För er som ställer er vid eller kör mellan lite större fordon.
http://www.youtube.com/watch?v=wzL0Kyk4m-8
http://www.youtube.com/watch?v=wzL0Kyk4m-8
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
På de flesta tunga fordon innebär det att helt enkelt att man måste sticka ut huvudet, den döda vinkeln är så stor. Sedan ser men heller inte ett smack av vad som finns bakom. Som 2mhk skriver har oftast bussar bättre sikt, speciellt stadsbusssar, större glasytor och oftast en två stora dörrar av glas på höger sida.Dum kommentar kanske, men när man tog körkort fick man lära sig att titta i den "döda vinkeln". Men visst jag kör inte heller nära eller vid sidan av tunga fordon.![]()
Dum kommentar kanske, men när man tog körkort fick man lära sig att titta i den "döda vinkeln". Men visst jag kör inte heller nära eller vid sidan av tunga fordon.![]()
"Provkörning" bara för att få känna på andras trafikmiljö borde vara ett obligatorium i KK utbildningen...Jag tycker det är märkligt att vi fortfarande inte på 2000talet har det som obligatoriskt att man ska titta/ sitta i alla vanligt förekommande fordon
bil
mc
cykel
lättlastbil med stortskåp
Lastbil, lastbil med trailer
Hjälper ju inte att föraren sitter på fel sida heller...
Kan intyga att även körning med vanlig lastbil inne i stan är ett otyg.
Man står vid rödljusen och skall svänga, man trippelkollar allt man kan, man använder blinkers, kör sakta, håller uppsikt, men likförbannat så dyker det upp cyklister som försöker tränga sig mellan dig och refugen när du håller på att svänga. Oftast kommer cyklisterna zick-zackandes bakifrån andra bilar. Dvs. du kan inte se dem innan de är jämsides dig.
Dessutom så ifall du kör en lastbil med överhäng bak som svänger ut så skall man försöka undvika att träffa cyklisterna, som du inte ser och som ligger 20 cm från din bakdel som kommer utfarandes vid svängen.
Näst efter cyklisterna är gångtrafikanterna som bara går rakt ut i gatan.
Rött ljus för gående/grönt ljus för bilar = "Han stannar nog sitt 16 ton tunga fordon på 1 m ifall jag kliver ut i körbanan" tänkande hos vissa individer.
Varför använder man inte kameror i större utsträckning? Vore väl inte så svårt att som komplement även täcka in döda vinklar? Chauffören behöver ju inte sitta och glo konstant utan kan vid behov kolla lite extra. Tycker mig se att bussarna i tillämpar detta i större utsträckning, åtminstone bakåt. Tekniken har blivit billig och man behöver inte värsta bildkvaliteten för att kolla om det finns "hinder".
Reaktionärt tänkande? Yrkesstolthet?
(Vem har någonsin träffat en lastbilschaufför som är öppen för någon form av input?)
Jag skulle gärna ha kameror runt lastbilen jag kör, men skulle tro det är en kostnadsfråga.
Alla åkare är väll snåla?
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |