
 
5: Lukta ner i oljehålet så ingen försöker gömma en trilskandes växellåda med Banantricket.

Jag lärde mig en sak i vintras !
Någonting som är viktigare än allt annat , olja , bromsvätska , belägg , servicebok osv , osv !
Vi köpte en 9 år gammal moppe till grabben ifjol och den var avregistrerad !
Förövrigt i mycket gott skick !
En gammal polares 2 döttrar har framfört den försiktigt och alla servicar är gjorda !

Nu bor ju vi i Finland och de kan ju skilja endel i lagstiftning men här är lagen så att ALLA fordon som är avregistrerade före 1 januari 2013 är skrot och kommer never moor att få en regskylt !
Nu är dom ju lite snälla här ÄNNU så vi fick den reggad igen MEN JAG kommer inte att köpa något fordon överhuvud taget som inte har regplåt ! :fakta
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top